Albizia Lophantha

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Albizia Lophantha

Berichtdoor Patty op 19 mei 2010 12:03

Hallo,
Volgens mij kan deze soort niet meer dan 1 graadje vorst hebben, dus zeker niet in de volle grond zetten.

Patty
Patty

29 bedankjes

Berichtdoor Exotenhof op 15 jan 2012 18:34

Weet niet wie van jullie de Albizia lophantha in de tuin heeft.
Wij hebben 't geprobeerd afgelopen jaar, en dankzij de zeer milde winter (nou ja, langdurige herfst) bloeit hij nog immer en blijven ook de bladeren rustig doorgroeien en nieuwe knoppen zetten.

Ik ben wel verbaasd eigenlijk. Vorstbestendigheid is absoluut een issue helaas, maar in kuip in de grond plaatsen is een prima oplossing. Dan droogt de pot sowieso niet snel uit en heb je toch de Albizia lophantha in je tuin.

Behalve dat ik het wel aardig vond om te vertellen dat er toch nog een mediterrane plant bloeit op dit tijdstip, ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen.

René
Welkom op onze webshop Exotenhof
Exotenhof
Bedrijven

2 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 15 jan 2012 19:45

Ik heb er een staan in pot staat noch steeds in bloei en volop blad de mijne is ruim 220 cm ik heb haar dicht tegen het huis gezet en hoop dat het blad er aan blijft zitten maarja bij ons is het zeer mild .
Jeroen van Palma verde vertelde dat zij bladhoudend is mits ze geen vorst oploopt.
Ze kunnen een graad of 8 hebben in goede vocht doorlatende grond.en storm heeft zij genoeg gehad :fluiten: komend jaar zet ik haar in de volle grond.
oja ze zijn niet zo prijzig vergeleken met de andere soorten .
Groeten Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 15 jan 2012 20:51

Ik heb dit voorjaar een kleinte van ongeveer 40cm gekocht en in pot gehouden, nu is hij al bijna 2 meter hoog en heeft hij bloemknoppen, hij staat wel in de serre.

Ik heb er momenteel maar eentje dus durf het niet te wagen om hem buiten te laten staan.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 16 jan 2012 12:48

Ik had er hier eentje in de winter van 2006/2007 die de boom perfect overleefde. Die winter kende echter wel slechts 7 vorstnachten hier en -2.8C was de laagste temperatuur die er gemeten werd. Hij groeit echt enorm snel in volle grond en bloeide eveneens uitbunding. De winter erop was de laagste minimumtemperatuur -5.4 en was de boom weggevroren.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor dimi op 16 jan 2012 13:05

Foto van Kevin is volgens mij albizia chinensis.
Heb deze vorig jaar aangeplant en staat nu zonder bescherming in de tuin .
Afwachten nog dus of hij terug zal uitlopen in de lente.

Groeten Dimi
Follow me on instagram
exotic_garden_hasselt
dimi

23 bedankjes

Berichtdoor kiwi op 19 jan 2012 10:33

Hoi Kevin, vraag dat eens aan maurits187, die weet hier veel van volgens mij ;) .

Groeten Quirijn
kiwi

33 bedankjes

Berichtdoor danny2 op 19 jan 2012 20:44

De lophanta zaai ik elk jaar opnieuw, na 1jaar zijn ze ongeveer 1m(zaaien in mei), overwinter ze binnen +5° en volgend jaar gaan ze in de volle grond. Ze kunnen dan best 3m halen en bloeien meestal vanaf oktober tot...ze bevriezen. Daar ze dan te groot zijn om binnen te zetten en ze niet houden van bijknippen in de herfst.
Meestal hou ik er ook 1 in pot, deze bloeit hier nu binnen en is ongeveer 2,4m.
Vandaag ook buiten gaan zien en vrees dat ze de voorbije vorst niet overleefd hebben.

groetjes danny
danny2

148 bedankjes

Berichtdoor dimi op 20 jan 2012 07:53

Christophe schreef:Hoe heet deze eigenlijk? Als ik zoek op 'albizia koreana' vind ik bitter weinig ...

Christophe

Dag Christophe,

zoals ik al zei is dit naar mijn mening albizia chinensis.

Groeten Dimi
Follow me on instagram
exotic_garden_hasselt
dimi

23 bedankjes

Berichtdoor Jane op 27 okt 2014 14:32

Gisteren heb ik een Albizia lophanta op Canna Banana gekocht van plm. 2.30 m. De bloemen van de j. zijn weliswaar veel fraaier, maar kwa bladvorm en kleur, wint de lophanta het toch echt bij mij. Hij staat nu nog even van het mooie najaarsweer te genieten, maar bij vorst gaat ie gewoon naar binnen.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Jane

44 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken