Er is kennelijk wel behoefte aan om hier wat dieper op in te gaan ook bij mij.
Luc opperde om een aparte topic te starten omtrent dit onderwerp en terecht denk ik, niet alle planten kunnen de volle grond in, en eindeloos groter zetten kan ook niet, eens bereik je een limiet.
Er kan veel buiten blijven als je het beschermd, dan ontstaan er eindeloze tentjes / kotjes of hoe je het noemen wilt, de ene vind dat o.k. een ander vind dat afschuwelijk en sleept liever alles naar een winterstalling, ik hoor bij de laatste categorie, ik heb zelf als het echt nodig is maar een tent om dat de plant te groot was om nog te kunnen stallen.
Ik heb ook een aantal grote potten en kuipen die tot 90l inhoud gaan daar komt het gewicht van de plant nog bij en dit zul je ten alle tijden met hulpapparaten moeten verslepen tillen is geen optie meer.
Luc heeft laten zien dat hij zeer creatief is met zijn heftrukmobiel en dat werkt prima bij hem, zijn tuin is vlak en dan gaat dat prima, ik heb een verval van 4 m dus heb keermuren gezet ooit om het vlakker te maken maar kan dan weinig met steekwagen of enige ander sleepmobiel, ik sleep alles over steigerplanken wat prima gaat, ook de zware, het laatste stukje over de drempel de serre in moet dan met 2 man!
Komend op de oude potvulling en wat daarmee te doen, ik heb een aantal planten die al bijna 8 tot 10jaar in eindpot staan en heb me dan ook vaker zitten af te vragen hoe lang dat goed blijft gaan .
Ik los het de laatste 2 jaar op om goed verteerde kompost te mengen met tuinaarde en potgrond en kan dan bij sommige potten zo'n 3 a 4 cm een nieuwe toplaag aanbrengen dit werkt aardig bij palmen maar minder bij varens dat worden massale wortelkluiten die over de pot heengaan, zeker bij de dicksonia's, ik heb al bij eentje [kleine C.medularis] de wortels 4 cm afgestoken met een scherpe brede bijtel wat goed ging maar dat herhaald zich weer de wortels blijven ook bij deze omhoog komen!
Graag had ik wat idee verkregen omtrent de verrijking van een oude grote kluit zonder deze aan te tasten, want eruit nemen heeft geen zin tenzij je overweegt de wortels te gaan snoeien wat bij sommige goed gaat maar niet bij alle planten kan, enkel meststof toevoegen gaat ook maar beperkt goed lijkt mij, wat zijn jullie ervaringen?
Groet Eduard.