clerodendrum trichotomum purple blaze

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

clerodendrum trichotomum purple blaze

Berichtdoor Remy op 09 apr 2013 14:10

Is de clerodendrum trichotomum purple blaze ook net zo'n woekeraar als de gewone trichotomum? Ik heb gelezen dat er ook soorten zijn die niet woekeren, maar over de purple blaze staat er niet echt iets beschreven. Ik heb een klein exemplaar die ik voorlopig in een pot laat maar het is wel zo handig om te weten of ik wortelbegrenzer aan moet schaffen en hoe diep zou deze eventueel moeten zijn?
Remy

82 bedankjes

Re: clerodendrum trichotomum purple blaze

Berichtdoor Hitch op 09 apr 2013 14:28

Mijn C. trichotomum woekert helemaal niet. Hij vormt elk jaar wel 1 of 2 scheuten vlak bij de moederstam maar dat is het dan ook en deze zijn erg makkelijk te verwijderen. De C. bungei die ik er heb bijstaan vormt ook nieuwe scheuten elk jaar (stuk of 5-6) maar ook deze zitten op max 1 m van de originele plant.
Als je een begrenzer wilt steken hoeft die zeker niet dieper te zijn dan 50-60 cm want ze wortelen eigenlijk vrij oppervlakkig. Zelf heb ik nog nooit van winterharde Clerodendron gehoord die deze eigenschap van "woekeren" niet zou hebben.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Remy op 09 apr 2013 19:34

Thanks, dat valt wel mee dan. De bungei, die ik vrijdag binnen krijg, ga ik wel begrenzen met wat lagen worteldoek voor de zekerheid. Ik begin echt een voorkeur te krijgen voor alles wat woekert heb ik het idee :fluiten: . Maar het zijn prachtige planten!
Hitch, snoei jij de bungei ieder najaar tot op de grond of vriest alles wat boven de grond zit toch wel kapot?
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor voschke op 09 apr 2013 22:00

ik heb de clerodendrum bungei afgelopen naarjaar geplant, ca 1m hoog enkel wat boomschors op de grond en 0,0 vorstschade :)
voschke
Bedrijven

32 bedankjes

Berichtdoor Remy op 10 apr 2013 00:22

:thumb_up: Dat is mooi! Dan kunnen ze toch behoorlijk wat hebben blijkbaar.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor draco op 10 apr 2013 00:38

Remy schreef:Thanks, dat valt wel mee dan. De bungei, die ik vrijdag binnen krijg, ga ik wel begrenzen met wat lagen worteldoek voor de zekerheid. Ik begin echt een voorkeur te krijgen voor alles wat woekert heb ik het idee :fluiten: . Maar het zijn prachtige planten!
Hitch, snoei jij de bungei ieder najaar tot op de grond of vriest alles wat boven de grond zit toch wel kapot?

Hier is de bungei alleen tijdens de strenge vorst van februari 2012 tot de grond afgevroren (-20°C).
Na de recente winter (minimum -12°C) zijn alleen de dunnere toppen ingevroren of verdroogd. Dat was ook bij eerdere winters 't geval. De bungei woekert hier flink en ongewenste uitlopers knip ik af. Bij Clerodendrum trichotomum 'Fargesii' heb ik nog nooit worteloplag waargenomen. Deze variëteit zaait zich wel uit in tegenstelling tot de bungei. Misschien dat dit de verklaring is voor de tegenstrijdige berichtgeving over deze soort ten aanzien van de vermeende woekerneiging.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 10 apr 2013 09:38

Clerodendron bungei is eigenlijk vooral het eerste jaar van aanplant nogal gevoelig voor vorst is mijn ervaring. Bij mij zijn ook enkel de toppen een stukje ingevroren.
C. trichotomum vormt hier effectief wel worteluitlopers maar zoals ik al zei, kort bij de moederstam en erg makkelijk te verwijderen. Het is een prachtige boom met ongelooflijk mooie bloesem die dan ook nog eens bloeit wanneer al de rest al lang is uitgebloeid. De C. bungei heb ik wel nog niet in bloei gehad.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Remy op 10 apr 2013 14:10

Helemaal duidelijk allemaal! Ik verwacht zeker dit jaar nog geen bloei, maar ik heb geduld ;)
De trichotomum purple blaze blijft dit jaar nog in pot zodat hij tegen de winter in de schuur gezet kan worden. Ik weet ook nog niet precies waar ik hem wil zetten.
Remy

82 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken