enkele jaren geleden 1000 verse T. wagnerianus zaden gekocht, in potten zeer hoge opkomstpercentage, 200 zaden in de tuin gestrooid, opkomst 0,0

Het zal van de omstandigheden afhangen zeker.
Ik heb in de loop der jaren al heel wat kleintjes in de grond gezet, als ze nog maar een paar ongesplitste blaadjes hebben lijken ze zeer sterk te zijn, maar daarna gingen ze in strenge winters telkens verloren.
Nu er al een aantal zachte winters geweest zijn heb ik weer een paar zaailingen in de grond staan die nu mooie palmpjes met een beginnend stammetje aan het worden zijn.
Ik vermoed dat het hier in de Kempen waar het stevig kan vriezen veiliger is om palmpjes op te kweken in pot tot ze een stammetje van zo'n 15cm of meer hebben, maar wat experimenteren met zaad of zaailingen kost niet veel natuurlijk en ik doe dat ook nog steeds. Ik moet hier gewoon geluk hebben dat er genoeg zachte winters na elkaar komen zodat ze groot en sterk genoeg zijn vermoed ik.
Heb al ervaringen gelezen van mensen die een heel veldje trachy zaailingen geplant hadden en na de eerste (strenge) winter was alles dood.