theobroma zaden

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

theobroma zaden

Berichtdoor Henk76 op 19 feb 2015 17:18

hallo
vast al een gestelde vraag maar goed
ik heb een aantal cacao zaden geplant
vochtig gehouden niet te nat
in redelijk warme omgeving - kamertemp.
ik kijk of er voortgang is maar nu bespeur ik schimmel op een aar zaden
is dit goed? of hoort dit.
wie weet meer

greetingz
henk76
Henk76

0 bedankjes

Re: theobroma zaden

Berichtdoor eddy21 op 19 feb 2015 20:18

hoe oud zijn de zaden ?
dit soort is maar kort kiemkrachtig en mogen zeker niet uitdrogen
dus deze zaden moeten zo vers mogelijk gezaaid worden misschien zijn jou zaden te oud en te droog geweest waardoor nu gaan schimmelen

gr eddy
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor GeL op 19 feb 2015 23:07

Dag Henk,

Ik heb al wat ervaring met cacao. De zaden moeten supervers zijn en als het goed is en net uit de vrucht komen zijn ze voorzien van een witte schil rond het echte zaad. Deze zaden zijn bruin en hebben langs de lange kant een gekartelde lijn, dit is waar het zaad zal openbarsten als het gaat kiemen.
De witte schil moet eraf! Als je dan goed kijkt heeft het zaad reeds een groeipuntje aan de dikkere kant (verticaal gezien). Dit is waar de wortel zal ontstaan, het zaad met deze kant naar onder in ontsmette potgrond plaatsen. Het zaad mag iets dieper dan de totale hoogte gezaaid worden (dus verticaal met groeipunt naar onder). Niet met de witte schil zaaien anders krijg je gegarandeerd schimmel.
Kamer temperatuur is voldoende zolang deze rond de 20 °C ligt.

Na opkomst in een diepe palmpot verplanten en vochtig houden, niet nat. Best direct in diepe potten zaaien. De planten moeten onder een hoge luchtvochtigheid gekweekt worden wat niet zo eenvoudig is. Een plastiek zak met afgesneden hoekpunten over de pot is een oplossing die werkt.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 19 feb 2015 23:22

Toevallig heb ik ook verse zaden binnen gekregen, gekiemd na 5 dagen. Ik heb de zaden goed schoongemaakt en met het dikste gedeelte in de grond gestopt. Na een paar dagen ook schimmel, ik vermoedt door het zachte weefsel van de cacaoboon. Helaas ben ik er al 4 verloren op deze manier, ze waren wel allen ontkiemd.

Ik baalde hier goed van, volgende keer een nieuwe poging :)

Als ik jou ervaringen lees ga ik dat is proberen, bedankt Michel! ;)
Bijlagen
Cacao.jpg
Cacao.jpg (54.67 KiB) 2623 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken