Mooie tropische kuipplant gezocht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Mooie tropische kuipplant gezocht

Berichtdoor davea op 10 okt 2014 21:30

Buiten op balkon, staat net naast de deur een kuip met een warmtekabel. Binnen staat de thermostaat.
Echter is de kuip leeg en dat vind ik zonde. Dit leent zich volgens mij erg goed om een plant makkelijk de winter door te brengen? Een banaan moet ik alsnog inpakken omdat anders de stam bevriest.

Welke mooi plant kan ik erin zetten, waarbij het genoeg is om de kluit warm te houden en de rest door de opstijgende warme lucht door de wortels intact blijft. Ik heb een snailvine staan. Maar dan de geurende, tropische variant. Deze krijgt mooiere bloemen. Kan deze in de kuip met wat bedekking over de plant? Die staat namelijk nu in een pot buiten ( wat eigenlijk een mooie binnen pot is), maar omdat de plant zijn blad verliest heeft hij in huis weinig sierwaarde. Stond bijna in bloei dit jaar, totdat de storm eraan kwam.

Iemand advies?

Thanks,
Dave
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea

2 bedankjes

Re: Mooie tropische kuipplant gezocht

Berichtdoor draco op 11 okt 2014 01:18

'Binnen staat de thermostaat, maar de kuip heeft wel een sensor neem ik aan? Wat beplanting betreft denk ik bijvoorbeeld aan een Camellia of een Chamaerops type Vulcano, al naar gelang je interesses. De bovengrondse overblijvende plantendelen moeten tenminste -10 °C aankunnen. Kouder zal het in Schiedam op balkonhoogte wel niet worden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor davea op 11 okt 2014 10:06

De kuip heeft een sensor in de aarde. Binnen schiet hij dus aan, als de temperatuur te laag wordt.
Ik ga eens kijken naar chamaerops. Wat betreft die klimmende snailvine? Is dat eventueel nog een optie?
davea

2 bedankjes

Berichtdoor davea op 11 okt 2014 10:11

Net even gekeken. Zijn wel mooie planten. Zeker die theeplant.
Ik hoef ze niet meer af te dekken? Want ik las dat de theeplant dood gaat bij droogte.
davea

2 bedankjes

Berichtdoor draco op 11 okt 2014 17:07

davea schreef:De kuip heeft een sensor in de aarde. Binnen schiet hij dus aan, als de temperatuur te laag wordt.
Ik ga eens kijken naar chamaerops. Wat betreft die klimmende snailvine? Is dat eventueel nog een optie?

De snail vine ken ik niet, weet je ook welke de Latijnse naam is? Kennelijk wordt deze 'common name' gebruikt voor 2 verschillende soorten, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Cochliasanthus en id. Phaseolus giganteus https://www.easytogrowbulbs.com/t-Corks ... -Vine.aspx
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor davea op 11 okt 2014 19:01

Het is idd de Vigna caracalla. Die is er in 2 varianten.
Welke commercieel wordt verkocht, maar ook de tropische, welke ik nog nooit in de winkel heb gezien helaas. Dit is de tropische,die op mn balkon staat. Nu nog in een pot: http://s.ecrater.com/stores/50831/4951c ... 50831b.jpg

Het liefst laat ik m niet buiten kapot vriezen.
Wanneer gaan we nou eens echt iets merken van de global warming. Maar dan in de vorm van het uitblijven van vorst. Echter is het hier vorig jaar in de winter nieteens echt koud geweest.
davea

2 bedankjes

Berichtdoor draco op 11 okt 2014 21:21

Afgelopen winter verliep zelfs in het binnenland zeer zacht. Het werd in Zuidoost Flevoland niet kouder als -1°C, dezelfde lokatie waar het in februari 2012 nog -20 °C werd. De opwarming van de aarde is een gegeven, alleen zijn de lokale gevolgen onvoorspelbaar. In Schiedam zal het en zeker op een balkon niet zo 'n vaart lopen met de vorst. Dat hangt ook af van ligging ervan west of oost. Voor een aardige klimplant zou je ook kunnen denken aan Trachelospermum jasminoides. De wintergroene Toscaanse jasmijn met de aromatische witte bloemen is waarschijnlijk voldoende vorsttolerant voor deze plek.
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Rob op 11 okt 2014 21:48

draco schreef:De wintergroene Toscaanse jasmijn met de aromatische witte bloemen is waarschijnlijk voldoende vorsttolerant voor deze plek.

Zoveel is zeker Han, Hij staat hier in Roosendaal al een jaartje of 5 in de grond. Schiedam zou normaliter zelfs milder dienen zijn dan Roosendaal, en op een balkon zou ik het zeker aandurven.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor davea op 11 okt 2014 22:24

die zou wellicht de verwarmde kuip niet nodig hebben?
davea

2 bedankjes

Berichtdoor draco op 11 okt 2014 23:57

Houdt de verwarming in ieder geval paraat voor het geval. De wortels zijn minder vorstbestendig als de bovengrondse plantendelen. Een paar graden nachtvorst doen geen kwaad en een oude deken om de kuip vertraagd ook bevriezing van de kluit. Hier staan enkele palmen in kuip die pas vanaf -7°C met aanhoudende vorst naar binnen gaan. Voordien worden de kuipen passief beschermd met goedkope verhuisdekens (bouwmarkt). Noppenfolie is ook te gebruiken, maar heeft als nadeel dat de ingesloten lucht die voor de isolatie zorgt, krimpt bij afkoeling. Ook fitnessmatten zijn geschikt voor isolatie van plantenkuipen, maar zijn prijziger als verhuisdekens.
draco

710 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips