Ik koop zaden tegenwoordig rechtstreeks in Brazilië, Belize, Hawaii, andere landen in de buurt. Deze zitten binnen de 7 dagen in de bus, supervers én bovendien niet duur. In Belize kocht ik Heliconia en Gemberzaden voor 8 dollar per 100 stuks! 5 dollar voor 50 stuks.
Heb nu een experiment lopen met dezelfde zaden van RPS. Zelfde behandeling, zelfde dag gezaaid, zelfde temperatuur, licht, etc..
Alle zijn planten uit de Zingiberales order (Bananen, Gembers, Heliconia, etc..) zowat het enige dat ik nog zelf kweek. Momenteel vergelijk ik Gembers en Heliconias. Gemberzaden moeten zeer vers zijn anders kan je het wel schudden, Heliconia trouwens ook en kunnen zeer snel kiemen indien supervers. Experiment is 30 dagen geleden gestart.
Opkomst van de gemberzaden die ik uit Belize kreeg is zeer goed te noemen (>50%) voor vrijwel alle soorten die ik bestelde. Die van RPS zitten spijtig genoeg maar tussen 0 en 5%.
De verschillende Heliconias laten nog op zich wachten met uitzondering van de Heliconia spathocircinata van RPS die nu al een 100% (!!) opkomst hebben. Dus supervers!
Zoals Rob reeds schreef is er maar 1 toverwoord: versheid
Gr,
Michel