door edwardkarin op 22 maart 2015 13:22
Ik heb wel een dubbelkop aloifolia en deze moest ik van de grote stam afsnijden op de zolder achter warm glas vormde deze kop buiten mijn verwachting in een mengsel van aarde/zand een enorme kluit, dat was al binnen een paar maanden zo, later heb ik deze echt weer opgepot en nu op het dakterras een schitterende dubbelkop alofolia marginata.
Maar dat was wel binnen met een hoge temp en relatief droog.
De dubbelkoppige rostrata toen was van tropical centre dus blijkt geleverd ook door Dhr. Klijn, en werd al geadviseerd deze niet in de tuin te zetten, maar klopt deze sloeg absoluut niet aan.
Ze staan meestal in van die oranje potten met steentjes grond en wat droge aarde/zand en als je de plant eruit trekt heb je geen kluit maar een opgepotte kopstek eigenlijk, tja die worden wat goedkoper verkocht.
Mijn andere rostrata van tuincentrum het oosten Aalsmeer kostte wat meer had een flinke kluit en staat al jaaaaren met alle winters in de volle grond geen centje pijn.
Ook ik heb weleens in een zomer koppen van de gloriosa en de recurvifolia in de grond gedaan deze wortelde wel in een seizoen vanzelf.
Ik weet niet, weer terug naar Rijnsburg ik ook zo wat, en er zitten wel wat kleine wortels aan en een grote, zou dat niet komen hij staat op een warme plek.