max potgrootte bij kuipplanten en de bijkomstigheden

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

max potgrootte bij kuipplanten en de bijkomstigheden

Berichtdoor Eduard op 06 nov 2014 15:55

Er is kennelijk wel behoefte aan om hier wat dieper op in te gaan ook bij mij.
Luc opperde om een aparte topic te starten omtrent dit onderwerp en terecht denk ik, niet alle planten kunnen de volle grond in, en eindeloos groter zetten kan ook niet, eens bereik je een limiet.
Er kan veel buiten blijven als je het beschermd, dan ontstaan er eindeloze tentjes / kotjes of hoe je het noemen wilt, de ene vind dat o.k. een ander vind dat afschuwelijk en sleept liever alles naar een winterstalling, ik hoor bij de laatste categorie, ik heb zelf als het echt nodig is maar een tent om dat de plant te groot was om nog te kunnen stallen.
Ik heb ook een aantal grote potten en kuipen die tot 90l inhoud gaan daar komt het gewicht van de plant nog bij en dit zul je ten alle tijden met hulpapparaten moeten verslepen tillen is geen optie meer.

Luc heeft laten zien dat hij zeer creatief is met zijn heftrukmobiel en dat werkt prima bij hem, zijn tuin is vlak en dan gaat dat prima, ik heb een verval van 4 m dus heb keermuren gezet ooit om het vlakker te maken maar kan dan weinig met steekwagen of enige ander sleepmobiel, ik sleep alles over steigerplanken wat prima gaat, ook de zware, het laatste stukje over de drempel de serre in moet dan met 2 man!

Komend op de oude potvulling en wat daarmee te doen, ik heb een aantal planten die al bijna 8 tot 10jaar in eindpot staan en heb me dan ook vaker zitten af te vragen hoe lang dat goed blijft gaan .
Ik los het de laatste 2 jaar op om goed verteerde kompost te mengen met tuinaarde en potgrond en kan dan bij sommige potten zo'n 3 a 4 cm een nieuwe toplaag aanbrengen dit werkt aardig bij palmen maar minder bij varens dat worden massale wortelkluiten die over de pot heengaan, zeker bij de dicksonia's, ik heb al bij eentje [kleine C.medularis] de wortels 4 cm afgestoken met een scherpe brede bijtel wat goed ging maar dat herhaald zich weer de wortels blijven ook bij deze omhoog komen!
Graag had ik wat idee verkregen omtrent de verrijking van een oude grote kluit zonder deze aan te tasten, want eruit nemen heeft geen zin tenzij je overweegt de wortels te gaan snoeien wat bij sommige goed gaat maar niet bij alle planten kan, enkel meststof toevoegen gaat ook maar beperkt goed lijkt mij, wat zijn jullie ervaringen?

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Re: max potgrootte bij kuipplanten en de bijkomstigheden

Berichtdoor luc op 06 nov 2014 16:13

En het moet perfect mogelijk zijn , kijk maar naar de planten bv palmen (in mijn ervaring in de plantentuin van Meise) die daar in soms erg kleine potten staan en er toch mooi bijstaan
Heb al verscheidene keren daar iemand proberen aan te spreken om iets te weten te komen , maar de boot werd steeds afgehouden :evil:
Ik lees hier van mensen die palmen bv al vele jaren in dezelfde pot kunnen houden , ben wel benieuwd naar deze ervaringen :thai:
grt
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 06 nov 2014 19:45

Leuk onderwerp. Ik hoop dat ik iets kan bijdragen. Ik kijk altijd eerst naar de plant. Wil ik m snel groot hebben? Dan gaat ie in een veeel te grote pot. Is de gewenste grootte bereikt, dan zie je doorgaans dat het volume potgrond juist wat afneemt. Dan vul ik gewoon bij met potgrond. Maar op een gegeven moment groeit de pot echt vol en groeien de wortels ook bovenin en lijkt de pot juist weer vol te lopen. Vanaf dat moment schraap ik ieder voorjaar zoveel mogelijk losse grond weg en breng ik een dunner laagje potgrond aan. Na enkele weken is dat doorgaans in de pot opgenomen. Maar soms biedt ook dat geen soelaas meer. In dat geval gaat vroeg of laat de plant uit de pot en ga ik met een mes aan de slag. Behoedzaam bij de ene soort, grof bij een andere soort. Of ik haal wat van de onderkant, zodat ik aan de bovenkant weer wat kan bijvullen. Ik heb geen planten die al meer dan tien jaar in dezelfde pot staan, dus verder gaat mijn ervaring niet. Wat bij mij echt niet meer te houden is (omdat het echt te groot wordt, niet in de volle grond kan of omdat ie steeds omwaait) gaat bij mij in de verkoop. Eerst kijk ik of ie de vollegrond in kan en zo is mijn Butia, Phoenix wel in de tuin gekomen.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 07 nov 2014 22:09

Volgens mij kan je de meeste soorten goed snoeien, maar dan niet door er onderaan een stuk af te snijden . Ik beschouw de potkluit als een taart van 360°en snij er elke 90° een spie van een 5 tot 10 cm uit (hangt af van de grootte van de kluit) en de daardoor ontstane openingen worden dan opgevuld met nieuwe grond. De daaropvolgende jaren schuif ik telkens een stuk op zodat steeds nieuwe stukken door verse grond worden vervangen. Tot hiertoe gaat dit uitstekend en heb ik nog niet geconstateerd dat de plant daar enige schade van ondervindt.
Met boomvarens heb ik het nog niet geprobeerd, maar aan de snelheid dat die groeien ben ik er niet ver meer af.
wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor draco op 08 nov 2014 02:18

zezinho schreef:Volgens mij kan je de meeste soorten goed snoeien, maar dan niet door er onderaan een stuk af te snijden . Ik beschouw de potkluit als een taart van 360°en snij er elke 90° een spie van een 5 tot 10 cm uit (hangt af van de grootte van de kluit) en de daardoor ontstane openingen worden dan opgevuld met nieuwe grond. De daaropvolgende jaren schuif ik telkens een stuk op zodat steeds nieuwe stukken door verse grond worden vervangen. Tot hiertoe gaat dit uitstekend en heb ik nog niet geconstateerd dat de plant daar enige schade van ondervindt.
Met boomvarens heb ik het nog niet geprobeerd, maar aan de snelheid dat die groeien ben ik er niet ver meer af.
wilfried

Ik vraag me af wat het nut is van deze methode van wortelreductie ? Verse grond toevoegen? Mijns inziens kun je dan beter bemesten. Bovendien lost deze snoeimethode niet het probleem op waarbij de wortels de kluit omhoogdrukken. Welke methode voor wortelsnoei je ook toepast het veroorzaakt doorgaans aanzienlijke schade en groeivertraging. En beschadigde adventiefwortels sterven vaak af. Dit zijn meestal de jongste en actiefste wortels aan de buitenzijde van de kluit. Mijn voornaamste reden om wortelsnoei toe te passen is om de palm daarna in dezelfde kuipmaat te kunnen terugplaatsen. Een grotere kuipmaat heeft altijd de voorkeur, maar die mogelijkheid is niet onbeperkt toepasbaar.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 13 nov 2014 14:26

Hoi Han, ik heb deze methode 5 jaar toegepast bij de Sabal en dat ging prima, hier was de potlimit ook bereikt,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

er kon iedere keer weer wat verse aarde onder de kluit en aan de zijkanten aanvullen en kon ik dus jaren door met de zelfde pot, tot de plant uiteindelijk te hoog werd.

Buiten heb ik de compost methode toegepast zoals eerder beschreven [ vers laagje bovenop de kluit] en dat werkt redelijk, bemesten bij mijn boomvarens gaat op den duur tot problemen lijden, blad wordt korter en het wordt lichter van kleur, die soorten die dit vertonen staan nu weer jaren in een volledig dichtgeslipte wortelkluit, die ga ik komend voorjaar grondig snoeien naar een blok van 40/40/40 cm en dan weer opnieuw oppotten, heb deze methode reeds toegepast bij de grote C.medullaris 2009 toen hij nog in pot stond.

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor draco op 13 nov 2014 23:11

De methode is dus inderdaad toepasbaar zonder een al te groot risico op falen en is dan vergelijkbaar met de methode van wortelsnoei die bij bonsai wordt toegepast. Sabal is een trage groeier, misschien dat beschadiging van de wortels daardoor minder zichtbare gevolgen heeft. Ik heb wortelsnoei met name toegepast wanneer een palm zichzelf uit de kuip drukte, omdat ik geen grotere kuip kon of wilde gebruiken. Als dat niet het geval is, twijfel ik aan het nut van zo'n operatie, tenzij het substraat totaal verpieterd is door bijvoorbeeld het gebruik van hard leidingwater. Hier in de woonkamer staat een grote Latania die ik vast wel eens heb getoond. De palm verkeert in puike conditie ondanks dat deze al sinds aankomst in de originele rode klei staat. De pot meet slechts 24 x 24 Ø cm. Desondanks draagt de palm 6 puntgave grote bladeren en is een 7e op komst. Dus Eduard mijn vraag is, deze succesvolle operatie die je bij deze Sabal heb uitgevoerd was die wel echt nodig? De oorspronkelijke wortelkluit zag er naar mijn mening kerngezond uit evenals trouwens de palm !
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 14 nov 2014 10:10

Persoonlijk denk ik dat wortelgroei met name in gang gezet wordt door de zoektocht naar voedingsstoffen en water. Wanneer deze voldoende worden aangeleverd is er geen nood aan groei (of toch veel minder) en zal de wortelgroei sterk gereduceerd zijn.
Je ziet dit goed bij planten die op substraat gekweekt worden. Kwekers leveren toch ook telkens piekfijne planten in relatief kleine potten. Maar deze staan wel op voedingsmatten met druppelaars in elke pot....

Ook hydrocultuur lijkt me een mooi voorbeeld. Die planten drukken zich ook niet uit de pot. De voedingsstoffen rijken immers dankzij het alomaanwezige water tot diep in de wortelkluit.

Natuurlijk zal de genetica ook een rol spelen. Palmen die er van nature baat bij hebben om diep te wortelen kun je m.i. niet zomaar ineens in een klein potje proppen.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor draco op 14 nov 2014 11:51

Wij zijn het min of meer eens Niek. Bij palmen tref je opvallende verschillen aan wat wortelgroei betreft. Een aantal soorten zijn berucht vanwege hun expansieve wortelgroei, Phoenix canariensis bijvoorbeeld, maar ook Livistona australis en sommige Chamaerops. De grote australis die ik heb vertoonde dit expansieve gedrag alleen in zijn jonge jaren en verblijft nu al ruim 10 jaar in dezelfde kuipmaat met maar een paar cm gietruimte naast de stam. Andere soorten vertonen een rustiger beeld wat de groei van het wortelstelsel betreft zoals de genoemde Latania lontaroides, die desalniettemin bladeren draagt met een spanwijdte van 140 cm en een lengte van ± 250 cm.
Chamaerops humilis is een geval apart omdat je bij deze soort een grote diversiteit aan verschijningsvormen (fenotypes) kunt aantreffen, zie elders. Omdat dit geslacht al zo lang in cultuur is zijn naast enkele geïsoleerde natuurlijke varianten zoals Cerifera en Vulcano ook diverse 'rassen' tot ontwikkeling gekomen vergelijkbaar met huisdieren de hond: van pinkster tot Deense dog bijvoorbeeld. viewtopic.php?f=47&t=15339 Vergelijk bijvoorbeeld de 2 afgebeelde palmen 'David' en 'Goliath' Chamaerops. De bescheiden David een 'Cerifera' neemt al jaren genoegen met dezelfde kuipmaat terwijl ik Goliath noodgedwongen dit voorjaar moest verkuipen omdat het gietwater er aan alle kanten afliep. Verplaatsen met een steekwagen lukt nog net, maar ik moet er met mijn volle gewicht tegenaan :lol: De beide palmen zijn overigens van de vrouwelijke kunne en de 'Cerifera' draagt zaden.
Bijlagen
Latania_lontaroides.jpg
Latania_lontaroides.jpg (122.05 KiB) 6726 keer bekeken
Latania_lontaroides'.jpg
Latania_lontaroides'.jpg (149.86 KiB) 6726 keer bekeken
Chamaerops_humilis.jpg
Chamaerops_humilis.jpg (269.64 KiB) 6725 keer bekeken
draco

710 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 14 nov 2014 12:29

:thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips