Embothrium coccineum

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Embothrium coccineum

Berichtdoor Hitch op 17 dec 2014 15:38

Chileense vuurstruik. Iemand al ervaringen met deze struik/boom? Zou naar het schijnt tot -10°C vorstbestendig zijn. Weet niet goed wat ik er mee moet doen tegen dat ik hem heb, in kuip houden of de volle grond in.
In kuip zou hij het niet zo goed doen is mij verteld. In volle grond daarentegen zou hij het schitterend doen en ook meer vorstbestendigheid opdoen naarmate hij groter/ouder word.
Hitch

156 bedankjes

Re: Embothrium coccineum

Berichtdoor Hitch op 20 dec 2014 12:24

Niemand blijkbaar...
Ik wilde mijn exemplaar bestellen bij Patagonia plants wiens site nog steeds staat te pronken op het net maar nu blijkt dat de zaak niet meer bestaat.
Versta ik toch niet hoor, dat is dan toch het eerste wat je doet... je site weghalen.
Pffff nu moet ik de plant blijkbaar toch uit Engeland laten overkomen als ik ermee wil doorzetten.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 20 dec 2014 14:14

Ik heb er alleen slechte ervaringen mee. Tot 2 maal sneuvelde een exemplaar al in de herfst nog voordat er sprake was van enige vorst laat staan dat de plant bloeide. In mijn ervaring is het een moeilijke plant. Een andere Chileen Crinodendron hookerianum hield het hier langer uit, maar stortte ook bij herhaling na een paar bloeiseizoenen plotseling onaangekondigd in.

Patagonia Plants is van voormalig bedrijf Boevé dat een aantal jaren geleden is gestopt. Indertijd importeerden de gebroeders Boevé een interessante collectie exoten direct uit Chili zoals Jubaea chilensis (mijn exemplaar in kuip komt er vandaan), de voornoemde bloemheesters en de varens Blechnums chilense, B. magellanicum en Lophosoria quadripinnatum. Van de varens is alleen Blechnum chilense bestendig gebleken. Ik heb na de bedrijfbeëindiging nog contact gehad met een van de eigenaren over de mogelijkheid om via Patagonia Plants Lophosoria opnieuw te importeren. Er zou dan tenminste een container met planten moeten worden besteld :o
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 20 dec 2014 16:25

Proberen te zaaien van deze plant biedt ook weinig soelaas. Ik vind het ook een prachtige plant en zou er graag eentje in kuip willeN hebben, maar een aantal zaaipogingen zijn helaas vruchteloos gebleven.

Zaden kwamen nog wel uit Engeland en waren puur prijzig. Opkomen ging wel maar ze kwijnden al snel weg in hun kiemblad.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 20 dec 2014 16:30

Dat zijn tegenvallende berichten/resultaten en dat is heel jammer want het is in wezen een prachtige boom. Maar goed, dan steek ik er mijn euro's ook niet in en kijk ik wel naar wat anders uit.
Bedankt voor de reacties alleszins. :thumb_up:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor enrico op 20 dec 2014 16:52

Ik heb een paar jaar terug een paar kleine plantjes op ebay besteld uit Engeland. Was zeker niet duur. Ze groeien niet snel, de grootste is nu een meter hoog, maar hij is dit jaar weer verplant. Goed te vermelden dat hij geen moeite had met -17 op de volkstuin.

Zaden kan je hier bestellen:
http://www.chileflora.com/Florachilena/ ... um&B1=Find

Bij mij kwamen de andina vorm plantjes bijna allemaal op nadat ze buiten dezelfde -17 in zaaibak voor hun kiezen hadden gehad. Deze vorm groeide echter aanzienlijk minder dan de plantjes uit Engeland.
enrico

14 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 20 dec 2014 20:59

In zaden heb ik geen interesse. Ik kan mezelf er niet toe brengen om me daar aan te zetten. Maar jij zegt dat je plantjes hebt besteld in Engeland, heb je die site niet meer?

P.s. -17°C zonder kleerscheuren? De grens zou liggen op -10°C. Waar jij van spreekt is bijna het dubbele :shock:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor enrico op 21 dec 2014 18:16

Als je de info leest op de site van chileflora dan zie je dat ze wel meer aan kunnen. De Embothrium c. andina groeit echt als een alpine plant.
Het is eerder warmte waar je voor moet opletten, je ziet ze dan ook niet in Zuid Europa, wel aan de kust van Bretagne, in Engeland en Ierland. In Duitsland staan ook exemplaren die rond de -20 hebben gehad.
Bij mij staan ze in dikke klei, andere protea soorten die ermee om kunnen gaan in mn tuin zijn Lomatia tinctoria (ook -17 overleefd) en Lomatia ferruginea (moet nog zien wat ie aankan)
Ik had ze hier besteld (maar dan via ebay):
http://www.hpchg.co.uk/e.php

succes ermee,

groet Eric
Bijlagen
Embothrium coccineum.jpg
Embothrium coccineum.jpg (134.34 KiB) 5258 keer bekeken
enrico

14 bedankjes

Berichtdoor Rob op 22 dec 2014 01:48

Erg mooi en inmiddels op mijn lijstje.

dit vond ik ervan in een snelle google search:

From Chile comes this astonishing, slender, upright tree to 30’ tall & 15’ wide. Hardy down to 10 degrees F. In late Spring to early Summer it becomes a solid mass of beautiful, fiery red, tubular flowers held in loose clusters. The deep green, lance shaped foliage is evergreen. A bountiful nectar producer, so hummingbirds are constant visitors. It’s a slow grower for the first two years. You might want to keep it in a container for at least a year. “Chilean Fire Bush” wants deep, loamy, not too rich, well-drained, acidic soil & doesn’t like animal manure. Shelter from cold, drying winds. An outstanding specimen tree.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken