Cipresse

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Cipresse

Berichtdoor margaretha op 02 jun 2015 20:14

2 jaar terug cipressen zaad geplant.
zowel in de tuin als in een pot.
Kunnen ze tegen flinke vorst?
laatste jaren geen vorst van betekenis.
Maar stel dat dit gebeurd, vriezen ze dan stuk?
Bijlagen
PSX_20150602_200728.jpg
PSX_20150602_200728.jpg (133.82 KiB) 2601 keer bekeken
margaretha

7 bedankjes

Re: Cipresse

Berichtdoor draco op 03 jun 2015 00:52

Hangt van de soort af. Cupressus arizonica en Cupressus sempervirens bijvoorbeeld verdragen redelijk wat vorst. Cupressus macrocarpa is vorstgevoelig en Cupressus cashmeriana tenslotte verdraagt vrijwel geen vorst. Jonge exemplaren zijn kwetsbaarder voor de combinatie van vorst, wind en zon, waardoor ze makkelijk uitdrogen en krijgen daartoe best een beschermende winteromhulling.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor margaretha op 04 jun 2015 21:45

draco schreef:Hangt van de soort af. Cupressus arizonica en Cupressus sempervirens bijvoorbeeld verdragen redelijk wat vorst. Cupressus macrocarpa is vorstgevoelig en Cupressus cashmeriana tenslotte verdraagt vrijwel geen vorst. Jonge exemplaren zijn kwetsbaarder voor de combinatie van vorst, wind en zon, waardoor ze makkelijk uitdrogen en krijgen daartoe best een beschermende winteromhulling.

Dank je voor de zekerheid houd ik deze in de winter maar binnen.
Ik heb geen idee welke variant het is.
Gewoon wat zaad mee geomen uit Italië.

Gr Elly
margaretha

7 bedankjes

Berichtdoor draco op 07 jun 2015 00:42

Cupressus sempervirens is in Italië een beeldbepalende cipres, denk aan de karakteristieke slanke cipressen van Toscane. Ik zag ze overigens ook veel langs het Gardameer aangeplant. Ik heb deze soort zelf ooit gezaaid. Dat was naar aanleiding van de expositie Planten uit de Bijbel in de Hortus VU. Het boompje heb ik aan een godvruchtige familie geschonken, die het in hun tuin hebben gezet. Inmiddels uitgegroeid tot een flinke boom heeft deze tot nu toe de winters goed doorstaan. Met een zaailing zou ik voorzichtig zijn en deze voorlopig nog als kuipplant aanhouden en bij periodes met aanhoudende vorst tijdelijk in een schuur of garage zetten. In de volle grond op een beschutte plek is Cupressus sempervirens redelijk winterhard (zone 7).
Bij strenge vorst is het goed om het boompje de eerste jaren een beschermende ommanteling te geven, omdat als elke wintergroene plant deze cipres droogteschade kan ondervinden bij de combinatie van vorst, wind en zon.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken