tropisch fruit

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

tropisch fruit

Berichtdoor Selva op 03 sep 2014 21:08

Ik vraag me af of en hoe ik een tamarinde zaad kan laten ontkiemen. Het zaad is afkomstig van zo'n gedroogde hele vrucht die je bij de toko kunt kopen. Is dat zaad nog vers genoeg om te laten ontkiemen? Zo ja: hoe kan ik dit het beste doen?

ik zou ook graag bananenzaad willen zaaien.Het liefst van verschillende soorten Musa en las hier dat het vers zaad moet zijn en dat dit een kwestie van geluk is? Wie heeft een tip waar ik vers zaad (of grote kans daarop) zou kunnen kopen en wat kost dit zo ongeveer?

Verder ben ik ook geintereseerd in ander tropisch fruit. Ik heb een mango en avocado en zou graag meer willen uit proberen. Waar kan ik verschillende soorten exotische zaden kopen?

Vast bedankt!
Selva

1 bedankjes

Re: tropisch fruit

Berichtdoor Rob op 03 sep 2014 21:38

check hier eens ff Selva... ;)
viewtopic.php?f=36&t=9004&hilit=tamarinde

Nee ik ben niet helderziend, maar de zoekfunctie in sub forum laat je zoeken op keywoorden.
In dit geval zoeken op tamarinde in tropische vruchten sub forum.

Fruitzaden zijn online wel te koop.
Check even 'palmvrienden label lijst van aanbieders in link list links op hoofd pagina.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Selva op 04 sep 2014 11:32

Oke thanks, Sorry had zelf ook kunnen bedenken dat ik die zoekfunctie eerst moest gebruiken. Ik heb inmiddels gekeken en inderaad de benodigde info gevonden.

Is dus vrij makkelijk te onkiemen en andere zaden kan ik ook zelf uit biologisch fruit halen. Dacht dat fruit sowieso kapot was bestraald of genetisch gemanipuleerd waardoor zaden niet levensvatbaar zijn. groenten en fruit dat ik bij de meeste grote supermarkten koop vind ik soms net plastic. Dat ziet er zo gaaf uit dat het een soort karikatuur van zichzelf is geworden. Qua uiterlijk een perfecte versie, zonder plekjes en super kleuren maar qua smaak is het niks. maar vond veel info waarin beschreven werd dat het wel kan.
Toch ga ik dan liever voor biologisch geteeld fruit.
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 05 sep 2014 13:38

Andere mogelijkheden zijn de kaki, pawpaw, kiwi, kiwibes, vijg, chinese peer...

Als ze vorstvrij in kuip mogen blijven dan heb je nog de citrussen, bergpapaya, ...
Zelfs bananen en ananas zijn dan mogelijk. Kijk maar even in mijn foto album voor meer ideeën.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Selva op 05 sep 2014 15:49

Ja mooi!! Ga je ál die palmen, Musa's en alocasia etc voor de winter beschermen en/ of uitgraven en binnen zetten??

ik heb ook al een site ontdekt via deze site waar ze allerlei zaden verkopen, waaronder van verschillende musas. Als ik de jouwe zo zie dan word ik helemaal enthousiast. Heb je zelf gezaaid of aangeschaft als plant?
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 05 sep 2014 23:51

Het meeste moet er inderdaad uit voor de eerste vorst.
Wat ik staan heb is een bonte mix van eigen zaailingen, plantjes die klein gekocht of geruild zijn of reeds groter gekocht zijn.

Ik ben reeds meer dan 10 jaar met exoten bezig, dus de tuin heeft al wat kunnen groeien wat niet wegneemt dat ik nog elk jaar veel bijleer en bijplant.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Selva op 06 sep 2014 06:15

Hoi Peter,

Ik had niet alle foto's gezien nog, keek over alle pagina's heen, moet even wennen aan de indeling qua data. maar dat terzijde. Ik zag inderdaad wat je er mee in de winter doet en hoe je tuin zich heeft ontwikkeld. Erg inspirerend en vooral die grote musa: Maurelli? geloof ik... zat ik echt met open mond te bekijken. wat prachtig!!
Denk dat men nooit uitgeleerd kan zijn in een mensen leven wat betreft flora en fauna. Dit zou ook niet logisch zijn, daar er nog steeds nieuwe soorten worden ontdekt. Dus wie weet hoe veel er nog te ontdekken en te leren is, maar dit maakt het juist uitdagend, verassend en interessant. Alleen het geslacht Musa is al zo groot en uitgebreid, dacht eerst dat er maar 1 soort was: de musa tropicana. Haha. zijn er zoveel meer!
Selva

1 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken