Steeneik en kurkeik advies gevraagd

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Steeneik en kurkeik advies gevraagd

Berichtdoor Nody op 24 dec 2012 06:32

Zoals je in mijn topic op 'Foto album en video' kunt zien heb ik nu een flink grotere tuin. :mrgreen:

Ik heb een maand geleden al een Loquat-eik (Quercus rhysophylla maya) gekocht welke wintergroen is met prachtig blad.
Nu heb ik gelezen dat de steeneik (Q. ilex) en kurkeik (Q. suber) ook in Nederland zouden kunnen.

Deze twee soorten zou ik graag nog komend voorjaar in de tuin zetten, maar eerst zou ik willen weten of er mensen ervaringen mee hebben in de volle grond en/of advies over waar en hoe ik deze bomen het beste kan behandelen. En of ik er wel überhaupt aan moet beginnen.

Ik heb nog ruimte voor een boom aan de westkant van het huis aan de straatkant en eentje dichter tegen het huis aan. Uiteraard niet té dicht tegen het huis, want elke eik tilt op den duur zo een huis op met zijn wortels en ik wil er nog wel een jaartje of 40 kunnen blijven wonen.

Het is wel rivierklei in mijn tuin, maar het grondwater ligt niet heel ondiep.

Bedankt voor jullie reacties. :thai:
Nody

23 bedankjes

Re: Steeneik en kurkeik advies gevraagd

Berichtdoor ramon van weezep op 24 dec 2012 08:02

erg makkelijke bomen, zijn volledig winterhard.
je kunt ze als het moet ook makkelijk snoeien en zelfs vorm snoei is mogelijk.

een steeneik word snel groot, een kurkeik groeit iets langzamer
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 24 dec 2012 08:20

Een collega van mij heeft ook al vele jaren zes grote steeneiken in zijn tuin. En die hebben tot nu toe niets geleden en hebben ook nooit bescherming gehad. Hij woont in Den Bosch...
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 24 dec 2012 10:15

Van de Steeneik heb ik ook al enkele jaren enkele grotere exemplaren in volle grond staan. Ze hebben hier de voorbije strenge winters (hier tot zelfs ong. -21°C.) overleefd maar de vorige winter waren ze wel al hun blad kwijt. In het voorjaar zijn ze echter snel met nieuw blad begonnen en al snel waren de bomen terug mooi vol. Ik heb er dit jaar nog 4 bijgeplant met een hoogte van over de 4 meter. Een kurkeikje heb ik hier ook in volle grond en die doet het ook goed maar aangezien het een klein boompje is wordt die beschermd met vliesdoek. Staat overigens erg beschut en betreft een naar verluit meer winterharde ,geënte variëteit ( Sophron).
De rhysophylla maya had ik ook maar die is vorige winter toch gesneuveld. Was ook maar een klein boompje (en kan toeval zijn natuurlijk).
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken