zee den

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

zee den

Berichtdoor ramon van weezep op 18 okt 2015 10:38

tijdens vakantie's in zuidfrankrijk zag ik altijd dennen met grote dennenappels. deze dennensoort staat bij mij bekend als de ''zee den''

wie kan mij helpen aan de juiste naam van deze den die je daar tegen komt en zijn ze ook ergens te koop in nederland?

hier op de sallandse heuvelrug staan 3 verdwaalde bomen verspreid van elkaar en lijken het ook goed in ons klimaat te doen.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Re: zee den

Berichtdoor Dennis_S op 18 okt 2015 11:19

Als ik het mij goed herinner is dat Pinus pinaster.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor shusui op 18 okt 2015 12:19

Met zeeden wordt meestal Pinus pinaster of P. halepensis bedoeld.

Pinaster heb ik gehad maar is in een strenge winter gesneuveld, was toen ongeveer 3m hoog en groeide enorm snel.

P. halepensis heb ik 2 jaar geleden uitgeplant, zal nu iets van een 2m zijn maar heeft dus nog geen strenge winters gehad.

Wil je grote kegels dan ga je beter voor het echte werk: Pinus coulteri of lambertiana ;)

coulteri zal hier nu +-2.5m hoog zijn, lambertiana zoek ik nog.
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Bluesart op 18 okt 2015 14:45

In Zuid-Frankrijk (Italië, Spanje etc.) zijn de dennen met de grote kegels Parasoldennen, Pijnbomen, de Pinus Pinea,
Bluesart

0 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 18 okt 2015 15:23

nee ik bedoel niet de parasol den, ik bedoel echt de dennenboom met een normale groeiwijze.
in de appels zit een klein zaadje met vleugeltje en niet een nootje zoals bij de echte pijnboom.

@susui:
dat soort met de enorme kegels ken ik, in nederland staat een exemplaar in een woonwijk waar de gemeente de kegels eruit haalt om gevaarlijke sitiatie's te voorkomen :lol:

waar heb jij jou boom gekocht?

hieronder een foto van de kegels waar ik de boom van zoek.
Afbeelding
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 18 okt 2015 15:41

hieronder een leuke foto van http://www.monumentaltrees.com/nl/fotos/5175/

Afbeelding

de linker is van een dennenboom die je bij ons in de bossen vind
de middelste kegel is van de boom die ik zoek
de laatste is wat shusui geschrrijft en dit soort lijkt mij ook wel wat om in de tuin te hebben.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor shusui op 18 okt 2015 16:07

Mijn coulteri heb ik enkele jaren geleden gekocht als klein plantje bij Hulsdonk.
Idd, zeker leuk om in de tuin te hebben, niet alleen voor de kegels (want dat duurt wel enkele jaren eer je die krijgt) maar de boom zelf heeft iets speciaals met die lange stugge naalden.

De mooiste Pinussen zijn voor mij nog steeds degene met lange hangende naalden, helaas zijn ze niet zo makkelijk te vinden hier. (palustris, patula, yunnanensis, ...)

Pinus palustris zoek ik al jaren naar :(
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor draco op 18 okt 2015 18:03

shusui schreef:Mijn coulteri heb ik enkele jaren geleden gekocht als klein plantje bij Hulsdonk.
Idd, zeker leuk om in de tuin te hebben, niet alleen voor de kegels (want dat duurt wel enkele jaren eer je die krijgt) maar de boom zelf heeft iets speciaals met die lange stugge naalden.

De mooiste Pinussen zijn voor mij nog steeds degene met lange hangende naalden, helaas zijn ze niet zo makkelijk te vinden hier. (palustris, patula, yunnanensis, ...)

Pinus palustris zoek ik al jaren naar :(

Pinus palustris is voor zover mij bekend niet winterhard (zone 9). Pinus x schwerinii (zone 7) is een kruising tussen Pinus wallichiana en Pinus strobus. Deze heeft ook hangende naalden zij het iets minder uitgesproken als de wallichiana. Deze hybride heb ik in de tuin en pas daarbij jaarlijks vormsnoei toe om de groei binnen de perken te houden. Heeft in 2012 de strenge winter goed doorstaan (-20°C).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor shusui op 18 okt 2015 20:18

P.palustris kan meer hebben dan je zou denken !

Ik heb weet van 3 exemplaren in België van 50cm tot +2m hoog (is al enkele jaren geleden dat ik ze nog gezien heb, zullen wel groter zijn nu)
Maar deze hadden toen de strenge winters ook doorstaan zonder problemen.

Foto van 2013:
Afbeelding

Die Pinus x schwerinii heb ik ook sinds dit jaar, nog een heel klein plantje.
Hij is wel mooi, maar kan niet tippen aan palustris, toch ? ;)
shusui

193 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken