Wortelgestel Albizia

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Wortelgestel Albizia

Berichtdoor Hitch op 03 apr 2013 21:10

Heeft er iemand een idee hoe een Albizia wortelt? Is dat in de breedte en oppervlakkig (als een Acer) of gaat hij meer in de diepte? Als ik het goed heb staat die van nature uit in droge schrale grond dus lijkt het mij maar logisch dat hij een diep waterzoekend wortelgestel heeft. De reden waarom ik dit vraag is omdat ik een Albizia die ik vorig voorjaar had geplant nu terug moet gaan verplanten en de plaats die ik voor ogen heb is op 1 m afstand van de plaats waar mijn folievijver moet komen. Ik ben een beetje bang voor het feit dat de wortels misschien mijn folie zouden beschadigen.
Hitch

156 bedankjes

Re: Wortelgestel Albizia

Berichtdoor Remy op 03 apr 2013 21:24

Albizia's hebben een diepe penwortel, dus lastig om te verplaatsen. Ik zou een zo groot mogelijke kluit over proberen re houden en flink water geven.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 03 apr 2013 21:33

mijn ervaring leert dat dit soort zeer breed worteld, hij maakt lange wortels aan die ver rijken, aan het einde zitten pas haarwortels waardoor grotere bomen moeilijk te verplanten zijn.

maar omdat jij de boom afgelopen jaar pas hebt geplant is het verplanten geen probleem gezien veel wortels nog de vorm van de pot hebben zul je alleen wat kleine wortels door moeten spitten.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 04 apr 2013 08:36

En zouden die wortels uiteindelijk gevaarlijk kunnen zijn om de folie van de vijver te penetreren of hoef ik me daar geen zorgen over te maken? Hij zat bij aankoop in een 20 lt kuip en was zeer goed doorworteld. Boompje is zo'n 2.5 m.
Hitch

156 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken