Plumeria schiet wortels

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Plumeria schiet wortels

Berichtdoor jaimy18 op 13 jan 2015 11:08

Hallo

Vorige week heb ik plumeria binnengekregen, deze heb ik 48 uur laten voor weken.
Er was al 1 die al een wortel schoot tijdens het voor weken, nu heb ik ze 2 dagen geleden gezaaid en hebben ze bijna allemaal een mooie wortel.. alleen heb ik het gevoel dat mij bak lang niet diep genoeg is de wortels raken de bodem... en nu?? Kan ik ze verplanten in iets diepers of verstoor ik dan iets??

En hoe verder ? Ze staan nu afgedekt en lekker warm.. als ze boven de grond zijn mag de deksel eraf??

Groetjes
jaimy18

0 bedankjes

Re: Plumeria schiet wortels

Berichtdoor Gouden HandPalm op 13 jan 2015 16:21

Ik zou ze laten staan. Anders verstoor je het wortelen. Je kunt ze van het voorjaar verpotten als ze een paar kiembladeren hebben. Dat gaat wel snel met Plumeria's. Hou Plumeria's wel warm (zeker de zaailingen), want het zijn tropische planten. Ze kunnen slecht tegen temps beneden de 10 C.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor jaimy18 op 13 jan 2015 17:18

Beneden de 10 graden zal het hier niet worden zelfs onder de 20 graden ga ik niet redden..
wat ik bedoel ik als ze een aantal bladeren hebben dat ze gewoon op de vensterbank mogen??
jaimy18

0 bedankjes

Berichtdoor jaimy18 op 13 jan 2015 17:19

Beneden de 10 graden zal het hier niet worden zelfs onder de 20 graden ga ik niet redden..
wat ik bedoel ik als ze een aantal bladeren hebben dat ze gewoon op de vensterbank mogen??
jaimy18

0 bedankjes

Berichtdoor jaimy18 op 13 jan 2015 17:20

jaimy18

0 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 13 jan 2015 21:13

Met de temps die je noemt blijven ze groeien, maar alleen als je ze bijlicht met 865 tl daglicht lampen. Anders merken ze dat het januari is aan het gebrek aan daglicht. Ze moeten nml. veel licht hebben (lees: veel zon).

Verwacht niet veel groei en wees al blij als ze niet verpieteren. Het is namelijk helemaal de tijd niet voor plumeria's. Dit zijn echte zomerplanten.

Hopelijk hou je ze in leven. Zet ze in het voorjaar lekker in een voorjaarszonnetje. Pas in de zomer gaan ze echt volop groeien.

Het is een geweldig mooie plant, maar erg moeilijk om door de winter te trekken.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 13 jan 2015 23:00

De plumeria die ik vorig jaar hebt gezaaid (van dezelfde partij als Jaimy) kwamen na 6 dagen al boven de grond en zijn nu uitgegroeid tot plumeria van 15cm en ongeveer een centimeter dik. Deze staan al vanaf oktober zonder blad en zins die tijd ook geen water meer gekregen, de stammen zien er nog prima uit. Zodra de temperaturen weer wat oplopen krijgen ze weer wat water. Temperatuur ligt tussen de 13-20 graden.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken