Zacht weer

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Zacht weer

Berichtdoor Hitch op 27 dec 2012 13:50

Ongelooflijk wat een zachte t° er momenteel heersen. Momenteel is het wederom 10°C buiten. Ik zet de deur van mijn verwarmde serre overdag al meer dan een week gewoon open overdag en tegen de avond gaat deze weer toe gezien de thermostaten deze op 7°C houden. De verwarming gaat simpelweg niet op. Lekker goedkoop zo. Toch zie ik met een beetje schrik ook andere dingen gebeuren in de tuin zelf zoals planten die plots nieuwe bladknoppen aan het aanmaken zijn. Als het nu plots gaat vriezen gaat dit voor veel schade zorgen. Vele planten komen simpelweg uit rust en de winter moet zoals iedereen wel zal weten nog beginnen feitelijk. Ik verwacht zo eind januari en dan de maand februari misschien zelfs maart nog flinke klappen. Als de wind gaat keren en we krijgen een fractie van wat er in Rusland gaande is...
Vermoedelijk word volgend jaar ook een erg slecht jaar voor de Rhododendronsoorten want bij een natte winter heb ik steeds enorm veel rotte bloemknoppen tegen het voorjaar.
Eindelijk had ik voor het eerst in 8 jaar een Magnolia die het hier goed wilde doen en deze staat ondertussen al vol nieuwe snel zwellende bladknoppen. Mijn Bicolor Vlinderstruik staat trouwens nog steeds volop in blad. Voor de T. fortuneis lijkt me dit weer eerder ideaal al mocht het wel wat minder nat zijn maar de felle wind die er regelmatig bijzit maakt de koppen op tijd en stond weer terug droog als het even stop met regenen.
Hitch

156 bedankjes

Re: Zacht weer

Berichtdoor JmC4c op 27 dec 2012 23:50

Dit beeld herinnert me vorige winter ongeveer.
Hopelijk krijgen we de harde vorst niet zoals dit toen was.

Al bij al rusten de planten nog hier en zijn nog niet al teveel knoppen zichtbaar.
De vele regen die is neergevallen, geraakt nog flink weg. Geen plassen zichtbaar.

De Rhododendrons hier hebben vorig jaar wel flink gebloeid.

Laten we hopen op een positieve voortzetting van de winter met niet al te koude temperaturen en diepe vorst.
JmC4c

502 bedankjes

Re: Zacht weer

Berichtdoor Carlo op 28 dec 2012 00:29

Hier heeft de Rhododendron onlangs een knop gehad die al weer open ging en zijn mooie paarse kleur al liet zien. Echt open gekomen is ie echter niet.
Carlo

148 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips