Hoi Dries, welkom op dit forum .
Gr. Eduard.
![]() | 1032 bedankjes |
dries666 schreef:Hallo, ik ben Dries, woon in België en heb een interesse in zowat elke tropische plant hier op dit forum!! XD ... Maar mijn grote voorliefde gaat uit voor orchideeen en banaanachtigen.
ik heb geen erg grote tuin dus ik ben zeer beperkt in de ruimte die ik heb, wat wel jammer is aangezien vele van deze planten veel te groot uitvallen, zeker als het om de winterbescherming gaat (ik leef nog thuis, 21 jaar, en het is vaak onderhandelen van hoe wat en waar...) Men ouders vinden de planten ook heel mooi, maar snappen dan niet dat er wel wat werk aan is om ze levend te houden...
men verzameling aan banaanachtigen voor het moment houdt de volgende soorten in:
-musa dwarf cavendisch
-Ensete Ventricosum Maurellii (al 2 keer geprobeerd en gefaald bij overwinteren, nu derde keer scheepsrecht voorlopig nog...*klopt hout af XD*)
-Musella lasiocarpa
-Musa sikkimensis daj giant (1 zaailing die nu iets meer dan een jaar oud is)
-Musa sikkimensis red tiger (2 zaailingen, enkele maanden oud)
-Musa basjoo
-strelitzia zaailingen: 1 juncea en 1 mandelas gold
Dat is het zowel wat denk ik. Het liefst van al zaai ik deze planten zelf, aangezien dit beter veroorloofbaar is voor mijn budget. Zo heb ik de strelitzia's en de sikkimensis zelf gezaaid, alleen zijn de strelitzia's nu al meer dan 2 jaar oud denk ik, en nog steeds heel klein (onder de 15 cm) en ik vraag me af wanneer ze eindelijk eens de lucht in schieten... Ik heb één sikkimensis vorig jaar kunnen overhouden en deze is redelijk gegroeid, en dit jaar zijn er 2 van de 5 zaden uitgekomen van de red tiger, maar deze vertonen nog maar hun 5e blad ofzo, en nog geen kleuring voorlopig. Het liefst van al zou ik wat tips willen krijgen op het laten kiemen van de zaadjes, want dit vlot bijna niet, ik heb al 2 maal musa velutina geprobeerd, en nu nog een derde maal binnenkort, maar geen enkel van deze is al ooit uitgekomen.... ik week ze altijd op voorhand, soms zelfs met een kiemstarter, in lauw water, zet ze redelijk warm weg, maar nooit gebeurt er iets...
De basjoo heb ik ook nog maar een jaar, gewoon in de tuin geplant met veel mest en dit was een plant van 30 cm ongeveer, en deze heeft de winter ingegaan met een stam van een goeie 1.20 m hoog. Nu nog hopen dat hij ingepakt de winter overleeft, want ik had te weinig bladeren om hem helemaal mee te bedekken (eerst niet maar toen zijn ze voor de helft weggekrompen van het drogen).
De musella lasiocarpa is een van men favorieten, heb ik ooit voor 30 euro gekocht toen ik deze zag staan buiten bij een kwekerij... deze was toen heel groot, maar door men opa zijn koppigheid is hij bijna helemaal afgevroren (stond bij men opa in de tuin omdat hij die ook zo mooi vond) en schiet er nu nog nauwelijks iets van over, ik heb al meer succes gehad met een kleine scheut die ik eraf gehaald had, en deze is nu al geraakt tot een stammetje van 40 cm hoog? met vanonder een stamdikte van 30 cm... dat is nog niet veel maar het is al iets. Het rare is dat deze helemaal geen veel grotere bladeren aan wou maken afgelopen zomer, hij maakte wel blad na blad bij , maar dit bleven relatief kleine blaadjes. Eerst stond hij in een grotere pot, maar daar was hij blijkbaar droevig in, en is pas goed beginnen groeien na hem iets nauwer in de pot gezet te hebben
De ensete... heb ik al 2 maal verloren in de winter door onenigheden van de overwintering... en omdat niemand mij gelijkgeeft misschien XD... maar dit jaar mocht ik eindelijk men goesting doen met die plant, zodat hij nu blijft doorgroeien bij een grote venster, zodat hij niet kan wegrotten door teveel water ( we hebben namelijk geen ruimte die koud maar vorstvrij blijft). Deze is nu vrolijk veel groter aan het groeien, ipv de gedrongen groei toen hij buiten stond. Volgend jaar zou ik hem echter willen bemesten met gras, aangezien ik hier ergens een enorm effect van gezien heb wat wel een wonder leek, maar wel te verstaan was aangezien de plant zo een constante warmte bij de wortels heeft.
De musa dwarf cavendisch was de eerste bananenplant die we hadden, maar die eerst goed groeit en dan telkens zijn bladeren te vroeg laat ontrollen, waardoor het blad nooit volledig eruitgekomen is. Dit geeft dan uiteindelijk aanleiding tot het achteruitgaan van de plant. Ik heb nooit echt gesnapt wat ik misdoe aan deze plant waardoor deze eerst heel snel groeit en nadien dit probleem krijgt.
Ziezo, dit was zo een beetje mijn verhaal... Bemerkingen of tips hoor ik graag
vriendelijke groeten,
Dries
![]() | 1 bedankjes |
![]() | 1137 bedankjes |
Keer terug naar Even voorstellen?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast