problemen met canna zaad

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

problemen met canna zaad

Berichtdoor bosreus op 17 maart 2015 20:37

Hallo,
Zoals de titel al zegt heb ik problemen met het uitkomen van canna zaad.
Ik ga als volgt te werk; ik doe aan één kant van het zaad slijpen totdat ik de witte kern zie, vervolgens laat ik ze een paar dagen ontkiemen in water van 25 graden totdat er een wit steeltje eruit kom. So far, so good.
Vervolgens gaan ze in zaai- en kiemgrond, in een plastic weggooi soepkommetje, dit wordt niet afgedekt met huishoudfolie o.i.d. Het steeltje wijst naar boven, weet niet of dit een beginnend wortel of blad is, dus een gokje. Geef ze regelmatig water, maar naar 2 weken zijn er slechts 2 van de 12 stuks gaan groeien. Wat doe ik fout???

Hans
bosreus

0 bedankjes

Re: problemen met canna zaad

Berichtdoor Rob op 17 maart 2015 22:52

Hi hans,

Tot aan het weken doe je het goed hoor. 48 uur zou normaal al genoeg moeten zijn als je ze aanslijpt. Mocht er al een begin van kieming zijn dan ook geen probleem.
Ik mik vervolgens de hele voorgeweekte handel gewoon in een balkonbak met goed vochtige potgrond (komt niet zo nauw) en zet de hele bak op de vloerverwarming of convector put. Belangrijk is m.i. dat de bak is voorzien van een keukenfolie zodat die hele bak vochtig blijft!
Al jaren achtereen op dezelfde wijze, en altijd >50% kieming.

Mogelijk is het probleem dit: dat witte steeltje dat er eerst uit komt, is een worteltje!
In de meeste gevallen komt dit wel weer goed, maar het zou het probleem kunnen zijn

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 18 maart 2015 00:11

Inderdaad, het witte steeltje dat er eerst uitkomt is een wortel en deze moet je dus naar beneden gericht en onder de vochtige grond steken, dus niet naar boven en droog boven de grond want dan drogen ze uit en is het snel over als je er dan ook nog geen folie over doet om het vochtig te houden.
Dus daar zal je fout liggen.
Ik week ze zelfs niet, gewoon even vijlen tot je iets wit tegenkomt en dan gewoon in vochtige potgrond en een folie erover om vochtig te houden. Op de verwarming en binnen 2 a 3 dagen groeien ze al bij mij ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor bosreus op 18 maart 2015 22:37

Bedankt voor de tips.
Heb de niet uitgekomen zaadjes eruitgehaald en het worteltje was wat verdroogd. Heb ze weer in het water gedaan om te kijken of ze weer bijkomen. Het waren best wel dure canna intrigue zaden die ik vanuit America heb besteld.

Ik had nog wat zaad dat aan het ontkiemen was, deze in de grond gedaan en afgedekt met folie, kijken of dit beter resultaat bied.

@Dimi
Zet je de bakjes direct op de verwarming, wordt dat niet veel te heet?

Het resultaat laat ik natuurlijk weten.

Hans
bosreus

0 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 19 maart 2015 00:28

Te heet weet ik niet maar inderdaad ik zette ze direct op de verwarming. Die brand wel niet constant maar als die aanslaat is het toch veel warmte inderdaad. Tja het werkte toch en ik hielt de boel goed nat dus... Zodra ze blaadjes begonnen te maken verhuisden ze wel naar een vensterbank, dus dan niet meer op de verwarming, verwarming was enkel om te laten kiemen. Dit doe ik met alles wat ik zaai, de verwarming is de enige plek waar ik echt warmte kan halen. Ik ben geen zaai-mens dus heb zo geen propagator e.d. ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken