Trachycarpus Wagnerianus zaden

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Trachycarpus Wagnerianus zaden

Berichtdoor hexina op 26 okt 2011 12:14

ben ik blij dat de zaden nog goed lijken te zijn.
Nu nog maar verder wachten op kiemers.
Ben benieuwd hoe lang het gaat duren.
Ik heb ook nog een stuk of 35 phoenixzaden gezaaid.
Ik heb hier tevens ook van 1 pitje inmiddels een kiemer.
Hij heeft al een wortel aangemaakt van een dikke 4 cm lang en zal binnenkort zijn eerste blad naar boven gooien. Het liefst zou ik nog een stuk of 50 waggies zaaien en opkweken.
Maar neemt zoveel ruimte in beslag he hahahahaa
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 28 okt 2011 10:55

Eigenlijk moet er niet teveel aandacht worden besteed aan een fortunei of wagnerianus na het zaaien, al snap ik de verhalen hier wel. Toen ik net begon te zaaien, keek ik ook iedere dag of er al wat boven kwam, ondertussen weet ik wel beter. Meestal als ik Trachycarpus zaai, gebeurd dit in het voorjaar nadat ze van de boom zijn afgekomen. Alles in een grote balkonbak en zet ik vevolgens wel in de kas of ergens buiten indien de kas nog te vol staat. Ik zorg alleen dat de bak niet volledig uitdroogd en na verloop van tijd komen de puntjes vanzelf boven.

De fortunei zaait zich zelf hier ook uit onder de boom zelf, van zaden die er voor de oogsttijd vanaf zijn gevallen. Tal van zaailingen hebben zich dit jaar omhoog geduwd. Begin dit jaar had ik er duizenden aan de boom hangen, enkele trossen heb ik verspreid ergens in de zomer op een stuk grond wat nog braak lag. Van de week bij de kas inruimen zag ik tal van puntjes boven de grond komen. Ik had het al eens gehoord, maar nog nooit zelf geprobeerd maar fortunei's in volle grond zaaien kan hier in ieder geval dus ook.

Trachycarpus princeps of nanus is dan bijvoorbeeld weer wat lastiger, en kunnen ook veel langer doen over kiemen dan een fortunei of wagnerianus is mijn ervaring.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 31 okt 2011 12:09

Exotic Life schreef:Alles in een grote balkonbak en zet ik vevolgens wel in de kas of ergens buiten indien de kas nog te vol staat. Ik zorg alleen dat de bak niet volledig uitdroogd en na verloop van tijd komen de puntjes vanzelf boven.

Hier idem.
Gewoon in een schaduw hoekje van de tuin (zodat de grond niet te hard uitdroogt) en op een plek waar je wel regelmatig langskomt om ze niet helemaal te vergeten. De rest gaat vanzelf. :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor hexina op 01 nov 2011 08:58

ik kijk helemaal niet dagelijks bij de zaden. Maar ik ga wel eens af en toe kijken of de grond niet teveel uitdroogd. Mijn zaden staan al sinds half juni en iedere dag kijken heeft toch geen zin. Verder heb ik de wasmachine er ook staan dus is het makkelijk om maar meteen even een blik te werpen erop. van de week nog een yucca zaailing gehad die nog in de bak zat.
Dus altijd goed om eens te controleren
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 09 feb 2012 15:30

ik ben benieuwd, heb net zaden van de Trachycarpus takil besteld bij Alexander,
zo te lezen zal ik veel geduld moeten hebben voor ze kiemen, hopelijk zal het niet zo lang duren....

Pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Zaaien en stekken