yucca aloifolia vraagjes

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

yucca aloifolia vraagjes

Berichtdoor ramon van weezep op 07 aug 2014 22:12

ik heb een yucca aloifolia.
deze plant heb ik in pot gehad maar deed het niet heel goed. vorig jaar heb ik hem in de tuin gezet en dacht als hij dood vriest ''jammer dan''
de winter was geen winter en hij is er glansrijk doorgekomen.
dit jaar heeft hij het verrassend goed gedaan en zelfs zo goed dat ik hem weer een kans wil geven.

maar volgens mij kan hij niet veel vorst hebben of zijn er mensen met andere ervaringen?
zou ik er goed aan doen om hem weer in pot te zetten of moet ik de gok aangaan dat hij een echte winter ook overleefd?

is het raadzaam om de stam te verstevigen of is de stam van zich zelf al vrij sterk?

Afbeelding
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Re: yucca aloifolia vraagjes

Berichtdoor draco op 08 aug 2014 00:53

Amerikaanse handboeken reppen over grenswaarden variërend van -18 à -28 °C. In 'Plantes exotiques' en 'Yucca und Co' worden hogere grenswaarden genoemd van -10 en -15 °C. Dit zijn de marges waartussen bescherming in beeld komt. Gemeld wordt verder dat Yucca aloifolia 's zomers behoefte aan extra water heeft, al zal dit in ons klimaat doorgaans niet nodig zijn.
Of ondersteuning van de stam gewenst is, weet ik niet. Alhoewel de bast hard en stevig aanvoelt is de stam voornamelijk met een mergachtige substantie gevuld waarin vezelige vaatbundels verlopen. In theorie zou zo'n dunne hoge stam onder een zware windstoot kunnen bezwijken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor pevano op 08 aug 2014 16:55

Ik heb ze al jaren in de volle grond staan. Ze hebben -12 gehad.
Wel plaats ik er sinds de laatste 2 winters een dakje er boven omdat ze wel gevoelig zijn voor nattigheid. Er komen dan grote bruine vlekken in de nieuwe bladeren en dat is echt lelijk.
Dat dakje zal bij jou niet meevallen.....

De stam is niet super sterk. Het valt me op vakantie altijd op dat de meeste Yucca's in het wild schuin staan of al een keer omgevallen zijn.

Peet
pevano

40 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 08 aug 2014 17:41

de stam lijkt mij vergelijkbaar met de stam van een yucca gloriosa of een recurvifolia, niet heel sterk dus.

ik heb hem vandaag voor het oog onzichtbaar gestut aan de schutting.

vocht en kou hebben we afgelopen winter wel gehad maar ik ben juist bang voor de strenge vorst.
en een afdakje valt inderdaad niet mee en ik wil ook geef afdakjes in de tuin.
misschien is het voor de zekerheid toch beter om hem weer in pot te zetten en dan in het voorjaar weer de grond in.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor draco op 08 aug 2014 17:58

Ik zou de aanbinding flexibel houden Ramon. Als de stam te strak is aangebonden zou deze net daarboven kunnen afbreken. Ik heb dit bij bamboe ervaren. Het lijkt me beter dat de stam over het geheel enigermate met de wind kan meebewegen. Ik gebruik hiervoor bindbuis dat voldoende rek oplevert.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 08 aug 2014 21:41

Dit is ook gebeurd, ik heb hem aan de west met een spanner (elastiek met 2 haakjes om iets op je bagage drager vast te maken) vast gemaakt en zo hoog mogelijk.

maar bedankt voor de reactie.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 09 aug 2014 23:48

ik kwam net nog een foto tegen van de aanplant.
slap en verwaarloosd blad, een heel verschil met hoe hij er een jaar later uit ziet.

Afbeelding
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor draco op 10 aug 2014 01:46

Deze Yucca heeft het blijkbaar nu zo naar de zin dat er een bloeiwijze tevoorschijn komt als ik het goed zie ?
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 10 aug 2014 02:15

ik heb enkel ervaren dat wat het naar het zin heeft juist groeit ipv bloeit
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor draco op 10 aug 2014 11:23

Ivan schreef:ik heb enkel ervaren dat wat het naar het zin heeft juist groeit ipv bloeit

Misschien dat deze zogenaamde 'stressbloei' soms een rol speelt bij Yucca in een te krappe behuizing.
De populaire stamloze tuin Yucca's bloeien jaarlijks uitbundig als fase in een cyclisch proces en dat is niet een gevolg van voedingsgebrek. In de natuur zullen Yucca's misschien onregelmatiger bloeien afhankelijk van de groeiomstandigheden.
draco

710 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca