Ik vraag mij af of mensen op zoek zijn naar een Sanguinea vanwege hun vorm of blad of periode waarin ze bloeien of dat zij een Sanguinea willen vanwege de rode kleur. Zij komen bij een Sanguinea uit omdat er nog geen "officiele" rode brugmansia bestaat. Gelukkig zijn er nieuwe cultivars die rood al dicht benaderen, bijvoorbeeld de Aries (hoewel je deze nog steeds hard roze kan noemen, vraag is of deze met aangepaste mest roder kan worden):

- Aries1.jpg (38.23 KiB) 3910 keer bekeken
Wereldwijd zijn kwekers bezig met het kweken van een rode, warme brugmansia.
Wat betreft de vraag of er meerdere kleuren Sanguinea zijn: de Sanguinea is uitsluitend beschikbaar in alle kleurscharkeringen tussen geel en rood. Wil een andere kleur (paars, roze etc.) dan moet je of naar andere rassen (Vulcanicola, Flava etc.) maar meestal vind je ze bij hybriden. Bedenk wel dat deze soorten nog moeilijker te houden zijn en eigenlijk alleen geschikt zijn voor mensen met goede groene vingers in het bezit van een geschikte ruimte voor overwintering.
Ik ben zeker op zoek naar geschikte "nog rodere" Sanguinea-kruisingen. Mar ik wil beslist niet starten met de versies die in het voorjaar te koop zijn in tuincentra. Omdat deze bedorven zijn door de commerciele kwekers door hun vele besproeiingen.