hier de thomso 2 koppig met 2 bloemen in aantocht
nu baalde ik hier eerder meer van dan momenteel omdat er een afdak boven komt eind van het seizoen, hoop nu dat mn 2 koppige een 4 koppige wordt
zal er eerdaags een plaatje van maken maar knip de bloemen er wel uit als ze ver genoeg zijn.
verder best wat winterschade:
gloriosa 1 perfect, 1 zit de groei niet zo in, beschadigt blad en na bloei nog geen nieuwe speer. beide droog onder afdak gestaan.
recurfivolia 1 aardig de ander alle oude blad verbrand van de vorst, nieuwe groei zit erin maar mag nog best wat van gesnoeid worden.
linearis prachtige stek kapot, hoop dat de knol nog uitloopt maar is soppig zacht en stinkt. 3 stekken die ik zelf genomen had kapot en moederplant heeft een beste knauw gehad van de winter. zit groei in en komt goed maar veel oud blad dat bruin wordt. aanzienlijk gensnoeid maar bruine blad blijft komen.
filamentosa 2 planten die droog gestaan hebben zien er slecht uit, dood is een groot woord maar het blad is niet veel meer.
rostrata: de grote exemplaren lijken goed maar hebben een gedraaide speer na de winter een beetje. bij 1 exemplaar komen enkel nog nieuwe bladeren met omgevouwen puntjes de zogenaamde ezelsoren, heel appart. de groei lijkt erin te zitten ik hoop op geen bloei dit seizoen. 1 kleine rostrata (10 cm stam) heeft de winter in droge stalling niet overleefd ogenschijnlijk maar recent overgezet in andere pot en is nog niet helemaal dood. er lijkt tevens wat groei te zitten in de speer maar zeer bedenkelijk.
thomsoniana: 2 exemplaren, ene geen schade de andere schiet in bloei maar ook laat in het seizoen ontwortelt helaas dus die heeft nog een wegje te gaan.
cactussen gros prima, ene acciculata aan gort en een andere meen phaecentha ofzo die net in de drup stond. een test exemplaar beschimmeld en daarnaast wat trachycarpusschade: 3 kleine in de kliko, 1 kleine heeft zich hersteld na speerrot en recent in de grootste speerrot ontdekt.
de grote winnaars zijn opzich de cactussen en daarnaast de grotere yucca's. ze hebben geleden van de winter maar lijken zich goed te herstellen. dit i.t.t de kleine yucca's waar het verlies aanzienlijk is en ik ook niet meer zo aan ga beginnen... denk ik
ben weer wat stenen aan het verzamelen voor vervolg rotsstrook aan de andere kant van de tuin. dat ligt continue in de zon en dus beter. toch kom ik voor het eerste deel strook nog een goeie handvol planten tekort (grote boomyucca's) dus klaar is het voorlopig nog niet.