Cupressus sempervirens (Stricta)

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Cupressus sempervirens (Stricta)

Berichtdoor s.janssen op 16 feb 2013 17:19

Ik heb via zadengigant zaden van Cupressus sempervirens (Stricta) besteld die ik uiteindelijk in de tuin wil uitplanten. Dit geeft toch weer een extra sfeertje en veel ruimte nemen ze niet in.

Via diverse sites kwam ik er achter dat ze minstens een koude periode van een maand nodig hebben om te ontkiemen. Mag dit ook tijdelijk in de vriezer zijn, de vriezer is wel tot -18 graden graden. Is dit slim?
Daarnaast had ik ook zaden van Sequoia sempervirens, deze zouden dezelfde behandeling nodig hebben.

Wat zijn jullie ervaringen?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: Cupressus sempervirens (Stricta)

Berichtdoor ick op 16 feb 2013 18:09

Ik heb ooit van (zomer)vakantie een aantal zaadbollen van de Cupressus sempervirens meegenomen en die direct na thuiskomst in augustus gezaaid. Al gauw had ik bakken vol kleine cipresjes. Dus zonder koudeperiode kan ook is mijn ervaring.
Wat de Sequoia betreft heb ik geen ervaring.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Re: Cupressus sempervirens (Stricta)

Berichtdoor Dennis_S op 16 feb 2013 19:50

Dat komt mogelijk omdat die kegels er twee jaar over doen om echt af te rijpen. ik heb ieder jaar volop van die kegels, maar ze gaan pas een jaar later open. Dus gaat er een winter overheen. Ik heb vorig jaar zaad verzameld, zal ook eens wat uitstrooien.
Dennis_S

349 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken