door Rob op 20 dec 2013 15:35
Hebben jullie betere ervaring met het kiemen van zaden die je in het buitenland hebt besteld (bv. bij RPS)?
Ik ben geneigd deze vraag met ja te beantwoorden.
Reden hiervoor is best simpel: Vele meeste sites kopen in bij RPS. Je hoeft geen wiskundige te zijn om te weten dat je kiempercentages hoger zijn als je het eerder hebt/zaait....
Het heeft weinig te maken met de internationale beleids richtlijnen dunkt me.
Ook dit: Omdat RPS vooral wholeseller is, zijn daar de prijzen voor kleine zakjes relatief hoog (en is het minimale bestelbedrag in Wholesale 300 USD). Eea is een business principe dat ik helemaal begrijp.
Misschien ook een reden waarom die kleine re-sellers zo hard moeten werken voor hun boterhammen - zij kopen in bulk in en bestellen nieuw als het op is, maar hun aantallen zijn veelal zo laag dat zaden verouderen (Hoeveel mensen bestellen nu echt een zakje van 10 of 5 Bismark zaden per jaar? ga er maar vanuit dat dit er geen 1000 zijn...).
Ook zijn verzendkosten relatief erg hoog bij kleine bestellingen, dus winstmarges voor die kleinere herverkopers is laag (en veelal meer hobby dan sound business).
In meerdere voorvallen heb ik persoonlijk duidelijk verouderde zaden ontvangen, en in de ergste gevallen zelfs helemaal niets....zelfs geen oude verdroogde zaden. Gelukkig heb ik wel altijd een luisteren oor gevonden en werd ik altijd geholpen aan een vergoeding in welke vorm dan ook. Daar zit overigens het grote voordeel: Als je de lokale sites kent, en met name de beheerder/eigenaar, dan zit ber absoluut een voordeel in - eea communiceert gemakkelijk en hij wil je nog wel eens vertellen wat 'hot' of 'nieuw binnen' is.
Bij RPS is e.e.a. altijd correct gearriveerd en in enkele gevallen is de waar al ontkiemt in de verpakking. Dit is me bij welke andere leverancier dan ook nog nooit voorgevallen!
08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C