wantoestanden

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

wantoestanden

Berichtdoor turtleboy op 23 maart 2012 13:25

Stop de handel in wilde dieren op Marktplaats
Op Marktplaats vindt een levendige handel plaats in wilde dieren. Uilen, eekhoorns en slangen staan gewoon tussen het speelgoed en het tweedehands tuinmeubilair. Het welzijn van deze dieren is ernstig in het geding. Bovendien werkt de verkoop illegale handel en roof uit de vrije natuur in de hand. En door ontsnapping of het loslaten van dieren ontstaan risico’s voor de natuur. Vroege Vogels streeft ernaar de internethandel in wilde dieren tussen particulieren onderling uit te bannen, te beginnen op Marktplaats.

link voor petitie en meer info:

http://vroegevogels.vara.nl/Petitie-Mar ... 921.0.html
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Re: wantoestanden

Berichtdoor s.janssen op 23 maart 2012 14:34

Het is soms echt waggelijk wat voor advertenties er op marktplaats staan, om ziek van te worden. Veel met weinig, tot geen informatie met zeer slechte dieren.
Maar helaas het gebeurd nou eenmaal. Ik heb ook dieren van marktplaats gehaald die er goed uitzagen en het prima deden. Weet wat je koopt, wie het verkoopt en durf vragen te stellen. Groot nadeel is dat je de herkomst van het dier niet weet, hoe oud het dier is. Honden worden op deze manier vaak uit Oostblok landen gehaald en verkocht op marktplaats tegen zeer hoge prijzen, 2 maanden later is je hond dood of je zit met torenhoge dierenarts kosten opgescheept. Vaak ook nog met valse/vage pastpoorten bijgeleverd. Hoe vaak hoor ik niet dat er ''gestolen'' honden worden verkocht op marktplaats, en als je de eigenaar weet dat je niets meer hoort.

Ik ben niet tegen het aanbieden van dieren alleen er mag strengere regels, controle op komen. Elke gek kan nu een dier van marktplaats ''bestellen'' met 1 druk op de knop. En weet jij waar al die dieren terecht komen??

Het gaat veel te gemakkelijk en veel mensen dumpen de dieren als ze ze zat zijn.
Voor het kopen moet je heel erg diep graven wil je behoorlijke informatie er uit krijgen. Advertenties van kaaimannen zijn nu al te vinden op marktplaats, heel marktplaats staat vol met waterschildpadjes als dump matriaal. Als je ze niet meer wil, koop je toch een nieuwe??

Moest het effe kwijt :onzeker:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 23 maart 2012 18:40

Het moet sowieso verboden worden om levende dieren op sites zoals Marktplaats te verhandelen. Wie een huisdier wil aanschaffen moet bij een fokker cq kweker zijn. Een die zijn fokdieren op erfelijke gebreken laat controleren, een die 18mnd. garantie geeft, een die je altijd kunt bellen met moeilijke vragen etc. en meer. En niet anders.
Maar mensen willen goedkoop, en, misschien wel erger, ze willen het nú. En wat hier in het Westen niet 'voorradig' is is in het Oosten in overvloed. Ik heb ze aan de telefoon gehad hoor, mensen die het geduld niet konden opbrengen om te wachten op een pup. Dan maar richting Oostblok, voor weinig. Maar binnen een jaar hingen ze snotterend aan de lijn: pup mankeerde van alles, dierenartskosten van soms ruim 3000 euro, en uiteindelijk pup/jonge hond moeten laten inslapen. Dit is dus een praktijk voorbeeld.
Marktplaats is leuk als je op zoek bent naar een oude koelkast, een fiets of auto-onderdelen, maar niet voor levende (huis)dieren (al-dan-niet exotisch).
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor ExoRobin op 23 maart 2012 18:45

Ik had hem al eerder gezien en getekend ;) .
Is er belangrijk mijn inziens omdat het de handel in illegale dieren flink zou afremmen als marktplaats hier mee stopt.

Kaaimannen zijn zo vreemd nog niet. Heb zelfs weleens babyaapjes, giraffen, zebra's, kamelen, vliegende honden enzo gezien :shock: .

Niet echt dieren om als huisdier te houden.

Hetzelfde geldt voor uilen in papegaaienkooitjes.

Vriendelijke groet Robin!
ExoRobin

5 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 23 maart 2012 19:05

Zelf levensgevaarlijke gifslangen worden aangeboden en dan vermelden ze er ook nog bij alleen boven de 18 jaar :lol: gewoon belachelijk!
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Rob op 23 maart 2012 22:56

Niet omdat ik het niet eens ben met de petitie (erg goed zelfs), maar let wel: doen wij niet af en toe hetzelfde met onze plantjes?
Ook in die wereld word er wel eens redelijk onzorgvuldig omgesprongen met het materiaal om zaden of zelfs planten te verkopen vanwege dezelfde geldelijke reden als boven. Voorbeelden te over: boomvarens, Takil, encephalartussen etc.... - wat dat betreft is een arm land in Oost Europa precies gelijk aan een arm land in andere regionen zoals bijv India, Madagascar of zuid afrika )...

Motto: Plant of dier, altijd zorgvuldig. Laten we er zuinig op zijn.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 23 maart 2012 23:32

Momiteel is er een grote controle op Marktplaats in opgezette dieren. Ik prepareer dieren en ben altijd op zoek naar nieuw matriaal. Helaas worden er ook dieren aangeboden zonder papieren, smokkelspul enz. Ook hier moet je goed uitkijken wat je koopt en bij wie..

Ik ben totaal niet tegen het houden van gifdieren, als gifhouder van diverse soorten scolopendra's moet je zeer zeker van je zaak zijn als je met gifdieren wil beginnen. Helaas staan er ook gifslangen op marktplaats. Die komen vaak wel houders van die er verstand van hebben alleen zullen de kopers dat ook hebben??

In deze tijd is het zo makkelijk om een gifslang, kaaiman of zelfs stokstaartjes, wasberen en dingo's te bezitten. Ik vind het prima als mensen dit houden, als je de kennis, ervaring, geld en de ruimte maar hebt. Ik vind het nogal creepy dat je als stagiare dierverzorging met reptielen pas na meerdere jaren met gifslangen mag werken. Waar ik het overgens voledig achter sta. Maar wel als particulier binnen een week een giftige cobra mag kopen..

Het zou is een beter idee zijn als die lui bij de dierenwinkel/tuincentrum is minder snel dieren verkopen dan alleen maar om het geld. In verkopen zijn ze de beste maar over de kennis van het houden van dieren???? Waterschildpadjes aan 16 jarige, na een maand gedumpt in de sloot..
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 09 mei 2012 20:07

Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 09 mei 2012 22:16

Hij Bert, je hebt zelf ook sommige van je eigen dieren via marktplaats verkregen, en dan nu de heilige gaan uithangen, beetje dubbel he :roll:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 09 mei 2012 22:28

Hang hier helemaal niet de heilige uit,je zal ergens moeten beginnen om dit te stoppen en dat kan alleen maar op deze manier.Dit hebben we te danken aan al die mensen die niet serieus bezig zijn.
Het is een kwestie van tijd dan verminderd de illegale import ook als ze hun dieren nergens meer kwijt kunnen.
Trouwens heb mijn dieren altijd bij serieuze mensen gekocht!
Hoe zeggen ze dat ook alweer,verbeter de wereld begin bij jezelf.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips