yucca rostrata op toplokatie (hele dag zon) en doet het hier voortreffelijk. bij aanschaf stond alle blad omhoog en eronder opgeknipt. het hangende blad en het deel erboven heeft zich hier in iets meer dan anderhalf jaar gevormd
was voornemens er niets meer aan te knippen maar vanwege vochtig najaar en een vochtige plek achter de kop (restant oude bloemstengel) er toch rondom de schaar ingezet. kon zo beter drogen, kon het beter checken, al eens wat blaadjes eruit getrokken die bij de aanzet wat schimmel vertoonde dus hield mn hart vast. na opknippen stond gros van het blad weer omhoog en recent zijn de eerste weer gaan hangen en groeit het ding weer als kool.
overzichtfoto s avonds genomen en yucca staat nog steeds in de zon evenals mn "tuintje" . heb zoals u ziet geen prachtige tuin omdat ik niet zo'n tuinmens ben. vroeger als kind hadden mn ouders een extreem grote tuin en heb daar veel "mogen" helpen dat ik weet hoeveel werk het is en het daarom zelf niet meer zo wil

heb zodoende alles bestraat, praktisch en onderhoudsvrij en van daaruit weer wat plantjes terug gebracht. wel recent mn "tuintje" rondom weer met een tegel vergroot (stoepbanden aan de voorkant ontbreken nog en even balkjes viir gebruikt) voor de hosta hobby van mn vriendin maar veel groter gaat het niet worden. staan wat palmpjes die er na de winter ook niet voller op zijn geworden en daar blijft het een beetje bij vermoedelijk.
en een overzichtje van de andere kant.
tuin is erg diep (18 meter) zodoende naast een bestaande woningbouw schuur de stalling motoren, afdak om de ruimte wat te vullen, vorig jaar duivenhok erbij en toen werd de tuin wel vol. in beginsel was er namelijk helemaal niets en was het glijden door de klei, zodoende eerst maar eens alles lowbudget bestraat om later eens verder te kijken. terras mag sowieso nog eens iets anders in, overweeg tevens een terrasoverkapping en de rest van de tuin is van latere zorg qua bestrating. al zie ik uiteraard in de steoptegels zelf ook weinig moois, ze waren wel makkelijk en heb der weinig onderhoud aan gehad

voorlopig even klaar met de tuin qua grote dingen, wil enkel nog wat rotsstrook erbij. de rostrata op toplokatie staat voor het duivenhok altijd in de zon. recent is er vanaf de woning tot aan de schutting een muur gemetseld (die dus ook veel zon krijgt) waarbij ik het idee heb om daar ook door te gaan. voorheen was het idee om de rostrata;s te gebruiken als afbakening van het terras (en bij de ene dus begin van de rotsstrook naar achter), nu verspringt de strook als het ware. rechts vanaf de rostrata naar achteren en links vanaf de woning tot aan de rostrata.
heb dus geen wilde plannen, enkel weer rotsen verzamelen, paar stoepbandjes nog en yucca's en cactussen