ervaringen zaaien Trachy in volle grond

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

ervaringen zaaien Trachy in volle grond

Berichtdoor leroy op 08 jul 2016 09:20

Heeft er iemand ervaring in het zaaien van Trachycarpus zaad in volle grond, en wat was de opkomst hiervan?
Moeten deze zaden dan ook voor geweekt worden?

groet
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy

65 bedankjes

Re: ervaringen zaaien Trachy in volle grond

Berichtdoor Jos Mannaart op 09 jul 2016 21:43

Mijn enige ervaring is dat ik in het najaar een dikke 500 zaden in het plantsoen hiervoor heb gestrooid en dat er een paar maanden later allemaal gaatjes in zaten gevreten door 1 of ander beest.
Verder moet dat prima kunnen heb ik begrepen en de zaailingen in de volle grond zijn veel beter bestand tegen vorst.
Jos Mannaart

20 bedankjes

Berichtdoor erna op 11 jul 2016 22:05

Onder mijn vrouwelijke trachycarpussen staan heel wat zaailingen.
Dus zaad op de grond gevallen, beginnen ontkiemen en nu zaailingen, sommigen hebben al een gedeeld blad. Volgens mij moet er dus niets voorgeweekt worden, ik denk dat de regen zijn werk doet.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 11 jul 2016 23:02

enkele jaren geleden 1000 verse T. wagnerianus zaden gekocht, in potten zeer hoge opkomstpercentage, 200 zaden in de tuin gestrooid, opkomst 0,0 :? Het zal van de omstandigheden afhangen zeker.

Ik heb in de loop der jaren al heel wat kleintjes in de grond gezet, als ze nog maar een paar ongesplitste blaadjes hebben lijken ze zeer sterk te zijn, maar daarna gingen ze in strenge winters telkens verloren.
Nu er al een aantal zachte winters geweest zijn heb ik weer een paar zaailingen in de grond staan die nu mooie palmpjes met een beginnend stammetje aan het worden zijn.

Ik vermoed dat het hier in de Kempen waar het stevig kan vriezen veiliger is om palmpjes op te kweken in pot tot ze een stammetje van zo'n 15cm of meer hebben, maar wat experimenteren met zaad of zaailingen kost niet veel natuurlijk en ik doe dat ook nog steeds. Ik moet hier gewoon geluk hebben dat er genoeg zachte winters na elkaar komen zodat ze groot en sterk genoeg zijn vermoed ik.

Heb al ervaringen gelezen van mensen die een heel veldje trachy zaailingen geplant hadden en na de eerste (strenge) winter was alles dood.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor leroy op 15 jul 2016 10:13

bedankt voor jullie reacties, denk er toch een groepje zaden te proberen :thumb_up:
leroy

65 bedankjes

Berichtdoor Yellow op 16 jul 2016 21:42

Ik heb verleden jaar een hele reeks zaden in de volle grond gezaaid en tegelijkertijd een deel in een bakje in de serre en wat mij opviel is dat d zaden buiten veel sneller kiemden dan diegene in de serre

Groetjes
Jef
Yellow

23 bedankjes

Berichtdoor leroy op 17 aug 2016 20:26

weet je toevallig wat de opkomst was, en/of viel het tegen? Ik heb nog een kleine 100 zaden liggen vandaar
leroy

65 bedankjes

Berichtdoor Greener op 22 aug 2016 10:14

Twee jaar geleden heb ik 60 T. Princeps gezaaid.
30 in pot, 30 in de volle grond.
Opkomt:

Pot: 4 stuks
Volle grond: 11 stuks

Nooit snelle opkomt gehad met de Princeps maar dit lukte hier dus beter.
Greener

34 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken