albazia kapot!

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: albazia kapot!

Berichtdoor voschke op 27 mei 2012 14:34

mijn ervaring leert dat vaak te jonge boompjes uitgeplant worden, ik plant zelf meestal albizia uit met stamomtrek van minimaal 8 cm deze bomen zijn wat sterker, in het plantgat verwerk ik vervolgens nog 1 zal cocospotgrond , en de rest gaat vanzelf,

heb tot nu toe nog nooit uitval gehad onder de volgende soorten:

albizia j. ombrella (boubri)
albizia j. pendula (ishi weeping)
albizia j. evi's purple
albizia j. ernest wilson

grtn Rob
voschke
Bedrijven

32 bedankjes

Berichtdoor palmkasper op 02 jun 2012 23:23

Hoi Roeland, wellicht, (heb eerder deze ervaring gehad, oude stam niet wegknippen kan je de uitloper evt aan om hoog leiden.)
maar zou wachten en zo als Erna eerder vermeld, je moet goed kijken, naar groen.
Heb er zelf twee opgekweekt enkele jaren terug. Staan beide in tuin, eigenlijk nog te dun, beide beginnen nu heel voorzichtig groene knopjes te krijgen. Ook is de bast bij beide flink opengescheurd, weet niet of dit nog vervelende gevolgen hebben kan. Als ze er doorkomen ga ik ze de volgende winter beschermen, toch zijn ze volgens mij wel sterk hoor, maar ieder jaar moet ik aan de punten stukken doden takken afknippen waardoor de boom maar niet in vorm gaat komen, dus wellicht een paar jaar beschermen....
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Berichtdoor dimi op 03 jun 2012 08:52

voschke schreef:mijn ervaring leert dat vaak te jonge boompjes uitgeplant worden, ik plant zelf meestal albizia uit met stamomtrek van minimaal 8 cm deze bomen zijn wat sterker, in het plantgat verwerk ik vervolgens nog 1 zal cocospotgrond , en de rest gaat vanzelf,

heb tot nu toe nog nooit uitval gehad onder de volgende soorten:

albizia j. ombrella (boubri)
albizia j. pendula (ishi weeping)
albizia j. evi's purple
albizia j. ernest wilson

grtn Rob

Ben ik niet volledig mee eens.
Heb vorig jaar een albizzia chinensis gekocht van een 20cm ,nog geen verhout stammetje .
Onmiddelijk in de volle grond gezet .
Toen de winter begon was deze een 30cm en wel verhout stammetje van 2cm omtrek.
Deze heeft de ganse winter onbeschermd buiten overleefd.
Nu staan er al een 8tal bladsteeltjes op.
Wel is de kop (zo een 2cm)bevroren geweest en dat is nu dood hout.
Maar ik verwacht van deze toch goede resultaten qua winterhardheid als deze wat groter is.

Heb ook een grotere boubri die wikkel ik in met vliesdoek bij de heel koude dagen.Is misschien niet nodig maar ik riskeer het liever niet.

Hoop dit jaar dat de bloemknopjes wel zullen bloeien.Vorig jaar vielen ze er allen af voor ze open gingen. Een beetje teveel met meststof aan het gooien geweest bij de omringde bananen volgens mij .
De albizzia houd niet zo van bemesting.

Groetn dimi
Follow me on instagram
exotic_garden_hasselt
dimi

23 bedankjes

Berichtdoor Rob op 03 jun 2012 11:25

Nog niet te snel opgeven!
Gisteren spotte ik op 15 cm onder de ingevroren toppen een klein groen uitlopertje, terwijl ie eigenlijk al op de lijst van vermeede vorst-slachtoffers stond.
Laatst bijgewerkt door Rob op 13 jun 2012 23:39, in totaal 1 keer bewerkt.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 03 jun 2012 12:58

Deze zijn de albizia's die ik vorig jaar heb geplant en die de winter onbeschermd hebben doorstaan. Mss heeft het wat hoop om nog eens te proberen ;)

Groeten, Jean-Marie

Albizia " Summer Chocolate" . 30 cm erboven was dood.
Afbeelding

Albizia J. "Boubri". Geen schade, behalve een klein zijtakje.
Afbeelding
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Roeland op 13 jun 2012 21:06

mijn albizia wat vanonder terug begon uit te lopen.

Afbeelding

grtjs
Roeland

7 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 12 jan 2013 13:52

Heeft er al iemand wat meer ervaring met de Albizia 'Summer Chocolat' ondertussen? Ik heb deze nu voor de 3de keer. Was er als een van de eerste bij toen deze plant in de verkoop kwam. Betaalde me blauw aan een plantje van ocharm 50 cm groot welke wel erg traag groeide ivm de jullibrisin's en was in de eerste winter meteen morsdood (wel -20°C gehad). Jaar daarop terug eentje gekocht en ja ook weer kapot in de winter maar ook deze was een erg strenge. Toen hield ik het voor bekeken voor deze mooie boom maar de vraag bleef toch knagen of ik ze idd niet te jong had uitgeplant en ook het feit dat ze geent waren en dus niet zuiver waren deed me twijfelen.
Vorig jaar kocht ik me dan een 2.5 m hoog exemplaar met een stamdiam van pakweg 4 cm en zette hem meteen in de volle grond. Hij kwam na wat aarzelen (stond in knop als ik hem kocht maar toen vroor het plots terug 2 nachten begin mei waardoor hij van 0 af aan moest beginnen) in blad maar daarmee is dan ook meteen alles gezegd. Verdere groei bleef compleet uit. Stak hij zijn energie in het wortelgestel? Weet het niet. Momenteel zijn eerste winter dus en tot nu toe heeft hij toch nog niet veel gehad maar ben uitermate benieuwd naar volgend voorjaar hoewel mijn hoop toch laag is.
Zijn er bij jullie mensen die deze al onbeschadigt een winter hebben zien doorkomen in de volle grond?

Mijn interesse gaat verder ook uit naar die andere rode, de 'Evi's Purple'. Zijn daar al verdere winterervaringen mee?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 12 jan 2013 14:04

De Summer Chocolate zal ik niet meer proberen.
Je ziet hierboven een foto van hoe hij was. Zelf tijdens de zomer deed hij het niet echt goed. Mss na de winter dat er plots groei in komt, maar ik verwacht er weinig van
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor draco op 13 jan 2013 01:36

Vorig jaar februari zijn hier verschillende variëteiten tot de grond toe afgevroren. Bij de 'Summer Chocolate' en 'Evi's Purple' betrof het jonge planten. De gesettelde 'Ernest Wilson' was een stuk steviger met een stambasis van ca 4 cm. Ze zijn allemaal van onderaf weer uitgelopen, met dunne sprieten als resultaat. Aleen de Albizia julibrissin "Boubri' heeft zich ondanks flinke perifere vorstschade (minimum -20°C) goed hersteld. Gelet op de vooruitzichten voor de komende week met mogelijk strenge vorst, verwacht ik dat de spichtige grondscheuten het niet zullen redden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Nody op 13 jan 2013 09:49

Vorig jaar was zelfs de bovenste 15 cm van mijn Albizia coreana dood, terwijl het een bladverliezende soort is en hij tegen een zuidmuur stond.

Soms is het juist de zon die schade toebrengt zelfs aan kale takken door uitdroging terwijl de plant geen water op kan nemen door de bevriezing.
Nody

23 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken