Nandina domestica een of tweehuizig?

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Nandina domestica een of tweehuizig?

Berichtdoor draco op 04 nov 2014 02:23

Mijn nieuwste aanwinst is Nandina domestica, de verleiding bij de aanblik van dit kleurrijke struikje was te groot. Bovendien is het de tijd van najaarskortingen. Dus is het zaak hier altijd naar te informeren. Nu draagt deze plant bessen en ik begrijp dat van Nandina zowel een- als tweehuizige selecties bestaan. De tijd zal leren welke versie deze is. Meest waarschijnlijk lijkt mij dat het de eenhuizige variant betreft.
Bijlagen
Nandina_domestica.jpg
Nandina_domestica.jpg (202.3 KiB) 3764 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Re: Nandina domestica een of tweehuizig?

Berichtdoor Kajsa12 op 05 nov 2014 16:36

Hoi Han,

Naar mijn weten is de botanische soort Nandina domestica tweehuizig.

Nu heb ik al een jaar of 5 à 6 één plant gekocht als N. domestica, maar elk najaar geeft hij bessen.
Wellicht heb ik niet de botanische soort maar één van de vele cultivars.
Nandina 'Richmond' schijnt een hermafrodiete cultivar te zijn (wat is eigenlijk het verschil tussen hermafrodiet en éénhuizig?)

Ook heb ik sinds begin dit jaar een aantal andere cv's uitgeplant (Pink Blush, Flirt, Obsessed) waarvan er tot nu toe één bloemen geeft, maar geen bessen.

Ik kwam kort geleden dit topic tegen op EPS. Het heeft wel wat met dit onderwerp te maken en is wellicht wel interessant.
http://www.palmsociety.org.uk/forum/topic.asp?boardid=1&show=31&page=1&topicid=8391
Groeten Henri
Kajsa12

13 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 nov 2014 21:52

Bij een hermafrodiet is de bloem tweeslachtig. Eenhuizige planten kunnen dus een of tweeslachtige bloemen dragen. Een voorbeeld van een geslacht (lat.genus) met eenhuizige bloemen is Begonia met aparte mannelijke en vrouwelijke bloemen. De laatste is te herkennen aan het onderstandige vruchtbeginsel. Ik weet niet of dit een algemeen kenmerk is voor dit geslacht ? Ik heb 2 Begonia's ter vergelijking, een knalrose met mannelijke en vrouwelijke bloemen en een oranjegele die zich uitsluitend met mannelijke bloemen tooit.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor killdill045 op 16 nov 2014 11:28

Bovendien is het de tijd van najaarskortingen. Dus is het zaak hier altijd naar te informeren. Nu draagt deze plant bessen en ik begrijp dat van Nandina zowel een- als tweehuizige selecties bestaan. De tijd zal leren welke versie deze is. Meest waarschijnlijk lijkt mij dat het de eenhuizige variant betreft...???
Get Braindumps demos for test king and citrix answers best of luck
killdill045

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 16 nov 2014 13:18

GuL
Wat bedoelt U, wat is de vraag?
draco

710 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken