Tetrapanax bij vijver

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Tetrapanax bij vijver

Berichtdoor Remy op 02 sep 2012 14:30

Ik zit er over na te denken om volgend jaar een Tetrapanax aan de rand van onze vijver te zetten.
Weet iemand toevallig of dat poeder, wat de plant aanmaakt, schadelijk is voor het vijvermilieu?
Remy

82 bedankjes

Re: Tetrapanax bij vijver

Berichtdoor Rob op 02 sep 2012 22:48

Hi remy
Ben geen expert op dat gebied, maar mogelijk dat je je ook zorgen moet maken over de wortels van de tetrapanax?

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Remy op 03 sep 2012 01:03

Zouden die ook door vijverfolie heen kunnen? Maar ik zou toch al rhizoombegrenzer gebruiken op die plaats, anders zou hij naar de buren kunnen wandelen ;)
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 sep 2012 19:21

Of die door de vijverfolie zou doorgeraken durf ik niet zeggen. Eerlijk, denk ik het niet want het zijn nogal erg vleesige wortels dus niet zo sterk lijkt me. Maar ik zou toch oppassen remy want Tetrapanax woekert enorm hoor en neemt een heel groot deel van de tuin in beslag als je deze niet in toom houd. Hier heeft die vrij spel en staat onbegrensd, de scheuten komen massaal als onkruid overal boven maar zijn wel makkelijk uit te trekken. Je mag zeker 10m in elke richting rekenen, jaja zo ver gaat die overal tussen met ze'n wortels. Wortelt dus niet diep maar gewoon horizontaal onder de grond ! Maar toch een erg prachtige en belonende plant :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 05 sep 2012 23:24

De wortels zijn geen probleem hoor voor de vijverfolie. Enkel rekening houden met het woekeren.

Het stof is volgens mij ook geen probleem omdat dit hoofdzakelijk enkel vrij komt bij manipulatie van de plant.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Remy op 15 maart 2013 18:13

Even weer een oud topic omhoog te schoppen.

Vandaag kwam ik er achter dat er een plastic regenton kapot gebarsten was. Nu zit ik er over na te denken om hem door midden de zagen en een nieuw leven te geven als rhizoombegrenzer (Ik hou niet zo van weggooien ;) ). Zou ik hier een tetrapanax papyrifera rex in kunnen zetten? Of wortelt deze plant daar te breed voor?
Ik vind deze planten zo'n succes dat ik naast de steroidal giant dus ook de iets kleinere soort wil hebben.
Dit is de "Rex" toch? Maar hoe zie ik het verschil tussen deze soorten als het nog kleinere planten zijn?
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 19 maart 2013 00:35

Tetrapanax heeft toch wel wat plaats nodig, ook onder de grond. Zoals al eerder gezegd worteld die in de breedte. Begrenzen met een regenton lijkt me niet zo goed, die diameter lijkt me te klein denk ik. Als je gewoon worteldoek hebt en dat enkele keren dubbel plooit kan je hem makkelijk wat plaats geven waar die binnen zal blijven ;)
De Rex heeft dieper ingesneden blad en het blad is vlakker (plat)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Remy op 19 maart 2013 10:55

Bedankt voor de tip! Ik krijg de regenton toch niet ingegraven. Die plaats naast de vijver blijkt ooit een stortplaats geweest te zijn voor beton en ik heb weinig zin in "puinieren" ;)
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 19 maart 2013 11:58

Mij lukt het niet om een Tetrapanax langer dan 2 jaar in leven te houden. Beschermen jullie de planten eigenlijk of komt die gewoon probleemloos terug op bij jullie? Soms krijg ik het jaar na aanplant wel opnieuw enkele nieuwe planten die elders uitkomen maar de originele plant sterft bij mij 's winters resoluut af. Dit jaar toen de bladeren er waren afgevroren heb ik over het stammetje een kuip geplaatst maar toen ik laatst eens keek zag ik dat deze papperig was tot net boven de grond dus ik heb hem weer niet kunnen overhouden en het is hier toch "maar" een -11°C geweest en hij heeft dus droog gestaan.
Moet die dan worden ingepakt als een banaan in de winter om de stam over te houden?
Wat me wel ook al is opgevallen is dat de plant die je koopt en uitplant redelijk klein blijft maar dat zijn "offspring" veel sneller groeit en ook veel groter word maar dat is slechts mijn bevinding hier in de tuin.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Remy op 19 maart 2013 12:41

Dit jaar wordt pas zn 2e jaar maar hij heeft de vorst probleemloos doorstaan. Ik heb hem met de vorst luchtig ingepakt met stro en er een grote kuip overheen gezet om alles droog te houden. Hij heeft geen schade en er is alweer een nieuw blad te zien. :thumb_up:
Remy

82 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken