Reuzenberenklauw kiemduur?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Reuzenberenklauw kiemduur?

Berichtdoor davea op 30 mei 2014 22:21

Moeten ze hoog klimmen hoor ;-)
Verwijderen is lastig voor ze. Wil wel weer zaad hebben van deze plant. Zal toch moeten wachten op zaadvorming. Een plastic zak om de bloementros?

Volgens mij is de plant niet verboden? Aan de andere kant vraag ik mij af. Stel dat iemand deze plant op zn balkon laat groeien en tot zaadvorming komt. Waarna de planten overal opduiken. De plant is goed herkenbaar vanaf de straat. Volgens mij kan en mag de gemeente helemaal niks? Niet dat ik t verantwoord vind om in een kinderbuurt, dit ding te laten bloeien zonder voorzorgsmaatregelen, maar wat kan en mag een gemeente doen als ze een plant als deze zien groeien op een onbereikbare plek op andermans grond of eigendom?
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea

2 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 30 mei 2014 22:53

Ik dacht eerlijk gezegd dat er een verwijderplicht was voor gemeentes (op gemeentegrond) maar ik kan er niets over terugvinden..... Doorgaans gelden dergelijke dingen niet voor particulieren geloof ik (wat ik overigens wel vreemd vind, ik vind overigens dat er zoiezo al te weinig gedaan wordt tegen exoten)

Ik zou inderdaad zo snel mogelijk een zak er omheen doen als je toch zaad wil hebben. De plant is overigens meerjarig geloof ik dus je hoeft nieteens zaad te bewaren.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor davea op 30 mei 2014 23:02

Ik dacht dat deze plant stierf na de bloei en dat deze zichzelf niet vermeerder door zijscheuten ed., maar alleen door zaad.
davea

2 bedankjes

Berichtdoor Rico op 30 mei 2014 23:07

Een kennis van mij was in de tuin aan het snoeien, geen idee van planten en trok en sneed al het "onkruid" weg. Ze is nu blind voor de rest van haar leven!

Dus ik zou die troep nooit en te nimmer in mijn buurt willen hebben!
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor draco op 31 mei 2014 01:26

Ik lees over deze exoot het volgende: De ontwikkeling van zaad tot plant kan 2 - 5 jaar duren, maar doorgaans zijn er bloemen vanaf het tweede jaar na het uitzaaien. Na de bloei sterft de hele plant af. Eén enkel exemplaar produceert zoveel kiemkrachtig zaad, dat er op een vruchtbare vochthoudende kleiige of venige bodem talloze kiemplanten opkomen. Deze zijn in het eerste jaar te herkennen aan de twee brede tegenover elkaar staande blaadjes. In dit stadium kunnen ze nog makkelijk worden verwijderd of verzet. In het daaropvolgende jaar ontwikkelt zich een zeer lange penwortel. Hier in de bossen zie je een gestage uitbreiding van deze reuzenberenklauw en de verspreiding gaat met tientallen meters per jaar. Andere planten worden erdoor volledig weggedrukt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor davea op 31 mei 2014 14:27

Mooi he
davea

2 bedankjes

Berichtdoor draco op 31 mei 2014 14:55

Imposant is deze plant zeker. Ik vind ze wel onaangenaam geuren in grote aantallen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Tropica Flora op 31 mei 2014 14:57

Of ik een verspreiding van tientallen meters per jaar van een giftige plant mooi moet vinden weet ik niet :roll:
Neem eens een kijkje op http://www.TropicaFlora.nl
Tropica Flora
Bedrijven

15 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 31 mei 2014 15:37

Je kunt ook als alternatief Groot Hoefblad kweken. Net zulke grote bladeren, maar minder giftig en gevaarlijk. Hier in het Amsterdamse Bos staat een echt mooi veldje Groot Hoefblad. Berenklauw komt hier helaas ook veel voor. Dat is toch gewoon een inheemse plant?
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 31 mei 2014 15:51

Vergis je niet hoor Gouden HandPalm, groot hoefblad is ook een exoot volgens mij ;) Wat minder erg natuurlijk omdat hij niet uitzaait en ook niet in je fundering gaat zitten of iets dergelijks ;)

Vervolgens heb je ook nog de gewone berenklauw Heracleum sphondylium die wel gewoon inheems is. Volgens mij heeft deze net als de reuzenberenklauw het stofje waar het om te doen is maar dan misschien minder sterk?
Itrme

70 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken