exo garden

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: exo garden

Berichtdoor GoldDiamond op 14 mei 2013 13:53

Ik heb bij beide besteld.

Kan even een overzicht geven van wat tot nu toe gekiemd is bij beide.
Alles is rond begin maart gezaaid. Van de zaden van Seedo ben ik tevreden 2 van de 5 soorten zijn gekiemd, met hoge opkomst. Bij de Trachy zaden komen er nog steeds nieuwe kiemers bij. Exo ben in niet tevreden over. Geen hoge opkomst bij de zaden die gekiemd zijn. Ben van mening dat bij Exo de zaden niet vers zijn. Heb namelijk ook via Ebay bij OMC Trachy zaden gekocht, tegelijk met de zaden van Exo en Seedo gezaaid. Daar zijn ook wat kiemers onder 6 van de 60 ofzo. Bij alle 3 heb ik dezelfde soorten grond gebruikt.

Hier het overzicht:

EXO
Cortaderia seloana 50+/0
Diospyros kaki 21/0
Echium fastuosum 25+/8
Eucalyptus gunnii 25+/2
Musa Acuminata 10/0
Nannorrhops ritchiana kashmir 20/5
Paulownia tomentosa 50+/0
Phoenix theoprastii golkoy 10/0
Roystonea regia 10/0
Trachycarpus fortunei darjeeling 25/0
Trithrinax campestris 6/0

SEEDO
Nannorrhops ritchiana 40/0
Phoenix canariensis 40/38
Roystonea regia 42/0
Sabal minor 48/0
Trachycarpus fortunei 46/15
GoldDiamond

1 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 14 mei 2013 20:09

raf300 schreef:
Bryan*75 schreef:Ja ik lees dat er wel wat problemen zijn maar met seedo toch ook? en de site van zadengiant doet het niet.

Grtz Bryan

Ik heb zondag zaden besteld bij seedo, hopelijk loopt alles vlot!
Greetz raf

Ik hoop het voor jou ook laat je het mij weten?

Grtz Bryan
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 14 mei 2013 20:11

GoldDiamond schreef:Ik heb bij beide besteld.

Kan even een overzicht geven van wat tot nu toe gekiemd is bij beide.
Alles is rond begin maart gezaaid. Van de zaden van Seedo ben ik tevreden 2 van de 5 soorten zijn gekiemd, met hoge opkomst. Bij de Trachy zaden komen er nog steeds nieuwe kiemers bij. Exo ben in niet tevreden over. Geen hoge opkomst bij de zaden die gekiemd zijn. Ben van mening dat bij Exo de zaden niet vers zijn. Heb namelijk ook via Ebay bij OMC Trachy zaden gekocht, tegelijk met de zaden van Exo en Seedo gezaaid. Daar zijn ook wat kiemers onder 6 van de 60 ofzo. Bij alle 3 heb ik dezelfde soorten grond gebruikt.

Hier het overzicht:

EXO
Cortaderia seloana 50+/0
Diospyros kaki 21/0
Echium fastuosum 25+/8
Eucalyptus gunnii 25+/2
Musa Acuminata 10/0
Nannorrhops ritchiana kashmir 20/5
Paulownia tomentosa 50+/0
Phoenix theoprastii golkoy 10/0
Roystonea regia 10/0
Trachycarpus fortunei darjeeling 25/0
Trithrinax campestris 6/0

SEEDO
Nannorrhops ritchiana 40/0
Phoenix canariensis 40/38
Roystonea regia 42/0
Sabal minor 48/0
Trachycarpus fortunei 46/15

Nu doe je me helemaal twijfelen xp

Grtz Bryan
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 14 mei 2013 20:13

lapalmeraie schreef:
Bryan*75 schreef:Okej tnx rob :-) . Rps?

Rare Palm Seeds ;)

Ze vragen daar wel zeer veel voor 10 zaden niet? En wat zijn de kiempercentages bij hen.

Srr voor de lastige vragen, maar ik koop niet graag een kat in een zak.

Grtz Bryan
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor raf300 op 14 mei 2013 21:21

Bryan*75 schreef:
raf300 schreef:
Bryan*75 schreef:Ja ik lees dat er wel wat problemen zijn maar met seedo toch ook? en de site van zadengiant doet het niet.

Grtz Bryan

Ik heb zondag zaden besteld bij seedo, hopelijk loopt alles vlot!
Greetz raf

Ik hoop het voor jou ook laat je het mij weten?

Grtz Bryan

Ik heb zondag besteld en betaald (overschrijving).
Hopelijk deze week nog in de bus!
Ik heb volgende zaden besteld;

- Hyophorbe verschaffeltii
- Hyophorbe lagenicaulis
- Brahea armata
- Brahea edulis
- Archontophoenix alexandrae
- Bismarckia nobilis Silver

Greetz raf :thumb_up:
Greetz Raf

Mijn tuin: viewtopic.php?f=49&t=13261
raf300

35 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 14 mei 2013 21:52

Grtz Bryan[/quote]

Ik heb zondag besteld en betaald (overschrijving).
Hopelijk deze week nog in de bus!
Ik heb volgende zaden besteld;

- Hyophorbe verschaffeltii
- Hyophorbe lagenicaulis
- Brahea armata
- Brahea edulis
- Archontophoenix alexandrae
- Bismarckia nobilis Silver

Greetz raf :thumb_up:[/quote]

Komt wel in orde :-) , ik wacht nog even af

Grtz Bryan
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor Rob op 14 mei 2013 22:37

Bryan/Raf

Je zult altijd zaden hebben die het niet doen. Ga ervan uit dat een combinatie is van versheid met je eigen (on)kunde in het kiemen van nieuwe zaden. Doe ik ook. Als ik 40-50% gemiddeld haal, dan ben ik echt gelukkig - bepaalde soorten halen NOOIT 50% omdat dit in de soort zit!
Er zijn overigens testjes die je kan doen om te determineren of zaden nog kiemkrachtig zijn...google er maar op los.
Mijn ervaring: Probeer technieken en vendors uit, experimenteer er op los, vind je eigen perfecte methode en blijf erbij! Wees niet bang om te concluderen dat je het een keer verkl**t hebt. Been there, done it.
vb: Onlangs nog een experiment met kiemen in WCpapier als medium gedaan, 200 zaden met nulkommanul als resultaat (alle schimmels niet meegeteld!). heb de helft al afgevoerd, en de rest opnieuw gezaaid in een gekende techniek.

Mijn Motto: Zorg als zaaier dat je de laatste informatie hebt van aanbieders tav 'new arrivals'. Deze zaden hebben de hoogste versheid. Abonneer je op alle Newsletters, mass emails etc! Email aanbieders desnoods pro-actief en vraag naar nieuw spul, of wanneer eea binnen verwacht word. De meeste aanbieders zijn professioneel genoeg om hierop een antwoord te geven, en dan weet je gelijk hoe een aanbieder zijn klanten behandeld.
En zorg dat je een propagator in elkaar knutselt - er zijn tientallen fraaie constructies op het forum gezien maar in feite werkt elke constructie die veilig een constante temp van 25-35° kan halen.

Ik ga sowieso ff bij Bram kleppen op Haps - ervan uitgaande dat zijn feesttent weer op het veld staat - en reken maar dat ik weer wegga met een leuk praatje en een paar zakjes :thumb_up:

Raf,
Verwacht je Archontophoenix als eerste boven - hij zou redelijk rap moeten zijn! De anderen hebben echt iets langer nodig en kunnen vrij onregelmatig zijn (bv de Brahea en Bismark soorten)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 15 mei 2013 08:09

Rob schreef:Bryan/Raf

Je zult altijd zaden hebben die het niet doen. Ga ervan uit dat een combinatie is van versheid met je eigen (on)kunde in het kiemen van nieuwe zaden. Doe ik ook. Als ik 40-50% gemiddeld haal, dan ben ik echt gelukkig - bepaalde soorten halen NOOIT 50% omdat dit in de soort zit!
Er zijn overigens testjes die je kan doen om te determineren of zaden nog kiemkrachtig zijn...google er maar op los.
Mijn ervaring: Probeer technieken en vendors uit, experimenteer er op los, vind je eigen perfecte methode en blijf erbij! Wees niet bang om te concluderen dat je het een keer verkl**t hebt. Been there, done it.
vb: Onlangs nog een experiment met kiemen in WCpapier als medium gedaan, 200 zaden met nulkommanul als resultaat (alle schimmels niet meegeteld!). heb de helft al afgevoerd, en de rest opnieuw gezaaid in een gekende techniek.

Mijn Motto: Zorg als zaaier dat je de laatste informatie hebt van aanbieders tav 'new arrivals'. Deze zaden hebben de hoogste versheid. Abonneer je op alle Newsletters, mass emails etc! Email aanbieders desnoods pro-actief en vraag naar nieuw spul, of wanneer eea binnen verwacht word. De meeste aanbieders zijn professioneel genoeg om hierop een antwoord te geven, en dan weet je gelijk hoe een aanbieder zijn klanten behandeld.
En zorg dat je een propagator in elkaar knutselt - er zijn tientallen fraaie constructies op het forum gezien maar in feite werkt elke constructie die veilig een constante temp van 25-35° kan halen.

Ik ga sowieso ff bij Bram kleppen op Haps - ervan uitgaande dat zijn feesttent weer op het veld staat - en reken maar dat ik weer wegga met een leuk praatje en een paar zakjes :thumb_up:

Raf,
Verwacht je Archontophoenix als eerste boven - hij zou redelijk rap moeten zijn! De anderen hebben echt iets langer nodig en kunnen vrij onregelmatig zijn (bv de Brahea en Bismark soorten)

Dankje rob,

Ja ik heb er zelf een in mekaar geknutseld staat ook op het forum :-) . Er kunnen ongeveer 500-600 zaden in :-) .

Goeie tip ik mail seedo even om te vragen wat nieuw is of binnen wordt verwacht.

Grtz Bryan
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor raf300 op 15 mei 2013 09:09

Inderdaad goeie tip!! :thumb_up:
Ga me sowieso inschrijven voor zoveel mogelijk nieuwsbrieven!

Zo een propagator zal ik ook eens voor moeten kijken, ik vind hier wel wat voorbeelden op het forum :D

Greetz raf
Greetz Raf

Mijn tuin: viewtopic.php?f=49&t=13261
raf300

35 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 15 mei 2013 20:49

Anders moet je eens kijken naar mijn zelfgemaakte propegator kost niet zvl. Grtz Bryan
Bryan*75

17 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken