Mijn rots strook met yucca's en cactussen

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Mijn rots strook met yucca's en cactussen

Berichtdoor Ivan op 20 mei 2012 01:48

vandaag begonnen met alles uit de potjes... leek leuk maar de planten die met pot en al in de strook staan/stonden allen op drijfnat substraat. ik denk zodoende dat ze beter af zijn zonder pot en gewoon los in het grind tussen de stenen met om de kluit wat zand :)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor cpo op 20 mei 2012 12:35

stonden ze in plastic potten??
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 20 mei 2012 14:56

ja.

mij leek het een goed idee alle planten met name de yucca's met pot en al in de luchtige rots/grind strook te zetten. potten rondom inc bodem geperforeerd dus vocht kon goed weg. ook veel gelezen dat anderen dit zo deden en dacht met oog op eventueel later eens verplaatsen en beschadigen wortels ideaal.

nou niet dus.

las elders dat water wat langs de wortels moet glijden, dat kleine potten beter zijn omdat minder substraat nat wordt en ik had ze allen ruim gezet vanwege wortelen en oog op toekomst niet meer te hoeven verpotten.

ik merkte dat bij alle planten het toplaagje wel droogde maar het zand onderin gewoon steeds vochtiger en natter was. wellicht speelt de plaatsing mee omdat ze "slechts tot 1500" volle zon hebben?

ik heb in iedergeval gisteravond en vandaag de 3 laatste grotere allen van pot ontdaan, gat dichtgegooid met het substraat, plant er weer in en stenen erover heen. opzich niet veel veranderd ofzo, deed zeer om alles weer uit de potten te trekken maar wel goed aan gedaan:

linearis stond zeiknat en verloor veel oude drasserige wortel, ene thomsoniana opzich gaaf, nieuwe wortels alweer en behouden maar wel lichte schimmel opppervlakkig onderaan de stam. de twee koppige thomsoniana niks geworteld terwijl die wel in de bloei is geschoten. andere rostrata van 130 stam ongeveer ook geen enkele wortel maar in vochtig tot nat substraat.

idee is nu dat het zand beter kan drogen omdat het ook naar de zijkanten toe weg kan, warmte van de stenen beter opneemt etc. daarnaast vernomen toen ik de yucca's in reuver ophaalde dat optimale plaatsing was puur in een gat en dan dichtgooien met stenen. nu staan ze wel iets op en in het grindzand (evenals de grootste rostrata's die het superdoen) maar voornamelijk los tussen de stenen en de naadjes dichtgegooid met grind en kleinere stenen, ik neig naar te denken dat ik ermee op de goede weg ben!
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor cpo op 21 mei 2012 08:43

Ja en die plastic potten is geen goed idee, plastic blijft langer nat, je zou dan beter terra cotta potten kunnen nemen. Maar ik moet je zeggen dat mijn yucca's die in zand/grind staan ook nattig zijn hoor, het droog gewoon niet echt, de nachten zijn steeds te koud en te nat geweest. Nu wordt het eindelijk echt warmer. Zo hebben wij nu nog 2 trachy's met speerrot ontdekt, het is eind mei!!! Ik bedoel maar, de groei komt dit voorjaar voor veel planten te laat op gang helaas.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 21 mei 2012 11:03

dat gaat wellicht op voor potten die in de zon staan te bakken maar ik heb de potten weggewerkt in een strook dus buiten het zicht. lijkt me dan weinig verschil te zitten in materiaal aangezien de potten dermate geperforeerd zijn dat het net een vergiet is. ik neig meer naar dat het vocht slechter weg kan door de pot (los van materiaal) en nu alle kanten op kan itt. eerder :)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 03 jun 2012 00:59

de cactussen doen het super!

heb 1 grote cylinderopuntia die nog niets doet maar exemplaar op de foto gaat als een nieuwe. heb hier een paar maanden aan golfplaat overheen gehad ivm de bouw van een muurtje om de plant te beschermen. de extra warmte hieronder heeft m goed gedaan.

opuntia fragilis heel typisch; had een potje met 2 exemplaren die ik appart geplaatst heb. het exemplaar op de foto heeft op elke schijf 1 bloemknop terwijl het andere exemplaar geen ene bloemknop heeft maar juist meerdere schijven aanmaakt per bestaande schijf :?

ik vind het prachtig als beginner/leek met deze planten hoe het zich zo verschillend ontwikkelt.

de cactus met de witte bedoorning is 1 van mijn favorieten welke zowel bloemen als schijven aanmaakt. hoewel mijn vriendin meer van de bloemetjes is gaat mijn voorkeur uit naar schijven zodat de plant groter wordt :D

tot slot mijn humifusa wat een kleurrijk geheel wordt met maar liefst 36!!! bloemknoppen. prachtig maar tot op heden slechts 1 extra schijfje dus een enorme struik gaat het dit jaar niet worden vrees ik. erachter staat een imbricata die recent ook uit begin te lopen, de witte cactus ervoor heeft hier in de korte tijd dat ik m heb al 3 extra schijven aangemaakt die al bijna volgroeid zijn.
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (199.05 KiB) 5405 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (158.72 KiB) 5405 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (189.34 KiB) 5405 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (211.39 KiB) 5405 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 03 jun 2012 01:20

yucca rostrata op toplokatie (hele dag zon) en doet het hier voortreffelijk. bij aanschaf stond alle blad omhoog en eronder opgeknipt. het hangende blad en het deel erboven heeft zich hier in iets meer dan anderhalf jaar gevormd :shock:

was voornemens er niets meer aan te knippen maar vanwege vochtig najaar en een vochtige plek achter de kop (restant oude bloemstengel) er toch rondom de schaar ingezet. kon zo beter drogen, kon het beter checken, al eens wat blaadjes eruit getrokken die bij de aanzet wat schimmel vertoonde dus hield mn hart vast. na opknippen stond gros van het blad weer omhoog en recent zijn de eerste weer gaan hangen en groeit het ding weer als kool.

overzichtfoto s avonds genomen en yucca staat nog steeds in de zon evenals mn "tuintje" . heb zoals u ziet geen prachtige tuin omdat ik niet zo'n tuinmens ben. vroeger als kind hadden mn ouders een extreem grote tuin en heb daar veel "mogen" helpen dat ik weet hoeveel werk het is en het daarom zelf niet meer zo wil ;)

heb zodoende alles bestraat, praktisch en onderhoudsvrij en van daaruit weer wat plantjes terug gebracht. wel recent mn "tuintje" rondom weer met een tegel vergroot (stoepbanden aan de voorkant ontbreken nog en even balkjes viir gebruikt) voor de hosta hobby van mn vriendin maar veel groter gaat het niet worden. staan wat palmpjes die er na de winter ook niet voller op zijn geworden en daar blijft het een beetje bij vermoedelijk.

en een overzichtje van de andere kant.

tuin is erg diep (18 meter) zodoende naast een bestaande woningbouw schuur de stalling motoren, afdak om de ruimte wat te vullen, vorig jaar duivenhok erbij en toen werd de tuin wel vol. in beginsel was er namelijk helemaal niets en was het glijden door de klei, zodoende eerst maar eens alles lowbudget bestraat om later eens verder te kijken. terras mag sowieso nog eens iets anders in, overweeg tevens een terrasoverkapping en de rest van de tuin is van latere zorg qua bestrating. al zie ik uiteraard in de steoptegels zelf ook weinig moois, ze waren wel makkelijk en heb der weinig onderhoud aan gehad :)

voorlopig even klaar met de tuin qua grote dingen, wil enkel nog wat rotsstrook erbij. de rostrata op toplokatie staat voor het duivenhok altijd in de zon. recent is er vanaf de woning tot aan de schutting een muur gemetseld (die dus ook veel zon krijgt) waarbij ik het idee heb om daar ook door te gaan. voorheen was het idee om de rostrata;s te gebruiken als afbakening van het terras (en bij de ene dus begin van de rotsstrook naar achter), nu verspringt de strook als het ware. rechts vanaf de rostrata naar achteren en links vanaf de woning tot aan de rostrata.

heb dus geen wilde plannen, enkel weer rotsen verzamelen, paar stoepbandjes nog en yucca's en cactussen :lol:
Bijlagen
yucca.jpg
yucca.jpg (180.53 KiB) 5404 keer bekeken
overzicht1.jpg
overzicht1.jpg (183.39 KiB) 5404 keer bekeken
overzicht2.jpg
overzicht2.jpg (206.58 KiB) 5404 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 03 jun 2012 08:27

Staat er prachtig bij :thumb_up: Hebben al je opuntia's dit afdakje gekregen? Hier heeft de humifusa dit jaar voor de eerste keer nog geen enkele schijf of bloem aangemaakt. Andere jaren altijd rond deze tijd wel al bloemen en/of schijven ... :? Ik zie wel enkele knopjes zitten dus hopen maar dat het nog snel komt.. ;) Is ie bij andere leden ook zo laat??
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 03 jun 2012 10:06

Mijn opuntia's zitten vol met nieuwe knoppen, gaaaaaaf!!! :D :D
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 03 jun 2012 12:02

ik heb alle opuntia's inderdaad van een afdak voorzien deze winter.

ik vind mijn humifusa ook laat met name ten opzichte van andere soorten opuntia's die al eerder groei vertoonden. tevens heb ik een kennis een stek gegeven, die heeft m in de kas gehad van de winter en daar loopt de groei enorm voor op de mijne, door de warmte uiteraard.
Ivan

65 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Agave en yucca