Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Gevraagd: Eucalyptus ervaringen

Berichtdoor Greener op 07 apr 2013 21:59

Alleen ervaring met de Gunnii.
Inderdaad jong kopen ivm het makkelijker aanslaan.
De groei op jaarbasis was zelfs meer dan 1 meter per jaar op een windluwe zonnige plaats.
Wel wat vorstschade op de jonge twijgen maar na een paar weken was dit al niet meer te zien.

Sebas
Greener

34 bedankjes

Berichtdoor Tuinprins op 12 mei 2013 10:59

Is er iemand nog bij de Ferdinandushof gaan kijken hoe de Eucalyptussen er daar bijstaan?

Ben erg benieuwd. Heb het gevoel dat de website van de Ferdinandushof w.b. de Eucalyptussen al een tijdje niet meer is bijgewerkt.

Verder valt het mij op dat kwekerijen waar men Eucalyptussen verkoopt weinig informatie geven over hoe het hun eucalyptussen het de afgelopen 2 winters is vergaan. Een teken aan de wand?
Tuinprins

1 bedankjes

Berichtdoor Benny Van Broeck op 13 mei 2013 15:05

Heb jaren eucalyptussen gehad in de tuin,verschillende soorten,sommigen groeiden tot reuzen van 6 ,7 meter met dikke stam maar slechts 1 soort is blijven bestaan. Euc. Debeuzevillei. Deze staan nu nog in de tuin en meten hoger dan het huis,dikte stam : je gaat er niet met je armen rond. En 1 ding weet ik : pas op met snoeien want dan loopt het fout. Je moet de juiste tijd snoeien of de boom gaat eraan.
Het huis met tuin is verkocht sinds Februari , woonde in Sint-Niklaas en deed sinds de start mee aan open tuindagen.
Opentuindagen 2012 , 24 juni - 29 juli - 26 augustus.
Tuin gaat open van 13 uur tot 23 uur.
Zoals het er nu voorstaat zal het waarschijnlijk het laatste jaar zijn want daarna verhuis ik naar Bali !
www.hanuman1.be
via Facebook : Benny van Broeck.
Benny Van Broeck

3 bedankjes

Berichtdoor Remy op 24 dec 2013 13:10

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de eucalyptussen erbij staat na de afgelopen stormnacht?
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Roger op 24 dec 2013 17:37

Ik heb nu 3 planten v/d neglecta in de volle grond staan, doen het tot nu toe best goed, hebben afgelopen winter goed doorstaan in de volle grond,nu komende winter afwachten, heb ze zelf in 2011 gezaaid. :D

Roger
Roger

8 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 24 dec 2013 17:58

Remy schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de eucalyptussen erbij staat na de afgelopen stormnacht?

Bij mij hebben de perriana van 6 meter hoog en parvifolia van 4 meter hoog het tot nu toe zonder schade doorstaan .Ik zag gisteren de weerberichten en heb toen uit voorzorg twee metalen stangen in de grond geslagen en de bomen daar aan bevestigd . Ben blij dat ik dit gedaan heb want verderop in de wijk is een grote plataan omgewaaid .debuezeville heeft ook geen schade maar die staat er al 6 jaar en heeft tot nu toe nog alle stormen doorstaan zonder kleerscheuren en staat een beetje beschut
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Remy op 24 dec 2013 18:11

Dan zijn ze toch wel taai. Ik wil namelijk komend voorjaar een eucalyptus gaan plaatsen aan de voorkant waar geen bescherming is tegen de wind. Ik zit nog te twijfelen aan een debeuzevillei, gunni azura of niphophila... Lastig ;)
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 24 dec 2013 18:40

Vorig jaar een debeuzevillei aangeplant uit een plant van 30cm die nu richting de 2 meter gaat. Niet beschermd afgelopen winter, krijgt volle zon het hele jaar door. Ook vorig jaar een gunni divaricata aangeplant, dit zou een iets hardere vorm van de gunni moeten zijn maar heeft het helaas niet overleeft. Dit jaar een gunni azura uitgeplant, het viel mij op dat er minder groei aankwam dan een gewone gunni. Al nog zeker 80cm bijgekomen dit jaar maar toch minder als een gewone gunni heb ik het idee. Ik kijk al uit naar de sneeuw en de vorst om de azura uit te testen op de Flevolandse klei ;)

Dit jaar een E.niphophila aangeplant van 30cm grootte, amper groei maar dit moet helemaal goed komen volgend jaar. Eucalyptus groeit weinig tot niet in het eerste jaar.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 24 dec 2013 19:19

Remy schreef:Dan zijn ze toch wel taai. Ik wil namelijk komend voorjaar een eucalyptus gaan plaatsen aan de voorkant waar geen bescherming is tegen de wind. Ik zit nog te twijfelen aan een debeuzevillei, gunni azura of niphophila... Lastig ;)

Debeuzevillei en niphophylla kunnen goed tegen veel wind maar willen wel graag zon hebben. je kunt ze wel op het noorden zetten als ze maar naar het licht kunnen groeien zodat ze zon vangen :thumb_up: Aanrader is ook een perriana want die is oersterk en niet kieskeurig qua standplaats. wat ook belangrijk is is dat je het boompje met een stevige stok of tuinpaal recht omhoog leid en vastzet. :thumb_up:
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Remy op 24 dec 2013 19:52

De boom komt op het zuiden te staan, de hele dag zon. Dus dat zit wel goed. Bedankt voor de tips, heb ik weer wat researchwerk haha.
Een groei van 2 meter per jaar is de eerste paar jaar wel leuk maar ik wil de boom wel een beetje in bedwang kunnen houden... Wat dat betreft heeft de niphophylla of de wat meer opgaande gunni azura de voorkeur. Perriana ziet er ook mooi uit trouwens!
Remy

82 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken