olijfboompje is gedeeltelijk dood

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

olijfboompje is gedeeltelijk dood

Berichtdoor jessepess op 20 okt 2012 23:46

Hallo allen,

Door de late winter van dit jaar is mijn olijfboom gedeeltelijk dood gegaan. Het is een klein boompje van 30 cm hoog, stam is zo`n 4 cm doorsnede en splitst zich vlak boven de grond in tweeen. Daarna loopt het ene deel recht omhoog, het andere deel staat onder een hoek op zij. Nu is de stam die recht omhoog loopt helemaal dood, dwz al langer dan een half jaar zeer bruin en dor van binnen. De andere stam is aan de bovenzijde dor en bruin van binnen, aan de onderzijde is de stam groen van binnen en groeien er nieuwe takjes en bladeren. Wat zouden jullie hiermee doen? Ik zit er aan te denken om in het voorjaar de rechtstandige tak af te zagen en de boom te verpotten, waarbij ik probeer de boom schuin in de planten zodat de stam weer recht staat. Zal dit lukken? Nog betere ideeen? Ik hoor het graag van jullie.

Met vriendelijke groet.
Jess
jessepess

0 bedankjes

Re: olijfboompje is gedeeltelijk dood

Berichtdoor ramon van weezep op 11 dec 2012 18:19

je kunt ook proberen weer een nieuw boompje te kweken:

laat alle uitlopers zitten tot het voorjaar, en snoei dan alles weg tot dat je de 2 snelstgroeiende uitlopers over hebt.

laat deze doorgroeien tot de zomer en snoei dan de minst snel groeiende uitloper weg.

nu kun je de plant iets scheef -planten of je laat de overbleven uitloper met een lei-stok omhoog groeien.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken