Wanneer Albizia verplaatsen?

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Wanneer Albizia verplaatsen?

Berichtdoor Plien22 op 28 aug 2015 14:10

Mijn Albizia staat op een totaal verkeerde plek, veel te groot voor op dat stukje, kan bijna mijn eigen tuin niet meer in vanwege de lange takken... :lol:
Dus ik wil hem graag verplaatsen, kan ik dit beter in het voorjaar of juist beter in het najaar doen?
Ik wil graag bloemen er in en hoopte met verplaatsen in het najaar dat hij voldoende hersteld is voor bloemen in 2016.. :thai:
Plien22

34 bedankjes

Re: Wanneer Albizia verplaatsen?

Berichtdoor jos944 op 28 aug 2015 14:15

Beste tijd om bomen te verplaatsen is meestal het najaar. Dan gaan ze toch de winterrust in (en je versneld het proces). Dus ik zou kiezen voor ergens oktober / november.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 28 aug 2015 14:43

Inderdaad, je kan de boom ook meteen snoeien om het wortelstelsel in verhouding te brengen met wat die de hoeveelheid takken. Ik heb het 2 jaar geleden gedaan en heb de boom verplaatst eind februari/begin maart. Voordat alles ging uitlopen.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Plien22 op 29 aug 2015 19:02

Dank!
Ik ga het nog dit jaar in oktober doen, des te eerder hij weer is gewend aan zijn nieuwe plaats des te eerder heb ik kans op bloemen denk ik dan maar.. ;)

Als ik hem snoei mag dat dan op gevoel of zijn er regels voor?
Bevorderd dit de bloei of juist niet bij een Albizia?
Plien22

34 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken