Op jacht naar informatie!!

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Op jacht naar informatie!!

Berichtdoor Kelvin Cooke op 12 jan 2015 22:28

vorige week begon er bij mij een gevoel te borrelen dat zei: Kelvin stop even met de standaard planten, stop even met je bonsai en kijk eens naar het exotische en tropische!

Ik in mijn volle enthousiasme (maar zo goedkoop mogelijk willen blijven) op zoek naar mogelijkheden, ik de deur uitgelopen en naar de supermarkt en turkse toko gegaan........... Thuis aangekomen had ik in mijn handen 1 Avocado, 1 Mango, 4 Lychee's, bakje Dadels en 2 Kokosnoten.

Ondertussen zijn de mango en lychee's al geworteld, dadels zien er best droog en oud uit dus denk niet dat die wat gaan doen. Avocado ligt te weken in een badje, evenals de kokosnoten.

Nu aangekomen op het volgende, mocht alles een beetje willen ontkiemen en wat gaan doen heb ik straks:

1x mango - Mangifera indica
1x avocado - Persea americana
4x lychee - Litchi chinensis
2x kokospalm - Cocos nucifera
30x Dadelpalm - Phoenix dactylifera

Hebben jullie voor mij misschien wat beginner tips over deze soorten of een extra wetenswaardigheidje wat goed van pas kan komen?

MVG
Kelvin

P.S. ik wist niet zo goed waar ik dit bericht moest plaatsen.
Kelvin Cooke

10 bedankjes

Re: Op jacht naar informatie!!

Berichtdoor Lampenz op 13 jan 2015 12:05

Die cocos nucifera is echt een hele moeilijke palm om groot te krijgen. Het kiemen is over het algemeen bij die soort relatief eenvoudig en vaak het eerste / tot maximaal tweede jaar door krijgen gaat ook nog wel.

Het probleem bij die palm zit hem erin dat hij het eerste jaar/jaren van uit de noot groeit. Hier in zitten al zijn voedingsstoffen. Op het moment dat hij het zonder de voedingsstoffen uit de nood moet doen wordt het meestal een probleem plant. Hij is naast dit ook nog eens er gevoelig voor de gemiddelde "droge" huis kamer lucht. Daarnaast houdt hij van warmte (25 graden +).

Er is laatst nog een topic geweest over de cocos nucifera. kijk maar eens hier:
klik
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Kelvin Cooke op 13 jan 2015 13:01

Ik had hem inderdaad gisteren avond gevonden en aandachtig Door gelezen.

De noot ligt nu te weken in het water rond de 20 graden, de dagen verschilt per persoon maar ik denk zelf dat ik de noot een kleine week laat weken. Daarna het zaaien/planten van de noot ben ik nog niet over uit. Ik las inderdaad dat er veel problemen zijn met deze palm en ik denk dat het komt door het verschil tussen Het wij het als liefhebber ze planten en wat moeder natuur ze zelf geeft.

Heeft iemand het al geprobeerd om ze gewoon puur in alleen zand te leggen? Zo ja wat voor zand is er gebruikt?

En is er eens gebruik gemaakt van zoutwater/zeewater?

MVG
Kelvin
Laatst bijgewerkt door Kelvin Cooke op 13 jan 2015 17:14, in totaal 1 keer bewerkt.
Kelvin Cooke

10 bedankjes

Berichtdoor Kelvin Cooke op 13 jan 2015 17:14

Ik heb hier nu voor de Cocos een grond mengsel van 25% potgrond 25% tuinaarde en 50% zand.

Morgen gaan ze uit de emmer water en worden ze in de pot gestopt met een plastic zakje over de pot heen. Een temperatuur van 34 graden.

Verder nog iets om rekening mee te houden?
Kelvin Cooke

10 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 13 jan 2015 21:19

Je zou misschien de slagingskans van de cocos kunnen vergroten door hydrocultuur te overwegen. De plant houdt nml. van een hoge luchtvochtigheid.

Grote pot met kleikorrels. Onderin een waterbassin dat optrekt via de kleikorrels. Google maar even op hydrokweek met kleikorrels. Daar vind je wel een uitleg hoe je zoiets bouwt.

Lijkt mij het proberen waard met een kokosnoot. In andere gevallen geef ik je helaas weinig kans van slagen.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Kelvin Cooke op 13 jan 2015 21:21

Ik zal het eens even opzoeken! bedankt voor de tip!
Kelvin Cooke

10 bedankjes

Berichtdoor Rob op 13 jan 2015 22:46

Super Kelvin!

Maak je over die Dadels maar geen zorgen. als je een bakje gedroogde dadels hebt uit de super, dan komen ze absoluut zeker op. Niet gek op kijken als er 30/30 opkomen.
Zulke hoge kiemrendementen zijn wel enigzins typisch voor Phoenix.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor eddy21 op 13 jan 2015 22:52

avocado met coctail prikkers in de pit priken in de vorm van een kruis en half in een glas water hangen werkt perfect alleen geduld is een schone zaak hierbij dat wel
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor Kelvin Cooke op 14 jan 2015 00:05

Ah bedankt Rob voelde alweer een avond met dadels en kaas opkomen, nu moet ik mijzelf teleurstellen haha :lol:

Eddie Ik heb deze inderdaad op die manier, nu is het bruine schilletje aan de onderkant wat los geschilferd en is deze wit. Dit is ook de bedoeling, maar moet ik nu het bruine vliesje overal verwijderen?

MVG
Kelvin
Kelvin Cooke

10 bedankjes

Berichtdoor Kelvin Cooke op 14 jan 2015 13:05

Kokosnoten liggen nu op vochtige grond afgedekt met huishoud folie, flinke condens dus ik denk dat het voorlopig wel goed zit met luchtvochtigheid.

Avocado pit is in de nacht gebarsten, dit is hopelijk de bedoeling?

Hoelang duurt het normaal voor de  Phoenix dactylifera om te wortelen/kiemen?

Kelvin
Kelvin Cooke

10 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken