Mijn rots strook met yucca's en cactussen

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Mijn rots strook met yucca's en cactussen

Berichtdoor Ruud op 13 mei 2012 11:37

Misschien is dan alvast plastic op de grond ook een optie
Dan de kiezels er overheen en je ziet er niks van
Dan blijven ze toch droger dat kan niet anders

Ik heb nou een rostrata waar de kop alleen de ring onder de bladeren zacht is toch rotting !

Ik heb er gisteren een verwarmings kabel om gewikkeld en snachts aan gezet
Het lijkt of het al iets minder is geworden zeker droger
De komende nachten zet ik hem ook aan en ben benieuwd of het werkt

De speer ziet er wel nog goed uit !!
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor cpo op 14 mei 2012 09:29

Ja gelukkig nu weer een paar dagen droog maar zo hebben we wel weer een trachy met speerrot ontdekt, dat is nr 5 van de 14 trachy's die we al hadden. BALEN! want dit was een grote trachy van een meter of 5 stam.
Het weer is nog steeds te koud en te nat zeker voor de yucca's die dat niet fijn vinden!
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 16 mei 2012 18:38

plastic op de grond vind ik geen optie omdat dan het vocht niet meer weg kan en het gaat broeien.

verwarmingskabel heb ik nooit toegepast bij de yucca's en lijkt me in mei wat overdreven ;)

gewoon afdakje erboven dat het kan drogen en beste van hopen.
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor cpo op 17 mei 2012 09:40

dan hoop en duim ik met je mee!
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 17 mei 2012 14:16

hier de thomso 2 koppig met 2 bloemen in aantocht :shock:

nu baalde ik hier eerder meer van dan momenteel omdat er een afdak boven komt eind van het seizoen, hoop nu dat mn 2 koppige een 4 koppige wordt :lol:

zal er eerdaags een plaatje van maken maar knip de bloemen er wel uit als ze ver genoeg zijn.

verder best wat winterschade:

gloriosa 1 perfect, 1 zit de groei niet zo in, beschadigt blad en na bloei nog geen nieuwe speer. beide droog onder afdak gestaan.

recurfivolia 1 aardig de ander alle oude blad verbrand van de vorst, nieuwe groei zit erin maar mag nog best wat van gesnoeid worden.

linearis prachtige stek kapot, hoop dat de knol nog uitloopt maar is soppig zacht en stinkt. 3 stekken die ik zelf genomen had kapot en moederplant heeft een beste knauw gehad van de winter. zit groei in en komt goed maar veel oud blad dat bruin wordt. aanzienlijk gensnoeid maar bruine blad blijft komen.

filamentosa 2 planten die droog gestaan hebben zien er slecht uit, dood is een groot woord maar het blad is niet veel meer.

rostrata: de grote exemplaren lijken goed maar hebben een gedraaide speer na de winter een beetje. bij 1 exemplaar komen enkel nog nieuwe bladeren met omgevouwen puntjes de zogenaamde ezelsoren, heel appart. de groei lijkt erin te zitten ik hoop op geen bloei dit seizoen. 1 kleine rostrata (10 cm stam) heeft de winter in droge stalling niet overleefd ogenschijnlijk maar recent overgezet in andere pot en is nog niet helemaal dood. er lijkt tevens wat groei te zitten in de speer maar zeer bedenkelijk.

thomsoniana: 2 exemplaren, ene geen schade de andere schiet in bloei maar ook laat in het seizoen ontwortelt helaas dus die heeft nog een wegje te gaan.

cactussen gros prima, ene acciculata aan gort en een andere meen phaecentha ofzo die net in de drup stond. een test exemplaar beschimmeld en daarnaast wat trachycarpusschade: 3 kleine in de kliko, 1 kleine heeft zich hersteld na speerrot en recent in de grootste speerrot ontdekt.

de grote winnaars zijn opzich de cactussen en daarnaast de grotere yucca's. ze hebben geleden van de winter maar lijken zich goed te herstellen. dit i.t.t de kleine yucca's waar het verlies aanzienlijk is en ik ook niet meer zo aan ga beginnen... denk ik ;)

ben weer wat stenen aan het verzamelen voor vervolg rotsstrook aan de andere kant van de tuin. dat ligt continue in de zon en dus beter. toch kom ik voor het eerste deel strook nog een goeie handvol planten tekort (grote boomyucca's) dus klaar is het voorlopig nog niet.
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor cpo op 17 mei 2012 18:48

Ik ben heel benieuwd naar je foto's. Hier nog steeds geen teken van groei in de grote rostrata. Maar jemig Ivan je hebt wel veel schade gehad zeg!!! Balen. Hier een paar kleine yucca stekken dood, maar verder de gloriosa's glauca's en filamentosa's zonder schade de winter doorgekomen.

En tja klaar ben je toch nooit in een tuin??? :mrgreen:
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 17 mei 2012 23:53

veel schade is een groot woord :)

hier een opuntia fragilis, twee exemplaartjes van en barsten van de uitlopers, denk bloemknoppen.

fotografie is niet mn sterkste punt vandaar dat een andere cactus foto vol in de (36) knop (pen) helaas mislukt is maar doe mn best :D
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (256.82 KiB) 4914 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 17 mei 2012 23:56

ander cactusje dat zowel schijven als bloemknoppen aanmaakt
Bijlagen
2.jpg
2.jpg (263.58 KiB) 4914 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 17 mei 2012 23:58

bloemknop thomsoniana en dan in beide koppen 1 zo'n ding
Bijlagen
3.jpg
3.jpg (236.48 KiB) 4914 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor cpo op 18 mei 2012 09:46

Gaaf die knoppen in de thompsonia's! en brrr al die stekels van de catussen, ik vind ze prachtig hoor maar zodra ik er al naar kijk heb ik een stekel in mijn lijf, haha
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Agave en yucca