Ficus carica

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Ficus carica

Berichtdoor Sub T op 05 sep 2013 22:03

Deze ficus carica in de tuin bij een vriend moest helaas plaats ruimen. Hij heeft dat huis onlangs gekocht, en er stonden nog meer verschillende speciallekes waaronder een vrij grote ginkgo.
De vijgenboom had 2 dikke hoge stammen, toen de foto genomen werd lag 1 van de 2 al neer.
Ik heb er natuurlijk wel een paar takken van meegenomen en heb er nu een heleboel stekken van staan ;)
Het zal wel niet te doen zijn om te achterhalen welke variëteit ofzo het juist is? Of zou het ook gewoon de soort kunnen zijn? Ik ken echt niet veel van vijgen. :oops:
grtjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sub T

138 bedankjes

Re: Ficus carica

Berichtdoor draco op 06 sep 2013 15:42

Dat is flinke knaap, het is zeker Ficus carica de enige winterharde 'eetbare' Ficus voor ons klimaat. Er bestaan veel cultuurvariëteiten zoals de "Ice Crystal' die ik onlangs liet zien en de 'Panaché' met geelgroen gestreepte vruchten die De Groene Prins momenteel aanbiedt. Veel variëteiten of 'rassen' zijn geselecteerd op basis van de eetbare vruchten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 06 sep 2013 16:08

Met name deze warme nazomer doet mijn vijgenboom erg goed! Veel rijpe vruchten, ik heb er net nog wat geplukt voor mijn vrouw!
Afbeelding

Haast is geboden, want de merels zijn er helemaal verzot op!
Afbeelding

Voor volgend jaar moet ik ook mijn struik (boom) snoeien, hij is dit jaar flink gegroeid! Eindelijk, want de boom heeft sinds de verhuizing een aantal jaren geleden een flinke klap gehad, hij lijkt er nu pas echt bovenop te komen! (Ooit was het echt een grote boom, niet te transporteren! Ik wilde hem destijds toch niet achter laten, dus had ik 'm helemaal terug gesnoeid tot een stronk. Gelukkig heeft ie 't nu definitief overleefd! Kan ik weer het een en ander gaan stekken!
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 09 sep 2013 16:25

Zou je als je stekjes hebt mij kunnen contacteren?
Het lijkt mij wel mooi een vijg in de tuin.
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 09 sep 2013 16:25

Zou je als je stekjes hebt mij kunnen contacteren?
Het lijkt mij wel mooi een vijg in de tuin.
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 09 sep 2013 16:55

Is die vraag aan mij gesteld?

Ik heb er reeds een aantal beloofd, maar er blijven er heus wel een paar over indien gewenst.

In het najaar (althans zodra ie al het blad kwijt is) moet ik wat takjes snoeien, kun je de takjes zelf laten wortelen.

Overigens is mijn boom weer een stekje (van ruim 15 jaar oud) van een boom die als stek (+/- 50 jaar geleden) rechtstreeks uit Sicilië naar Nederland is gekomen. Ieder jaar barst deze (inmiddels goed aan het Nederlandse klimaat gewende, denk ik dan maar) boom van de rijpe vruchten.
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 13 sep 2013 18:17

Palmpat,

Dat lijkt mij erg leuk!
Als je wat takjes hebt kan je me altijd wel contacteren.

Eigenlijk was het bericht aan de topicstarter Sub T.
Exotengek

11 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken