Nieuwe jaar, nieuwe planten....

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Nieuwe jaar, nieuwe planten....

Berichtdoor Hitch op 27 jan 2013 15:03

Zijn jullie ook al zo naarstig bezig met het aankomende tuin-/plantengebeuren? Ik barst al van de plannen om dingen in de tuin te doen en ben ook al het net aan het uitvlooien achter weer maar eens nieuwe planten. Dit jaar zou ik 2 terassen willen aanleggen en een vijver van 10 x 3 m willen plaatsen en ook het plan om een grote volière van 6 x 3m speelt door mijn hoofd. Toen ik 12-13 jaar was heeft mijn vader er voor mij indertijd één neergezet van 34m² en dat was een fijne hobby voor me. Toen ik later verhuisde hebben ze dit prachtige bouwsel weer verwijderd maar het is altijd bij me blijven "jeuken". Ook een veranda moet nog gezet worden al zal dat niet voor dit jaar zijn.
Ach een mens mag dromen he!?

In ieder geval rollen de euro's weer flink de deur uit en rollen de planten ervoor in de plaats al naar binnen.
Pachypodium, Musa cavendish, Asplenium nidus, Citrus mitis, Plumeria, Albizia coreana, Ficus carica 'Brown Turkey', Todea barbara, Trachycarpus princeps, Trachycarpus manipur, Archontophoenix cunninghamia, Sabal x texensis om maar wat op te noemen dat al binnen of onderweg is en zaden van de Manihot grahamii liggen in de bak. Laat dat zomertje nu maar snel komen... :applaus:
Hitch

156 bedankjes

Re: Nieuwe jaar, nieuwe planten....

Berichtdoor Hitch op 27 jan 2013 15:12

Oh ja, dan heb ik ook nog een schaduwdoek gekocht die ik zo snel mogelijk moet plaatsen tegen dat de boom- en andere varensoorten buiten mogen gaan spelen. Deze doek is 3.6 x 3.6 m en moet op 3 m hoogte komen te hangen (beetje zoals Eduard dat gedaan heeft). Momenteel staan daar nog 2 +/- 3m grote oude Rhododendronsoorten die er dan weg moeten opdat ik alle kuipen mooi gezet kan krijgen. Hopelijk overleven ze de verplanting want ze zijn echt prachtig met een hoge stam en dan een volle kroon en ik zou ze niet graag verliezen al is dat een risico dat ik er maar moet bij nemen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 27 jan 2013 15:46

Je bent gewoon exotenverslaafd :lol:

Neen, net zoals jij Hitch ben ik ook reeds volop aan het plannen en aankopen ;)
Zaden liggen klaar om te zaaien, ondertussen een collectie brugmansia aangekocht, enz...

Dat het maar vlug weer lente is, in ieder geval het zonnetje en de dooi laat me weer openbloeien vandaag :thumb_up:

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 27 jan 2013 16:39

Er zal wel weer plaats vrijkomen in de serre omdat ik dit jaar één van mijn grote dikke Livistona decipiens'en ga uitplanten alsook een Butia capitata, Jubaea chilensis, Washingtonia filifera, Livistona australis, Acacia dealbata 'subalpina' en misschien nog wat Cordylines die ik staan heb. Zal nog wel zien.
Dit jaar heb ik voor het eerst gepoogd met warmtekabels, warmtelampen en lichtsnoeren te werken en dat lijkt me tot nog toe goed gelukt dus ga ik het riskeren voorgaande planten zo in volle grond te verwarmen in de winter.
Hitch

156 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips