Amazonica Dome Diergaarde Blijdorp Rotterdam

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Amazonica Dome Diergaarde Blijdorp Rotterdam

Berichtdoor s.janssen op 03 jan 2013 22:51

Diergaarde Blijdorp bouwt spectaculaire Amazonica Dome

Ondanks de afbouw van de gemeentelijke subsidie blijft Diergaarde Blijdorp zich doorontwikkelen. In juni wordt gestart met de bouw van een spectaculaire attractie; de Amazonica Dome; als onderdeel van een nieuw Zuid-Amerikaans themagebied. In het gebouw komt een complete natuurlijke biotoop met flora en fauna: een tropisch regenwoud met rivier, reptielen, schildpadden en vlinders. De dakconstructie wordt uitgevoerd met een geodetische koepel van hout die is ingevuld met transparante luchtkussens van etfe-folie.
Afbeelding

Amazonica Dome

Trekpleister van het nieuwe themadeel ‘Zuid Amerika’ in Blijdorp is de Amazonica Dome. Binnen deze ultralichte constructie komen bezoekers in de wereld van de Amazone. Een rivier, reptielen, schildpadden en vlinders krijgen een plaats in een natuurlijke biotoop van flora en fauna. Onder de 56 m overspannende omhulling met een houten skelet, geconstrueerd volgens de principes van de geodetische koepel, is dit Amazonegebied vrij in te richten zonder hinder van kolommen. De vulling met heldere EFTE foliekussens zorgt voor een overvloed aan daglicht. Deze transparante omhulling maakt het mogelijk om het juiste klimaat te scheppen voor het tropische regenwoud van de Amazone.

Lees meer op: http://pretwerk.nl/topnieuws/diergaarde ... dome/13554

Kopie van: Pretwerk ©
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: Amazonica Dome Diergaarde Blijdorp Rotterdam

Berichtdoor palmgek op 04 jan 2013 01:05

Mooi initiatief! Maakt een bezoek aan een dierentuin nog aantrekkelijker voor een palmvriend ;)

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 04 jan 2013 01:09

Hoe lang gaat dit projectje duren :?:
Toch wel eens leuk om daar naar toe te gaan.
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor junglegarden op 04 jan 2013 01:22

Interessant :!: ga t.z.t. zeker kijken (laatste keer in blijdorp van mij was in 1969 of zo :fluiten: ) de dierentuinen moeten denk ik wel aan dergelijke projecten beginnen willen ze veel bezoekers aantrekken, kijk maar naar burgers dierenpark met z'n woestijn/oerwoudhal en zeeaquarium wat een groot succes is.
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 04 jan 2013 01:30

Daar ben ik ook lang al niet meer geweest in burgers zoo!
Toch is dat wel een knap staaltje werk! dat aquarium en de woestijn.
Oerwoud ben ik niet geweest.. toen die tijd kan ik me herinneren.

Wie kent hier Dierenrijk europa?
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 04 jan 2013 10:36

Ben er gisteren nog langs gereden met de trein, we gingen naar Rotterdam miniworld.

Ook een aanrader!!

:thumb_up:
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 04 jan 2013 13:29

De bedoeling is dat het in het voorjaar van 2013 geopend gaat worden, al zal het in de eerste jaar nog allemaal moeten groeien en wortelen. De mangrovehal in Burgers' zoo is een proefhal geweest voor de Bush. Nadat dat het een zeer succes was hebben ze de planten en dieren overgezet naar de Bush en hebben ze van de kleine kas een Mangrove hal gemaakt.

@Richard, een dierentuin is altijd de moeite waard, beestjes en planten is natuurlijk het mooiste wat er is! Naja op vrouwen na dan ;)

Van mij mag er wel meer op dit forum betreft foto's, nieuwtjes over nieuwe planten in dierentuinen of zoals de ecodisplays in Burgers' Zoo.

@Jowell,
Het is de bedoeling dat Amazonica Dome in het voorjaar van 2013 geopend kan worden, of dit gaat lukken is maar de vraag ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 04 jan 2013 14:34

Je heb er gelijk werk van gemaakt ziet ik ;)

Diergaarde blijdorp is naast een dierentuin ook een botanische tuin, ze beheren er enkele nationale plantencollecties. Ik heb enorm veel binding met deze dierentuin, doordat ik oorspronkelijk vandaan kom (niet de dierentuin zelf :lol: ), maar er ook een boel jeugdsentimenten aan vast kleven. Iedere week was je er vanwege je abbo weer aanwezig. Ze hebben nog meer mooie projecten klaar staan, of weten af te ronden ondanks de moeilijke tijden. Gelukkig zijn er meer mensen met die binding als ik, die vanuit sponsoring of vrijwilligersinsteek blijdorp een handje helpen. Ik kom er jaarlijks, voornamelijk in de zomer aangezien dat toch wat fijner wandelt.

Ondanks de dierentuin behoorlijk wat schade heeft gehad aan exoten, zoals bergen weggevroren Chamaerops en Cordylines staat er nog genoeg in exotisch opzicht. Daarnaast werd er ook afgelopen zomer weer nieuw exotisch materiaal aangeplant. Vooral delen van het oude gedeelte zijn behoorlijk begroeid. Via facebook vernam ik ook dat dit jaar de bamboe in het park wordt aangepakt en heraangeplant. Het profiteert ondanks de record lage temperatuur op het vliegveld afgelopen februari toch van stadswarmte en beschutting binnen de dierentuin zelf, duidelijk te zien in het oude gedeelte.

Zal eens kijken of ik wat foto's kan uploaden naar het forum voor de geïnteresseerde.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 04 jan 2013 16:33

Gaan ze dat dan bijverlichten want de lichtsterkte om het Amazonegebied na te bootsen gaat toch groter moeten zijn dan wat het zonnetje in het nederlandse klimaat kan bewerkstelligen? Gaat dat dan zoveel verschil maken met die toepassing van die luchtzakskes? Misschien in de zomer maar wat in de winter?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Remy op 04 jan 2013 16:54

Ze hebben er inderdaad prachtige planten. Ik ben er vorig jaar nog geweest en toen stonden er bij de landschildpadden 2 albiziabomen in bloei en ook dat gedeelte met die giga waterlelies is super!

Ik ga er van de zomer zeker weer naartoe :thumb_up:
Remy

82 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips