Olijfboom: beestjes en kale takken?

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Olijfboom: beestjes en kale takken?

Berichtdoor Barteke op 12 jul 2016 21:23

Hoi allemaal!

Vorig jaar kocht ik een olijfboom, die heeft overwinterd op mijn terras (noord- en oostkant hoge muur van 3 meter, zuid- en westkant muurtje van een meter hoog).

- ik zie enkele beestjes
- ik zie honderden zwarte 'uitstulpingen' op de takken
- er zijn verschillende takken kaal

Kunnen jullie tips geven qua verzorging en snoeien?

Alvast hartelijk dank!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Barteke

0 bedankjes

Re: Olijfboom: beestjes en kale takken?

Berichtdoor draco op 13 jul 2016 00:54

De 'beestjes zijn dopluizen die je kunt bestrijden door de olijf te bespuiten met Calypso van Bayer. Na een week of zo laten ze los of kun je ze verwijderen met een waterstraal of borstel. Verzwakte takken of twijgen met weinig of geen blad kun je afknippen. Deze worden door de boom afgegrendeld als zijnde overbodig. De energie voor de groei richt zich op de takken met het beste licht. De boom ziet er vitaal uit en zal zeker opknappen na enige fatsoenering.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Barteke op 13 jul 2016 20:52

Dag Draco!

Dank je wel voor je reactie!

Ik heb meteen al eens de schaar in de boom gezet, en alle kale takken weggeknipt.

Heb je ook enig idee wat voor beestje dit is:
Afbeelding
Barteke

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 13 jul 2016 21:39

Dit lijkt me ook een dop of schildluis waarbij eitjes of broed onder het schild tevoorschijn komen. De jonge luizen zijn aanvankelijk nog mobiel en gaan op zoek naar een geschikte plek om zich te vestigen. Vervolgens steken ze hun zuigsnuit in een blad of stengel en worden immobiel met de vorming van het schild. Omdat insecten waartoe dopluizen behoren, ademhalen via tracheeën (netwerk van adembuizen door het lichaam) werden dop- en schildluisinfecties voorheen ook behandeld door er een filmlaag minerale olie over te sproeien. Als gevolg waarvan de luizen geen zuurstof meer krijgen en sterven. Het in onbruik geraakte bladglansmiddel schijnt een vergelijkbaar effect te hebben.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 14 jul 2016 00:15

monsterlijke dopluizen dan! :shock: Dat lijken wel aliens!
Barteke, kan je van dat beestje eens een close up maken?
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor draco op 14 jul 2016 12:16

Sub T schreef:monsterlijke dopluizen dan! :shock: Dat lijken wel aliens!
Barteke, kan je van dat beestje eens een close up maken?

Een jaar of 10 geleden hadden we veel last van een geïmporteerde dopluis die vanwege zijn 'monsterlijke' grootte naar ik meen met 'Koningsdopluis' werd betiteld. Takken en stammen van bomen en struiken waren ermee bezaaid en in de warme zomers van de jaren negentig volgden soms meerdere generaties elkaar op. Onder de doppen kwam daarbij een witte pluk tevoorschijn met het vermoedelijke nageslacht.
Na enkele jaren verdwenen ze weer even geruisloos als ze waren verschenen.
http://www.entocare.nl/PDF's/bladluis_in_aantocht.pdf
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 14 jul 2016 13:22

De bobbels op de takken lijkt op Saissetia oleae ?

Dat beest op de onderkant van het blad lijkt iets anders te zijn maar wat weet ik niet, brrr...
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor draco op 14 jul 2016 15:23

Ik heb ook eens zoiets op een blad aangetroffen maar kwam er niet achter wat het kon zijn. Vooralsnog lijkt 't een solist en is er geen reden tot zorg in vergelijk tot de horde dopluizen. ;)
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Barteke op 17 jul 2016 19:48

Op de moment heb ik hier geen deftig fototoestel waarmee ik scherpe close-ups kan maken, misschien morgen!

Ik vind er zo verschillende! En inderdaad die dopluizen (of Saissetia oleae??) zijn inderdaad heel mijn boom aan het veroveren :o

Waar kan je best die Calypso van Bayer halen?
Barteke

0 bedankjes

Berichtdoor Barteke op 17 jul 2016 20:26

toch nog een foto proberen maken, misschien duidelijk genoeg?

Afbeelding
Barteke

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken