Ginkgo biloba

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Ginkgo biloba

Berichtdoor Christophe op 05 maart 2011 23:09

Ik heb er vandaag ook enkele zien staan bij Guus. Zou vrij traag groeien vertelde hij me.
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 06 maart 2011 00:01

Hey :)

Het zijn idd trage groeiers. :)

Ik vind het echt prachtige bomen. Wist je trouwens dat het een conifeer is en geen loofboom? :)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 06 maart 2011 00:22

KevinC schreef:Hey :)

Het zijn idd trage groeiers. :)

Ik vind het echt prachtige bomen. Wist je trouwens dat het een conifeer is en geen loofboom? :)

Groetjes
Kevin

Weer wat bijgeleerd (a)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 06 maart 2011 00:46

De Ginkgo Biloba is bij mijn weten toch geen conifeer maar totaal uniek in zijn soort. Hij heeft dan ook een eigen aparte orde waar geen één andere plant onder valt.
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 06 maart 2011 01:02

Dit vond ik op Wikipedia:

"De ginkgo zit tussen een naaldboom en een loofboom in; het is echter geen van beide. De plant behoort namelijk tot een aparte orde van naaktzadigen, die gedurende het mesozoïcum (248 tot 65 mln. jaar geleden) van grote betekenis was, maar thans op één soort na is uitgestorven."
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor erna op 06 maart 2011 09:47

hallo,

ze groeien inderdaad erg traag. Voordeel is wel dat deze geen ziektes heeft, en ook niet gevoelig is voor ongedierte ( bladluis... )
Er bestaan mannelijke en vrouwelijke bomen, deze laatste ruiken onaangenaam bij het bloeien.
De onze begint al terug uit te lopen.
groetjes,

Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor voschke op 06 maart 2011 09:59

de geur van de vruchten is inderdaad niet uit te houden...... maar de diversiteit van de vele varieteiten is werkelijk heel erg mooi. meestal worden mannelijke planten gekweekt.
voschke
Bedrijven

32 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 06 maart 2011 12:03

voschke schreef:de geur van de vruchten is inderdaad niet uit te houden...... maar de diversiteit van de vele varieteiten is werkelijk heel erg mooi. meestal worden mannelijke planten gekweekt.

Ik heb mij het volgende laten wijsmaken (of misschien is het waarheid):je ziet duidelijk dat er smalle opgaande ex. zijn(dit zouden de mannelijke ex) zijn,de brede ex zouden dan de vrouwelijke ex zijn.Ik hoorde dit vroeger op het werk door andere hovenier.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor voschke op 06 maart 2011 12:21

Ik heb mij het volgende laten wijsmaken (of misschien is het waarheid):je ziet duidelijk dat er smalle opgaande ex. zijn(dit zouden de mannelijke ex) zijn,de brede ex zouden dan de vrouwelijke ex zijn.Ik hoorde dit vroeger op het werk door andere hovenier.

vaak is dit wel zo, maar niet altijd.

zo heb ik ook varieteiten gezien die breed uitgroeien en toch mannelijk zijn. maar doordat de vruchten zo erg stinken, worden deze vaak door kwekers gemeden, want ja er zijn nu eenmaal niet zo veel klanten voor bomen die echt stinken als ze vol vruchten hangen. :D het heeft mij dus ook wat moeite gekost er toch een te vinden, 2 jaar geleden heb ik een 'ginkgo biloba king of dong ting' gekocht.een vrouwelijke boom, echter nog te klein om al vruchten te dragen die daadwerkelijk rijpen. dus daarvoor moet ik nog even geduld hebben
voschke
Bedrijven

32 bedankjes

Berichtdoor Dutchlatino op 08 okt 2015 23:29

Ik zal deze topic van 4 jaar oud nog eens van stal halen. Vandaag enkele verse vruchten gescoord. Inderdaad, man, wat stinken die dingen. Iemand toevallig nog goede tips voor het zaaien hiervan ?
Grtn,
Johan
Neem eens een kijkje in mijn tuin: http://dutchlatino.webklik.nl/page/fotoalbum
Dutchlatino

11 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken