door draco op 07 jun 2015 00:42
Cupressus sempervirens is in Italië een beeldbepalende cipres, denk aan de karakteristieke slanke cipressen van Toscane. Ik zag ze overigens ook veel langs het Gardameer aangeplant. Ik heb deze soort zelf ooit gezaaid. Dat was naar aanleiding van de expositie Planten uit de Bijbel in de Hortus VU. Het boompje heb ik aan een godvruchtige familie geschonken, die het in hun tuin hebben gezet. Inmiddels uitgegroeid tot een flinke boom heeft deze tot nu toe de winters goed doorstaan. Met een zaailing zou ik voorzichtig zijn en deze voorlopig nog als kuipplant aanhouden en bij periodes met aanhoudende vorst tijdelijk in een schuur of garage zetten. In de volle grond op een beschutte plek is Cupressus sempervirens redelijk winterhard (zone 7).
Bij strenge vorst is het goed om het boompje de eerste jaren een beschermende ommanteling te geven, omdat als elke wintergroene plant deze cipres droogteschade kan ondervinden bij de combinatie van vorst, wind en zon.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"