Nieuwe bladeren op gevriesdroogde Olijfboom

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Nieuwe bladeren op gevriesdroogde Olijfboom

Berichtdoor stefan78 op 24 jun 2012 13:03

Geen paniek. Mijn 3 oude olijfbomen maken voorlopig ook enkel scheuten op de stam en van uit de wortelkluit. Sinds enkele weken is er her en der wel een groen knopje te bespeuren op de hoofdtakken, maar echt groeien doen ze niet. 't Is dan ook geen zomerweer natuurlijk.

Je doet er goed aan de uitlopers - zowel uit de kluit als laag op de stam - zo snel mogelijk weg te wrijven, zeker op de stam. Dat is beter dan knippen.

Ze mogen zeggen wat ze willen, maar volgende winter draai ik er lichtslangen of warmtekabels rond voor de echte koude periodes. Ik heb nu zooooveel spijt dat ik dat afgelopen februari niet deed. Het is bijna weer winter en m'n bomen zijn nog kaal. Als we volgend jaar opnieuw zo'n winterprik krijgen, vrees ik voor mijn olijven. Ze krijgen niet eens de kans om energie op te doen en te herstellen.

Trouwens, als iemand hier ervaring heeft met houtwormen in olijfbomen, let me know! Zie hier: viewtopic.php?f=14&t=7915

Ik begin serieus te panikeren :cry:
stefan78

10 bedankjes

Berichtdoor suusje007 op 08 aug 2012 15:36

Net een nieuwe vraag geplaatst over mijn arme boom. Maar hier dus een olijf die volgens mij echt wel dood is. Nog geen enkel teken van leven, twijgjes en takken waren allen dood. :cry:
suusje007

0 bedankjes

Berichtdoor Globe op 08 aug 2012 16:08

In mijn olijfbomen zat ook geen leven meer (zie topic), dus heb ik ze eind juni maar uit de grond gehaald en achterin de tuin op een dump plaats gegooid. Ook gelijk een nieuwe gekocht met een grotere omtrek :) En komende winter beschermen met een warmtekabel+doek

Bij beide 'dode' bomen is enkele weken geleden aan de onderkant weer wat groen tevoorschijn gekomen. Inmiddels is dit al gegroeid tot een 20 cm. Alleen alles wat aan de stam zit is dood.
Globe

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 08 aug 2012 20:46

Super!
Gebeurt vaak hoor, dat Olijven uiteindelijk toch weer uitlopen vanuit de wortels.
Niet te snel opgeven dus.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor suusje007 op 09 aug 2012 09:40

Oke, maar alle takken en twijgen zijn dood. De stam vind ik moeilijk te bekijken, omdat er een dikke barst op zit. Vind het zonde om die er helemaal af te gaan krabben. Geen enkele uitloper op het moment.

Toch nog hoop?? Ach, ik laat hem toch wel staan. Weegt behoorlijk wat, dus weghalen is niet 1,2,3 gedaan.

Maar als hij uitloopt vanuit de wortels.. Zijn de stammen toch wel dood? Dan ziet ie er wel een beetje vreemd uit :lol:
suusje007

0 bedankjes

Berichtdoor bjoveer op 09 aug 2012 17:51

Hier nog steeds niks te zien ... mijn takken geven nog steeds sapstroom maar weigeren ook maar 1 blad aan te maken.
Wat ik wel heb is dat onderaan de stam zeer veel uitlopers komen, ik knijp deze steeds af zodat alle energie naar boven moet voor mijn olijf ... we zijn nu 9 augustus en ik kijk nog steeds op een kale oude 150 jarige olijfboom. Ne mens wordt er depri van :(
De rest van mijn exoten doen het voortreffelijk maar je moet maar nu centraal zoals bij mij een kale olijf staan hebben pffff iedereen die op bezoek komt stelt maar 1 vraag
WAT IS DAT MET DIENE BOOM ZEG !!! Ge zou uw vrienden ter plaatse willen wurgen :lol:
Enfin, ik heb hier gelezen dat ik nog geduld moet hebben tot september ...

Groetjes van ne gefrustreerde olijfboer
bjoveer

5 bedankjes

Berichtdoor Rico op 09 aug 2012 20:29

Kun je niet een paar blaadjes laten zitten aan de stam?
Ze hebben mij vroeger op school geleerd dat de blaadjes aan een boom nodig zijn om een boom te laten groeien. Misschien dat hij met die paar takjes net genoeg energie op kan wekken om ook in de kroon weer uit te lopen.
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Mark op 17 okt 2012 20:50

Hey allemaal

Zo te horen heeft jullie boom idd een aardige opdonder gekregen vorige winter.
Ik denk dat het te maken heeft met veel te veel water.
De grootste boosdoener is niet de vorst, maar de combinatie van vorst en teveel water!
Een olijfboom kan s'winters beter te droog staan dan te nat.
Als hij droger staat is hij veel beter bestand tegen de vorst.
Dus zet hem s'winters liever binnen of onder een afdak en bomen in de volle grond kun je afdekken met een zeil.
Zorg dan alleen dat het zeil de boom niet verstikt.
En natuurlijk een fleecejas met een lichtslang of warmtekabel voor de koudste dagen, dan kan iedere olijfboom de winter goed doorkomen.
Mark

0 bedankjes

Berichtdoor bjoveer op 01 nov 2012 20:22

Hoi allemaal,

Groot dilemma nu, ondertussen heb ik bovenaan mijn 150 jarige olijfboom nog steeds geen enkel blad staan ... om u een oog uit te janken zeggen ze hier in de streek. enfin onderaan loopt deze boom wel uit, maakt volop bladeren en takjes maar tja dat is dus onderaan.
Iemand ervaring mee? Is deze gedoemd om uit de doen of kan het alsnog dat hij gewoon een seizoen overslaat ivm bladeren aan te maken.

@ Mark, uw uitleg klopt volledig, water is idd een grote boosdoener maar afgelopen winter hebben we niet geleden onder teveel water maar door de ijzige vrieswind die als het ware alle vocht dat nog in de bladeren zat gevriesdroogd heeft.

Mijn olijfboom staat op een bergje van 1m hoog, in de grond zit een laag van 70cm argex en daarboven 800 kg speciale grond voor olijfbomen maw ik heb ferm geïnvesteerd in de voorbereiding.

Alle tips of ervaringen zijn welkom maar het allerbelangrijkste dat ik aan jullie wil vragen is of deze olijf nog een kans maakt of ik al dan niet de boomzaag er ga moeten inzetten.
Zij die in het Waasland wonen gaan mij dan wel horen " vloeken " van colère :oops:

dikke merci alvast voor jullie antwoorden

Björn
bjoveer

5 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 19 jan 2013 06:38

Olijfen zijn niet echt geschikt voor Belgie en Nederland krijg ik het idee. Zeker niet als ze elke winter een dreun van de kou krijgen! Zelfs in Zuid Frankrijk hebben ze af en toe behoorlijk schade als er een strenge winter geweest is. Maar daar is extreme kou veel zeldzamer en wordt nog gecompenseerd door zomerhitte.
Voor Belgie en Nederland kan je beter wat anders nemen, een goed winterharde selectie van Magnolia grandiflora bijvoorbeeld. Of als het grijsbladig moet zijn, zijn er winterhardere alternatieven voor olijfen.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken