Argyrocytisus battandieri

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Argyrocytisus battandieri

Berichtdoor de Haan op 30 dec 2015 18:16

Ik heb een Argyrocytisus battandieri in de tuin staan, die op een Laburnum geénd is.
Hij doet het goed en bloeit elk jaar erg mooi, maar heeft nogal slappe takken.
Ik snoei hem tot nu toe elk jaar na de bloei als een kroonboom.
Ik weet sinds vandaag de naam trouwens.
Heeft iemand er ervaring mee?
de Haan

40 bedankjes

Re: Argyrocytisus battandieri

Berichtdoor Hitch op 30 dec 2015 20:47

Heb er sinds een paar weken ook toevallig weer eentje tegengekomen en toch maar mee naar huis genomen en uitgeplant. Heb er in de loop der jaren verschillende gehad maar bij een echt strenge winter of een -12°C geeft de plant het toch steeds op hier. Heb ze wel nog nooit beschermt en ze staan open en bloot in de weer elementen uit eender welke hoek. Ik bracht ze vroeger mee van bij Exotica (in de tijd van Guido). Nu hebben ze ze daar niet meer
Snoeien heb ik ze nog nooit gedaan. Langer dan 2 opeenvolgende jaren heb ik ze ook nooit in leven kunnen houden. Mijn exemplaren waren nooit enten. Planten mogen nooit bemest worden want hun wortels leven in een soort simbiose met micro organismen of iets dergelijks. Dat is wat ik me er nog van herinner tenminste,... is al even geleden.

Nederlandse naam is trouwens Marokaanse brem.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor de Haan op 30 dec 2015 23:32

Ik heb hem al een jaar of 7 staan, met strenge winters wikkel ik hem in plastic en zodra de ergste vorst weg is haal ik dat weer weg.
Nog een foto uit 2014 gevonden.

Afbeelding
de Haan

40 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 31 dec 2015 10:40

Ja, opvallend. Je ziet duidelijk dat die geent is en dat die op stam staat bij jou. Bij mij blijven ze gewoon een struik zoals in hun habitat maar het is wel heel erg speciaal wat jij daar hebt. :thumb_up:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor de Haan op 31 dec 2015 10:58

De ent zit op 5cm boven de grond :)
Ik probeer zoveel mogelijk planten in de tuin te zetten.
Dus ik probeer veel planten op een stam te zetten, zodat ik er andere planten eronder kan zetten
De stam is absoluut niet in staat om de kop te kunnen dragen, er staat dus een permanente paal bij.
de Haan

40 bedankjes

Berichtdoor draco op 31 dec 2015 11:29

Ik heb deze heester ook een paar seizoenen als kuipplant gehouden, maar deed tenslotte afstand omwege de slungelige groeiwijze. Ik heb getracht dit met snoeien te reguleren, maar daarvoor is deze plant minder geschikt als je tenminste bloemen wilt. Na de bloei fors terugsnoeien geeft misschien het beste resultaat. Op deze foto staat je Marokkaanse (boom)brem er overigens schitterend bij :thumb_up:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 31 dec 2015 11:35

Ik zou zelf precies toch een nog hogere paal verkiezen en dan de kruin daartegen opbinden maar dat is natuurlijk ieder zijn goesting.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dutchlatino op 20 sep 2016 02:36

Wie kan me meer vertellen over dit boompje, met name over de beperkte vorstbestendigheid ? Geënte variant kopen of juist niet ?
Ik hoor van jullie.

Bedankt, Johan
Neem eens een kijkje in mijn tuin: http://dutchlatino.webklik.nl/page/fotoalbum
Dutchlatino

11 bedankjes

Berichtdoor erna op 25 sep 2016 15:23

hallo Johan,

Ik kan niet zeggen hoeveel vorst deze aankan. Wel heeft mijn exemplaar toch al - 17 gehad in die strenge winters van een aantal jaren terug. Hij staat wel beschut, in de nabijheid van bamboe.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken