Mijn rots strook met yucca's en cactussen

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Mijn rots strook met yucca's en cactussen

Berichtdoor Ivan op 28 jun 2012 00:09

ik ben de regenachtige dagen met al het vocht zo beu dat ik begonnen ben aan het demontabele afdak voor de wintermaanden/nattere periode. omdat het een degelijk geheel moet worden en tevens makkelijk te monteren en af te breken hier maar bijtijds mee begonnen. de eerste helft staat inmiddels en de constructie deugt, simpel te verwijderen en te plaatsen en zeer stevig. nu kan ik uiteraard deze eerste helft weer op ruimen maar laat m lekker staan. de planten hebben het zwaar gehad na de winter in de vochtige potten en heb zodoende zo goed als alles verpot/verplaatst. ze staan nu prima maar met alle neerslag blijven ze vochtig en wortelen ze niet. mijn gedachte is zodoende dat ze nu goed kunnen drogen, straks met de warmte nog beter en dan goed wortelen.

afdakconstructie zijn 3 balkjes van een meter paralel met 3 panlatten erover en twee golfplaatjes erop. onder de balkjes een vierde panlat geschroefd waarmee het geheel achter een plank van de schutting haakt. aan de voorkant wordt het gestut door een schraagje van twee balken met een panlat erover. deze panlat zit met 3 schroeven bevestigd aan de onderkant van de balkjes. onder bij de balken verbindt een panlatje de balken en heb hier als gewicht een stoeptegel opgelegd. afdakdeel rust dus op het schraagje waar die aan geschroefd zit en schraagje ligt een tegel op voor het gewicht. voor de zekerheid per afdakdeel 1 klein beugeltje naar de schutting zodat het niet kan opwaaien en eruit schuiven en steviger dan verwacht.

heb inmiddels nu 3 delen (de helft) en deze onderling verbonden met 2 schroeven, de golfplaatjes overlappend. demontage is straks 3 schroefjes van de golfplaten, 3 van de bevestiging op het schraagje en de 2 waarmee het ene aan het andere deel verbonden zit. tot slot 1 van het beugeltje aan de schutting en kan de delen dan zo los pakken omdat de balkjes op de schuttingplanken rusten. ik schat demontage ruim in op een uur tot anderhalf op mn dooie gemakje en kan de delen op de kant mooi kwijt achter de schuur zonder beschadiging of in het zicht :thumb_up:

foto 1: deel met uitsparing vanwege schuttingpaal, idee wel goed zichtbaar
foto 2: eerste twee delen staan
foto 3: bovenaanzicht met kromme panlatten maar doe daar ook weinig aan.
foto 4: om 23:45 deel 3 op de plek gister, met de tijd de andere helft nog eens doen

:D
Bijlagen
WP_000105.jpg
WP_000105.jpg (160.04 KiB) 4386 keer bekeken
WP_000106.jpg
WP_000106.jpg (156.69 KiB) 4386 keer bekeken
WP_000104.jpg
WP_000104.jpg (181.58 KiB) 4386 keer bekeken
WP_000108.jpg
WP_000108.jpg (115.76 KiB) 4386 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 08 jul 2012 23:21

het afdakje staat al even maar een foto was er nog niet van gekomen :D

nu had ik een beetje mijn bedenkingen vanwege het prachtige weer. sinds het afdakje er staat namelijk zo goed als geen druppel gevallen maar dat is vandaag helemaal goed gekomen :lol:

met alle regen op komst, toch nu al wel blij met dat het er staat. heb wat gerommeld met de planten (in en uit pot) waardoor ze nu goed droog staan, kunnen wortelen en niet drijfnat worden en blijven... :thumb_up:
Bijlagen
WP_000110.jpg
WP_000110.jpg (177.93 KiB) 4345 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 09 jul 2012 13:54

Hallo

Wat een mens toch niet allemaal doet voor z'n exoten hé.

Mijn Yucca Rostrata staat "enkel" in de periode oktober-april onder een afdak. Hij staat wel op een bergje.

Yucca Filamentosa staat gewoon in pot in de tuin, als het wat teveel regent dan zet ik de plant op een drogere plaats.

Mijn kleinere Yucca Baccata var vespertina, Yucca Brevifolia var Jaegeriana en Yucca Faxoniana staan dan wel droogjes in een soort lage mini serre.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 15 jul 2012 11:49

het is wat omslachtig, trek mezelf af en toe ook in twijfel en een ander noemt het knettergek haha

er is echter de afgelopen week zoveel regen gevallen dat ik het afdak met de dag meer waardeer. hele emmers water komen er vanaf en met de minimale zon en warmte vraag ik me af op welke termijn dit ooit had moeten drogen. ondanks dat de planten niet in de grond staan maar in de stenen die amper tot geen vocht vasthouden.

de planten doen het súper! ik zie dit aan bv twee thomsoniana's waar steeds meer blad verdroogt en gaat hangen doordat ze nieuw blad aanmaken. 1 exemplaar heeft tweevoudig gebloeid en dient zich te herstellen, deze stam was na elke regenbui zwart en doorweekt van het vocht wortelloos en oogt nu als een plaatje. de kleinere yucca's waar nu de groei in begint te komen omdat ze niet meer staan te verzuipen. de baccata die al een blad extra heeft aangemaakt en geen vochtproblemen meer vertoont bij de uitlopers. een bolcactus die veel vochtschade hier heeft gekregen sinds aanschaf, nu niet verder vervalt maar uitloopt. losse schijven die ik tussen het grind gestopt had in de hoop in te drogen en eens wortel te schieten. vele zaten tegen rot aan maar zijn nu gedroogd en heb ze gister eens water gegeven in de hoop dat ze wortel schieten een enkeling had al een worteltje! mini rostrata met 10 cm stam herstellend van koprot die nu 5 cm blad vertoont, 10 blaadjes ofzo en groeit als kool zonder witte schimmel vocht uitslag op de beginennd stam. nee ik heb ze mooi staan deze natte en koude zomer :thumb_up:

ben me zodoende tevens wat aan het rondkijken voor extra materiaal. had een restant golfplaatjes gekocht wat precies uitkwam tussen beide rostrata's. wil nu vanwege de slechte zomer al bijtijds de resterende afdakjes maken die met name over de voet vallen van de 3 grote rostrata's. voor de twee exemplaren op de grote strook worden dit twee U- vormige modelen waarvan de golf haaks komt op de rest van het afdak. eigenlijk twee schuine plaatjes om het als geheel af te maken. de keuze hiervoor is dat de afwatering dan opzij gaat en er geen water in het gat van de stam sijpelt. dit was vorig jaar wel minimaal en doordat het toen verschoven was de stam behoorlijk nat geworden. de resterende afdakjes sta ik nog niet helemaal om te trappelen omdat ze meer nut hebben dan verfraaien maar blijft wel erg veel regenen helaas.
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 15 jul 2012 11:59

Met alle respect hoor, maar als ik zowel winter als ook zomer tegen een hok aan moet kijken zou voor mij de lol er af zijn. Voor je planten zal het zeker beter zijn maar voor mij persoonlijk is dit geen optie.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 15 jul 2012 18:23

Met alle respect, maar ik heb al heel wat "hokken" voorbij zien komen en vindt dit toch wel een van de betere (lees nettere) die ik voorbij heb zien komen, uiteraard kun je met een permanente opstelling voor wat mooiere materialen kiezen,maar ik vind dit zeker niet dermate storend. Dit volstaat goed en in de winter heb je ook geen ontsierende vliesdoek en weet ik wat meer nodig om je planten te beschermen . Overigens denk ik dat je niet moet vergeten om de planten bij tijd en wijle wel goed van water moet voorzien.
Ik heb er zelf ook wel aan gedacht om zoiets te maken, wel hoger (en groter omdat m'n tuin groter is) zodat je er nog een plekje kan maken om onder te zitten. Op deze manier is er zoveel meer mogelijk en begint het eigenlijk meer op een terrasoverkapping te lijken.
gr
Ruud
Ruudcactus

39 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 15 jul 2012 19:47

Begrijp me niet verkeerd, het bouwwerk is zeker netjes gebouwd.
Maar gewoon open en bloot komen deze mooie planten toch veel beter tot zijn recht. Een afdak zal zeker schelen maar als de grond er omheen geen afdak heeft zal het vocht uiteindelijk ook daar komen.

Hier staan de droogte minnende planten net ietsje hoger als de rest van de tuin in een goed gedraineerde bodem. Dit gaat tot nu toe al jaren prima. Ook dit seizoen is er nog volop groei te zien, toch krijgen ze momenteel de volle mep te verduren.... Wil niet beweren dat dit beter voor je planten is ;) , maar ben wel van mening dat ze dit gaan overleven :thumb_up:

Het idee van een terras overkapping die een stuk hoger is en dus ook het zicht op je planten niet ontneemt, spreekt me dan meer aan. Zal door het grotere oppervlak ook effectiever zijn denk ik.

Groeten, Richard
Não faz mal!

palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 15 jul 2012 23:43

palmgek schreef:Met alle respect hoor, maar als ik zowel winter als ook zomer tegen een hok aan moet kijken zou voor mij de lol er af zijn. Voor je planten zal het zeker beter zijn maar voor mij persoonlijk is dit geen optie.

Groeten, Richard

dit is alleen voor de winter, een permanent afdak had ik anders gemaakt maar is ook hier niet de bedoeling. het is een makkelijk demontabel geheel wat voor ik het kan gebruiken eerst gemaakt moest worden. tijdens het maken moest ik m wel opzetten anders wist ik niet hoe uit te komen en vanwege de bar belabberde zomer tot op heden nog geen noodzaak gezien om weer weg te halen. wat meespeelt is dat veel planten er kort staan, nog moeten wortelen en ik hier graag iets zie opgroeien voor de langere termijn en me dit niet door 1 bagger zomer al wil laten verpesten. speel zodoende zeker dit jaar liever even op safe want heb genoeg plantjes verzameld inmiddels om ze niet weg te willen zien schimmelen ;)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 15 jul 2012 23:47

ruud: bedankt voor je compliment, voor het nut volstaat het zeker.

richard: je hebt gewoon gelijk voor de sier staat het er niet maar je verkijkt je op de hoogte. het is aan de voorkant 1.27 hoog en kan als ik er langs loop alle plantjes prima zien staan. hier staan ze trouwens ook goed gedraineerd aangezien de strook royaal boven de rest ligt en een kleine meter diep enkel uit stenen en grind bestaat compleet met drainage gaten tot in het zand dus ze komen niets te kort :D

terrasoverkapping hier ook al eens overwogen :o
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 16 jul 2012 11:33

Hoi Ivan,

Heb me inderdaad wel iets verkeken, met deze hoogte valt er toch nog wat te zien ;)

Groeten.
Não faz mal!

palmgek

460 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Agave en yucca