Brugmansias, meer uitleg gevraagd....

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Brugmansias, meer uitleg gevraagd....

Berichtdoor roosje op 24 jan 2012 23:12

Zijn er hier echte kenners wat betreft het houden van Brugmansias. Er zullen hier veel mensen zijn die zeker tips kunnen gebruiken wat betreft het houden van deze mooie planten. Ik heb namelijk 4 stekken gekocht via vital1 en zou graag wat meer uitleg willen verkrijgen via dit forum. Hoe krijg ik mooie grote planten met veel bloemen? Hoe overwinteren, uitleg over de juiste snoeitechniek voor ze in winterrust gaan, enz...
roosje

3 bedankjes

Re: Brugmansias, meer uitleg gevraagd....

Berichtdoor s.janssen op 24 jan 2012 23:27

Ik ben nu niet zo hele ervaren houder op het gebied van Brugs maar kan je wel vertellen wat mijn ervaringen zijn.
Vorig jaar mei een brug gekocht bij lokale tuincentrum en geplant in een ruimte kuip (70cm doorsnee, redelijk grote plant). Zet de plant op een half zon, half schaduw plaats. Hier doen ze het erg goed op. Met warm weer mogen de planten een goede slok water krijgen, het zijn serieuze sleurpers!

Qua bemesting heb ik goede ervaring met koemestkorrels, 2 handjes verdelen tussen de aarde. Daarna kwamen er veel meer bloemen tot eind oktober. Ik overwinter de planten in een donkere garage wat geen probleem is.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor roosje op 24 jan 2012 23:54

Ik overwinterde mijn planten ook in de garage maar daar werden de takken slap na een tijdje en kwam het niet meer goed, het schijnt dat je de planten moet insnoeien maar hoeveel dat weet ik niet goed daarom dat ik deze topic heb geopend om meer hierover te weten te komen... Foto's zijn uiteraard ook altijd welkom hé ;-)
roosje

3 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 25 jan 2012 00:08

Ik plant de mijne na de ijsheiligen steeds uit in de volle grond met een royale bemesting met bloed, beendermeel en koemest korrels.

Het voordeel hiervan is dat je ze een maand na aanplant niet meer constant water moet geven.

Tegen de eerste vorst graaf ik ze terug uit (wortelschade is niet erg). Ik snoei ze bij zodat ze hanteerbaar zijn tot zo'n 1m50. En ik pot ze op. Daarna zet ik ze donker, koel en vrij droog weg.

Het snoei materiaal dat dikker is dan een vinger pot ik gezamelijk mee op en dit gaat ook koel mee weg of ik zet dit in water om te stekken.

Tegen eind april langzaam terug warmer zetten en water beginnen te geven.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Andy-N op 25 jan 2012 02:57

ik heb meerdere brugmansias staan die ik al 2 jaar overwinter op diverse manieren en op diverse plaatsen, omdat je niet iedere brugmansie over dezelfde kam kan scheren.
zo heb je er die je kan overwinteren in een koude donkere berging, andere hebben dan weer een minimum van 10°C en licht nodig om de winter door te komen.
Standplaats nog zoiets, zo heb je er die graag de ganse dag in de volle zon staan en dan weer andere die aan enkele uurtjes zon meer dan genoeg hebben.

één ding hebben ze wel allemaal gemeen en dat is dat ze veel water en veel mest moeten hebben en kunnen hebben.
Ik geef ze in volle bloeiseizoen 3 x per week een portie 20.20.20
ik begin dan al in februari met een halve portie te geven en vanaf maart probeer ik ze al wat warmer te plaatsen.

snoeien doe ik enkel om de ze binnen te krijgen en om plaats te winnen,wat niet evident is met een 100 tal planten.
Ik plant ze na ijsheiligen uit in volle grond maar met pot en al dat maakt ze er terug uithalen makkelijker.
dit jaar zal ik voor de eerste keer proberen er enkele in de volle grond te plaatsen zonder pot en ze dan terug uitdelven om te overwinteren , belangrijk bij het overwinteren is dat ze een zo droog mogelijke kluit hebben als ze binnen komen.
Bijna alle groeipunten gevormd tijdens de winterslaap worden slap en sterven af.
Maar hier telt dezelfde regel iedere plant is verschillend en uit ervaring weet ik ook, wat werkt en lukt voor mij betekent niet dat ok voor u zal lukken.
Wil je u planten niet kwijt dan raad ik je aan om telkens voor genoeg stekken te zorgen
die je dan op een goede plaats binne kunt overwinteren.
Andy-N

0 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 25 jan 2012 12:20

Roosje hierbovem heb je al veel informatie gekregen. Ik zal het nu toespitsen op de planten die je morgen via Bpost krijgt.
De bruggen waarvan ik er nu veel te veel heb zijn de zgn. naamlozen. Deze bloeien uitbundig, groeien snel tot forse planten uit, overwinteren makkelijk. Bij een goede verzorging zullen de jonge planten al in juni bloeien en constant doorgaan tot de eerste nachtvorst. En zelfs dan: van een of twee nachtjes nachtvorst gaan de planten beslist niet dood. Alleen het blad bevriest maar dat is in een ommezien al weer aangegroeid. Voordeel is dat je in het vroege voorjaar bij een late nachtvorst niet hoeft te vrezen dat de plant dood is. Binnen enkele dagen zie je al weer nieuw blad aan de plant.
Ik noem de naamlozen wel onkruid: moeilijk kapot te krijgen, bloeit makkelijk.

Nu de planten die je krijgt (geldt ook voor de andere forumleden die planten besteld hebben):
uiteraard pak je ze direct uit en zet ze op een warme, lichte plek. Laat ze een dag van de reis bijkomen. Daarna verplant je ze in een grotere pot (ongeveer dubbel zo groot als de pot waarin je ze ontvangt). Geef ze goed water en zet ze op een warme, lichte plek. Hoeft niet te warm te zijn (bij mij staan ze op zo'n 15 graden). Wel zo licht mogelijk.
Bij de planten zit een zakje 10-52-10 mest voor de eerste 4 weken. Wekelijks verdeel je een kwart over de planten. Het lost direct in het gietwater op. Deze mest bevordert de beworteling en \orgt er ook voor dat de planten snel gaan bloeien.
Na 4 weken schakel je over op wekelijks 20-20-20 mest (15 gram per 10 liter). Bruggen zijn grote eters, je mag andere mest geven maar pas de dosis dan aan.

In de eerste weken vind ik bladgroei niet zo belangrijk. Ik heb liever een goede wortelkluit dan veel, mooi blad. Zodra de planten naar buiten gaan wordt het blad dat binnen gegroeid was toch lelijk en haal ik er vanaf. Als er binnen te veel (groot) blad aan de planten komt haal ik dat er vanaf. Het zit alleen maar in de weg. Dagelijks je planten controleren op bladluis. Zodra de onzelieveheersbeestjes en andere insecten weer uit hun winterslaap zijn is dit probleem opgelost. Maar kun je weer door de slakken en oorwurmen last krijgen van aangevreten blad.

's Zomers geef ik de bruggen om de 2 weken wat bitterzout. Dit zorgt voor mooi groen blad.

Ik kan nog uren doorgaan met over bruggen spreken. Ik ben een echte brugfan geworden en altijd op zoek naar nog zo'n mooie, jonge plant van een ras dat ik nog niet heb. Kan tig foto's laten zien. Maar ik zal mij nu beperken tot foto's van de moederplanten van de jonge planten die je vind onder "Aangeboden" op dit forum. Naarmate het seizoen vordert zal ik meer over de specifieke verzorging spreken.
Mochten er vragen zijn over wat voor brug-verbonden iitem dan ook, aarzel niet en stel ze.

Succes!
Bijlagen
geel-800.jpg
geel-800.jpg (78.64 KiB) 5607 keer bekeken
Bonte Katrien-800.jpg
Bonte Katrien-800.jpg (78.24 KiB) 5607 keer bekeken
Naamloos wit.jpeg
Naamloos wit.jpeg (283.36 KiB) 5604 keer bekeken
Naamloos roze.jpeg
Naamloos roze.jpeg (229.27 KiB) 5604 keer bekeken
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 25 jan 2012 22:50

Die zien er zeker heel erg goed uit. De informatie kan ik zeker goed gebruiken!! :thumb_up:
Wat is jullie ervaring in volle zon? Ik heb het idee dat ze in zon tot half schaduw het beste doen. Onze plant is afkomstig uit Groenrijk en in volle zon begon de plant slap te worden. Misschien heeft dit te maken met het verpotten van toen.

Ook onze plant tot de eerste nachtvorst blijven bloeien en heb al vele buren/familie gek gemaakt met brugs stekken!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 26 jan 2012 01:38

Volle zon of (half) schaduw is afhankelijk van het ras. Bovenstaande naamlozen kunnen makkelijk in de volle zon maar dat ze dan wat slap worden is logisch, de plant kan bij grote hitte niet genoeg water "oppompen". Maar 's avonds en 's nachts herstelt een gezonde plant zich snel. Maar vergeet niet dat je de plant dan 's avonds wel fors water moet geven. Een van de voordelen als je de plant in een pot met grote gaten voor de wortels in de grond zet.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor roosje op 26 jan 2012 23:53

Mijn stekken zijn vandaag goed toegekomen met Bpost, ze waren perfect ingepakt en zijn er goed uitgekomen. Bedankt Tineke voor de schitterende verzending....
Ik heb nog een vraagje over die stekjes, hoe krijg je het beste een mooie stam met veschillende takken eraan? Nu zijn de stekjes een goeie 40 cm. maar wat moet ik doen om takken te laten vormen? Komt dat automatisch bij de verdere groei en moet ik nu al iets ondernemen om takken te laten vormen? Wel raar dat uit zo'n een kleine stekken een pracht van een brugmansia gaat komen.... :D
Heb je ook toevallig een foto van de Super Nova soort?
roosje

3 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 27 jan 2012 12:35

Roosje je hoeft bij jouw planten niets extra te doen om een struikvorm te krijgen. Verzorg ze goed, geef veel mest en laat alle zijscheuten zitten en de plant vormt vanzelf zijscheuten. Bij de ene soort brugmansia gaat dat makkelijker dan bij de andere. Er zijn soorten die bijna alleen omhoog willen en weinig zijscheuten maken.

Hierbij een foto van de Super Nova.

Succes en als er vragen of problemen zijn: reageer!

Super Nova.jpg
Super Nova.jpg (2.26 KiB) 5515 keer bekeken
TinekedV

23 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken