bananen zaden kiemen niet..

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

bananen zaden kiemen niet..

Berichtdoor steftielemans op 23 jun 2013 22:25

Hallo mensen ik heb op de plante beurs in haps bananenzaden gekocht. Toen ik thuis kwam hen ik ze eerst 5 dagen laten weken in water met kiemvloeistof. Daarna heb ik ze in bakjes van 20c bij 20c met een doorzichtig plastic dakje erop ingezaaid in gewoon potgrond, goed vochtig gehouden en als het een beetje droger werd een beetje water er op sproeien. De bakjes staan in een groote glaze kas. Overdag altijd vochtig in die bakjes snachts koeld het af(heb daar geen verwarming of lichtslangen) dit is om de dag nacht temperatuur toe te passen.

Nu nog steeds geen kiemers :o geef ik misschien te veel water? In dat bakje verdampt niks er zitten geen gaten inn, is het misschien iets om er gaten in te prikken? Tog is het af en toe een beetje droogjes dan geef ik wat water, is er zo kans op rot? (Nog geen schimmel gehad) moet ik de dag nacht temperatuur blijven toepasse of is dit alleen voor in het begin om wakker te schudden, of moet ik ze bjj een constante temeratuur neerzetten binnen voor het raam ofzo?

Kan ik het nu schudden met mijn zaden of weet iemand nog iets om ze te redden? Moet ik nu nieuwen kopen ? (Dat doe ik dan het is mijn wens om banwnen te laten ontkiemen :happy_thai: ) moet ik dan bijvoorwaard cocpeat gebruiken of iets anders doen?

Ik hoor graag van jullie en alvast badankt!

Mvg steftielemans :thumb_up:
steftielemans

3 bedankjes

Re: bananen zaden kiemen niet..

Berichtdoor p e t e r op 23 jun 2013 22:35

De snelheid van kiemen hangt af van de versheid en soort van zaad.
Musa's zijn trage kiemers die er soms zelfs meer dan een jaar over doen om te kiemen.

Ik doe mijn zaden meestal in een zipzakje met perliet en leg dit zo warm weg. Zo is er nu zaad aan het kiemen dat ik vorig jaar op vakantie geoogst heb.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor steftielemans op 23 jun 2013 22:58

Hier een foto van de bakken
Bijlagen
Bananen zaad bakken.jpg
Bananen zaad bakken.jpg (10.46 KiB) 4056 keer bekeken
steftielemans

3 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 24 jun 2013 00:53

Helaas een vrij veel voorkomend probleem bij beginnende banaanzaaiers. Ook wel genoemd "ongeduldigheid". De eerste kiemers kun je op zijn minst pas na 2maand verwachten en zoals peter al zei kan het ook best tot een jaar duren.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor steftielemans op 24 jun 2013 10:25

Oke bedankt dus zoalsik het nu doe is er geen kans op rot en kan ik dus gewoon nog kiemers krijgen

Is het wel goed om ze in een kas te zetten waar hetsnachts koud is en overdag warm?

Mvg stef
steftielemans

3 bedankjes

Berichtdoor ruudkim op 24 jun 2013 11:10

zou het gewoon binnen zetten liefst voor het raam op het zuiden
en zorg er voor dat de dag en nacht temp beetje gelijk blijft, maar geduld is een schone zaak.

gr. Ruud :thai:
ruudkim

Berichtdoor Yellow op 24 jun 2013 12:50

hallo, ik heb in januari 25 soorten gezaaid van dezelfe verkoper en ik had toen ook geen resultaat, in Haps heb ik 3 nieuwe soorten gekregen waarvan hij toen zei dat het nieuw zaad was en daar komen er nu al van uit. Dus het moet echt wel vers zaad zijn anders komt er niks van.

Groetjes
Jef
Yellow

23 bedankjes

Berichtdoor steftielemans op 24 jun 2013 20:06

Bedankt allemaal!! :D
steftielemans

3 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken