Zojuist Oleander gekocht, wat nu?

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Zojuist Oleander gekocht, wat nu?

Berichtdoor Bermuda op 24 maart 2015 22:32

Hoi,

De titel zegt het eigenlijk al, ik liep vanavond tegen een mooie oleander aan voor een zacht prijsje. Direct gekocht natuurlijk. Nu was ik me al wel aan het oriënteren op oleanders, maar deze aankoop was onverwachts waardoor ik nog geen voorbereidingen (voor grond/pot e.d.) kon treffen.

De oleander heeft al veel knoppen aangemaakt. Ik twijfel nu alleen of ik de oleander al buiten kan zetten, of zal ik hem in een lichte koele kamer zetten?

En ik las dat ik het beste wat klein door de potgrond kan mengen. Ik zit nu te googlen maar hoe kan ik het beste aan klei komen wat ik door de normale potgrond kan mengen?
Ik zie wel mediterraanse potgrond voor oleanders, maar daar zit helemaal geen klei in.

Wie heeft advies?
Bermuda

25 bedankjes

Re: Zojuist Oleander gekocht, wat nu?

Berichtdoor jos944 op 24 maart 2015 22:35

Mijn oleanders staan al 2 winters lang buiten. (wel zachte winters) ...En deze zitten ook vol met knop.
Dus mijn advies zet ze lekker tegen een zuid/westmuur aan zodat ze lekker van de warmte genieten en jij van de oleander.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Bermuda op 24 maart 2015 22:46

Top, dank je wel. Ik heb een muur op het zuiden waar het bloedheet wordt, dus dat wordt morgen z'n nieuwe plek :)
Heb je tips voor het verkrijgen van een ideale grond voor een oleander?
Bermuda

25 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 25 maart 2015 13:49

Ik gebruik altijd een mengsel van 50% mediterraanse potgrond van agrofino (met veel klei en lavakorrels erin!) en 50% cocopeat universele potgrond omdat deze laatste indien redelijk uitgedroogd weer makkelijk water absorbeert. Daar meng ik voor oleanders nog eens goed wat koemestkorrels onder.
Ik gebruik dit mengsel al jaren voor veel van mijn kuipplanten: Trachy's (zonder extra koemest) Ensete (met nog méér koemest) en ben zeer tevreden van de resultaten.
Heb ook al mediterraanse potgrond van een ander merk gehad maar dat was helemaal niet hetzelfde wat daar inzat.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Bermuda op 01 apr 2015 12:10

Bedankt Sub T! Zojuist mediterrane potgrond van Agrofino besteld! Cocopeat had ik nog staan.
Bermuda

25 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken