koude winters op komst, voortaan ?

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

koude winters op komst, voortaan ?

Berichtdoor koen op 06 feb 2012 12:54

Dag,

in een Vlaamse krant las ik deze morgen dat deze koudeperiodes voortaan eerder regel dan uitzonderingen zullen zijn.

Dit zou te maken hebben met de toename van de temperatuur in de poolstreken, vooral met name in de Barentszee bij Nova Zembla. Door dat het water daar warmer is, wordt een hogedrukgebied gegenereerd dat monsterlijke proporties aanneemt, en verantwoordelijk is voor de ijskoude Noordoostenwind die het Europese continent in haar greep houdt. En dus de warme Westenwind op afstand houdt en dus geen kans biedt.

De opwarming van de Aarde zou dus dit pardoxale neveneffect met zich meebrengen ... elke winter opnieuw.

Lees het volledige artikel hier.

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=7K3LPDDU

Als dat zo is, dan heeft het volgens mij geen zin meer om nog Jubaea's, Butia's (laat staan Washingtonia's) en andere prachtige palmen nog aan te planten in volle grond. Kuipplanten dus. De Trachy's staan hier al drie koude winters op rij totaal onbeschermd en geven geen krimp, zero schade. Nu nog eens zien wat de Chaemaropsen zullen doen, zijn ingepakt met vliesdoek met een big bag erover (die ademt). Grote exemplaren zijn het niet.
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Re: koude winters op komst, voortaan ?

Berichtdoor turtleboy op 06 feb 2012 13:58

Zoals ik al eerder op dit forum heb aangegeven stop ik ermee zodra deze winters vaker gaan voorkomen alleen al om de energie prijzen die in de toekomst de pan uit zullen rijzen.
Vind het zonde van al die dure en mooie planten die nu het loodje leggen.
Maar ja dat is een keuze die iedereen voor zich zelf moet maken.

grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 06 feb 2012 14:28

Het is inderaad een keuze die jezelf moet maken:welke soorten ga ik nog in volle grond aanplanten.We zullen meer weten hier na deze winter,want vorige 2 winters waren geen echte test hier omdat het maar-7° was.Tot nu toe deze winter -14° gemeten.Washingtonia in volle grond zal hier dood zijn verwacht ik.Jubaea in tent met lichtsnoer zal overleven hoop ik.In de jaren 80 waren er hier 3 winters die nog veel kouder waren(tot-20°),we zullen zien.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 06 feb 2012 15:43

Het zijn gissingen, ze weten het echter niet zeker, kijk eens naar de gemiddelde winters over de laatste 10 jaar de eerste 7 waren milde winters in 2008 de eerste koude winter, 2009 ook en deze dan, daar kun je geen vertrouwde conclusies uit trekken, heb wel vaker van die ramp scenario gelezen en gehoord!
Speculatief en paniek zaaiende berichten.
Gr. Eduard
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor GeL op 06 feb 2012 15:56

FUD zoals in het Engels plachten te zeggen. :mrgreen:

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 06 feb 2012 18:44

Een voordeel heb je wel met deze koude winterprik in de eerste maanden van 2012... als je alle statistisch bekijkt moeten er nu een paar heel warme maanden aankomen... want anders komen de statistieken voor algemene temp. van 2012 in gevaar :thumb_up:

En de algemene temperaturen blijven al 10-tallen jaren gelijk... dus ..
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 06 feb 2012 19:30

Ze kunnen het weer voor volgende week nog niet deftig voorspellen laat staan komende jaren enz.... :happy_thai:
Ik geloof niks van die fabeltjes, de één zegt dat en de ander zegt zo enz...
Jullie begrijpen me wel.
No offence ze Koen ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 06 feb 2012 19:53

Laten we nu zeker niet meteen gaan stellen dat dit een koude winter zou zijn. Mocht je het vergeten zijn, voor deze twee frisse weekjes was het maandenlang ver boven normaal. Alles begon zelfs spontaan te bloeien. Afgelopen week zijn hier de niet winterharde planten pas bevroren (die moesten toch weg) en we zitten al in februari.
Als het na volgende week niet meer terug kouder wordt hebben we dus in een hele winter net drie weekjes vorst gehad en 1 sneeuwbui. Niet echt een koude winter te noemen dus.

Ik zou zeggen steek je tropisch spul gewoon uit en overwinter deze bij een kuipplanten vereniging. Kost net zoveel als maandenlang stoken of stroom gebruiken en je bent veel zekerder dat je je planten behoud.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 06 feb 2012 20:40

Helemaal mee eens Carlo ! :thumb_up:
Behalve dat laatste...Ten eerste moet je het kunnen uitsteken, grond is beton ! En ten tweede, nu palmen gaan uitsteken :?: ik dacht het niet, ik wil ze niet kapot hoor... :)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 06 feb 2012 21:20

Ja sorry, ik bedoel natuurlijk ook dat je ze in volgende seizoenen in de herfst zou kunnen uitsteken.
Carlo

148 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips