ervaring met casa mexicana.nl?

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: ervaring met casa mexicana.nl?

Berichtdoor edwardkarin op 21 maart 2015 21:08

Ik heb er net vanmiddag een yucca rostrata gekocht voor 100 euro in Rijnsburg aan de achterweg 12, eenmaal uit de pot blijkt er een wortel aan de zitten dus een opgekweekte bare root yucca maar hij vertelde wel anders volle kluit, wel een mooie getrimde. Tja meneer Klijn beweerd dat alle yucca's in het land bij hem vandaan komen??? Ik had het over mijn aantal yucca gloriosa met stammen en hij beweerde dat het tropische soorten zijn en niet zoveel kunnen verdragen warempel heb ik ze al een jaar of 20 in de volle grond. Dus tja k weet het niet????? Maar hopen dat ie aanslaat mijn yucca, is nu maart 2015 dus we hebben een zomer lang voor meer wortels en een flinke kluit.
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor MarcovZ op 21 maart 2015 21:19

Heb je toevallig foto's van deze 100 eurie knaap ?? ;)
Heerlijkheid in " our little SHANGRI-LA "
https://www.facebook.com/ourlittleshangrila/
MarcovZ

14 bedankjes

Berichtdoor draco op 21 maart 2015 22:07

Yucca gloriosa zul je hier waarschijnlijk niet tegenkomen. De populaire Yucca die hier onder deze naam wordt verkocht is een hybride met Yucca recurvata als een van de stamouders. Deze kruising onleent zijn winterhardheid aan de eigenschappen van deze soort. De echte Yucca gloriosa verdraagt weinig vorst (-6 °C) volgens 'Agaves Yuccas and Related Plants' (M&G Irish, Timber Press 2000) .
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 22 maart 2015 00:09

Dit is m dan 100 euro, met een wortel dat zie je niet.
Bijlagen
IMG-20150321zz-WA0022.jpg
IMG-20150321zz-WA0022.jpg (230.66 KiB) 5365 keer bekeken
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor draco op 22 maart 2015 01:52

Ik heb ooit een zelfde formaat Yucca thompsoniana van deze importeur gekocht (Tropical Centre). Die had wat verdroogde wortels die ik heb afgeknipt. Het is deze plant verder goed vergaan. Deze rostrata oogt wel alsof de stam is afgehakt. Yucca heeft normaal een verdikte wortelstronk onderaan de stam waaruit de taaie adventiefwortels ontspruiten. Nieuwe adventiefwortels regeneren echter vrij makkelijk.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 22 maart 2015 05:43

Ja oke maar de wortels van deze word dat nog wat? We hebben een.seizoen lang nu. Zat een wortel aan zag ik meer niet de rest een stomp.
Wel geklets hij vertelde dat het al een doorwortelde was hij kletst dus. Allemaal de handel zeker als hij de leverancier is van diverse zaken. Dan draait het om geld.
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor luc op 22 maart 2015 10:00

Lees hier van adventiefwortels , kan je deze dan ook aanaarden , zoals we bv bij trachys doen
grt

draco schreef:Ik heb ooit een zelfde formaat Yucca thompsoniana van deze importeur gekocht (Tropical Centre). Die had wat verdroogde wortels die ik heb afgeknipt. Het is deze plant verder goed vergaan. Deze rostrata oogt wel alsof de stam is afgehakt. Yucca heeft normaal een verdikte wortelstronk onderaan de stam waaruit de taaie adventiefwortels ontspruiten. Nieuwe adventiefwortels regeneren echter vrij makkelijk.
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 22 maart 2015 11:38

Als je aankoop niet overeenkomt met wat je in goed vertrouwen gekocht hebt dan is een belletje toch zo gepleegd?

Ik herinner me een topic van jou van jaren geleden over een bare root rostrata met dubbele kop? die na 3 jaar in volle grond nog geen enkele wortel gemaakt had?

Ik durf je bijna te zweren dat deze bare root in de volle grond uitgeplant een zelfde lot te wachten staat. Deze vormt niet in een half jaar genoeg wortel om sterk genoeg een nat seizoen te overleven. Indien dit mijn plant was, had ik m gewoon terug gebracht en geld terug maar als je m liever houdt dan lijkt mij het verstandiger om deze droog op te potten voor minimaal een jaar of drie.
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 22 maart 2015 13:22

Ik heb wel een dubbelkop aloifolia en deze moest ik van de grote stam afsnijden op de zolder achter warm glas vormde deze kop buiten mijn verwachting in een mengsel van aarde/zand een enorme kluit, dat was al binnen een paar maanden zo, later heb ik deze echt weer opgepot en nu op het dakterras een schitterende dubbelkop alofolia marginata.
Maar dat was wel binnen met een hoge temp en relatief droog.

De dubbelkoppige rostrata toen was van tropical centre dus blijkt geleverd ook door Dhr. Klijn, en werd al geadviseerd deze niet in de tuin te zetten, maar klopt deze sloeg absoluut niet aan.

Ze staan meestal in van die oranje potten met steentjes grond en wat droge aarde/zand en als je de plant eruit trekt heb je geen kluit maar een opgepotte kopstek eigenlijk, tja die worden wat goedkoper verkocht.
Mijn andere rostrata van tuincentrum het oosten Aalsmeer kostte wat meer had een flinke kluit en staat al jaaaaren met alle winters in de volle grond geen centje pijn.

Ook ik heb weleens in een zomer koppen van de gloriosa en de recurvifolia in de grond gedaan deze wortelde wel in een seizoen vanzelf.

Ik weet niet, weer terug naar Rijnsburg ik ook zo wat, en er zitten wel wat kleine wortels aan en een grote, zou dat niet komen hij staat op een warme plek.
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 22 maart 2015 13:50

Hallo,

In feb 2011 heb ik - elders - een Rostrata aangekocht die ik 2 maanden later in de volle grond heb gezet, de plant was duidelijk een bare rooted, enkel een wortel(tje) van een 15 cm lang, absoluut geen wortelkluit die ik bij andere yucca' s aantrof. Ik heb de plant op een heuveltje in de tuin geplant. Voor de winter 2011-1012 kreeg deze plant een afdak in plastic golflplaat om de kop droog te houden. Februari 2012 was ook hier bar koud met temperaturen tot -14 °C. De Yucca Rostrata kreeg speerrot, stond nog steeds niet vast in de grond, kortom het zag en niet al te best uit, ... en toch kwam er wederom leven in, na de winter 2012-2013 stond de plant vast in de grond en nu is hij één van de meest aantrekkelijke planten in de tuin. Dit verhaal schrijf ik hier even neer om aan te geven dat de mooie plant van hierboven toch een toekomst kan hebben. Anderzijds als ik nu een dergelijke plant heb zou ik hem eerst oppotten om na aanmaak van wortels in de volle grond te zetten. 100 Euro is zeker niet veel voor een dergelijke plant.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Agave en yucca