Exotische coniferen

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Exotische coniferen

Berichtdoor draco op 19 okt 2015 19:08

Naast de palmen gaat mijn belangstelling uit naar bijzondere houtige gewassen waar ondertussen de tuin mee vol staat. Je herkent dat wel, je begint optimistisch met jonge exemplaren zonder rekening te houden met de toekomst zodat na enkele jaren alles dooreen groeit. Zo werd de eerste tuin gedomineerd door coniferen voornamelijk groenblijvende soorten. De buurtkaters maakten daar dankbaar gebruik van, zodat weldra de Chamaecyparis dwergsoorten tot mijn grote ergernis van bruine strepen waren voorzien. Toen ook nog de strenge winter van 1996/97 huishield onder de niet-arctische soorten, hield ik het voor gezien. In de huidige tuin groeien nog voornamelijk naaldverliezende coniferen een paar uitzonderingen daargelaten.
Bijlagen
Chamaecyparis nootkatensis Pendula.jpg
Chamaecyparis nootkatensis Pendula.jpg (190.38 KiB) 2463 keer bekeken
Metasequoia glyptostroboides.jpg
Metasequoia glyptostroboides.jpg (204.66 KiB) 2463 keer bekeken
Pinus schwerinii.jpg
Pinus schwerinii.jpg (196.01 KiB) 2463 keer bekeken
Sequoiadendron giganteum Barabits Requiem.jpg
Sequoiadendron giganteum Barabits Requiem.jpg (226.81 KiB) 2463 keer bekeken
Taxodium ascendens Nutans.jpg
Taxodium ascendens Nutans.jpg (176.85 KiB) 2463 keer bekeken
Taxodium distichum Cascade Falls.jpg
Taxodium distichum Cascade Falls.jpg (194.35 KiB) 2463 keer bekeken
Taxodium distichum Peve Minaret.jpg
Taxodium distichum Peve Minaret.jpg (164.03 KiB) 2463 keer bekeken
Taxodium distichum Peve Yellow.jpg
Taxodium distichum Peve Yellow.jpg (192.9 KiB) 2463 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Re: Exotische coniferen

Berichtdoor shusui op 19 okt 2015 21:13

Mooie coniferen heb je daar.
Ben zelf ook liefhebber van coniferen en het gebruik er van in de (exotische) tuin.
Helaas denkt menig exotenliefhebber daar anders over merk ik vaak op.
Smaken verschillen, gelukkig maar :-)

draco schreef:Toen ook nog de strenge winter van 1996/97 huishield onder de niet-arctische soorten, hield ik het voor gezien..

Welke soorten ben je dan zoal verloren ?
Zou zelf ook graag nog wat experimenteren met gevoeligere soorten (Araucaria's, Taiwania, Fitztoya, Podocarpus, Cathaya, langnaaldige Pinussen, Torreya,... )
shusui

193 bedankjes

Re: Exotische coniferen

Berichtdoor draco op 20 okt 2015 01:09

Ik weet niet meer welke soorten toen schade hadden opgelopen, Calocedrus decurrens herinner ik me, maar dat kan ook stormschade zijn geweest in 1990 toen in januari een windkracht 12 door de tuin raasde en de omheining plat ging. Podocarpus macrophyllus had ik als kuipplant en die is daadwerkelijk doodgevroren evenals Cupressus macrocarpa Goldcrest die indertijd populair was als kamerconifeer. De oude tuin werd overigens gedomineerd door 2 grote ceders, Cedrus atlantica Aurea tegenwoordig C libani en Cedrus libani Brevifolia.
De hortus VU heeft indertijd een grote Araucaria in de tuin uitgeplant, vermoedelijk de bidwillii. Soorten die het proberen waard zijn volgens de informatie in Conifers (Keith Rushforth) zijn de Tasmaanse Araucaria cupressoides en -laxiflora respectievelijk zone 8 en 7.
De enige soort die je hier nog weleens ziet in tuincentra is Araucaria cunninghamii als een pseudo bonsai.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken