Samen Sanguinea's zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Samen Sanguinea's zaaien

Berichtdoor JmC4c op 30 jan 2013 11:52

:thumb_up:

Ik ga ze warmer moeten zetten, komt geen vooruitgang in enkel achteruitgang :fluiten:
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 13 feb 2013 12:34

Een update per 13 februari:

Zaailing 13 februari.JPG
Zaailing 13 februari.JPG (272.55 KiB) 4211 keer bekeken

De 4 grote zijn nu ca. 20 cm hoog, de kleine (van de Sanguinea kruising van M. Graupe) is 15 cm.
De zaailingen beginnen nu goed te groeien, vorige week heb ik ze verpot naar een 9x9 pot.
Om de 2 a 3 dagen krijgen ze een beetje water met mest (20-20-20 1 gram per 1 liter).
Dagelijks check ik ze op bladluis.

De kruising Sanguinea x ? onbekend (van Bernhard Saathoff):
Bernhard heeft zelf 35 zaailingen van deze kruising staan. Hij zaaide ze afgelopen najaar en de zaailingen zijn bij hem nu tussen de 35 en 50 cm. Tot zijn grote verbazing gaan de zaailingen al knoppen maken. Dit is heel vroeg. Vol spanning wacht hij nu het verdere verloop af en zodra hij de kleuren en vorm van de bloemen heeft gezien biedt hij ze aan de deelnemers van dit project aan. Degenen die al zaailingen van hem hebben krijgen de eerste keuze, daarna mogen andere forumleden kiezen.
Wat vinden jullie hiervan?

Binnenkort komt er zaad beschikbaar van andere kruisingen. Deze zullen naar alle waarschijnlijkheid geen rode bloemen geven maar iets in de trend van geel, oranje, beige. Zijn er hier mensen die daarin geinteresseerd zijn?
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor arpad veldhuis op 13 feb 2013 12:58

ik zeg maar niets :oops:
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis

57 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 13 feb 2013 13:12

Jouw zaailingen doen het super :!:
Doordat het zonnetje regelmatig op de vensterbank schijnt, nemen de 2 resterende zaailingen ook hier nu een sprongetje in positieve zin :)
Zal wel eens morgen een update plaatsen.
Ivm de andere bruggen heb ik wel interesse, natuurlijk wacht ik de prijs af;)

Groet,
Jm
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 13 feb 2013 13:20

Ben zeker geïnteresseerd! denk dat ik mijn zaailingen een lichtere plek ga proberen te geven. Denk dat ze nog steeds iets te donker staan...
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 13 feb 2013 14:24

Ik ben ondertussen overtuigd dat factoren zoals watergift en te weinig warmte voor achterstand hebben gezorgd bij mijn zaailingen. Licht was er genoeg. Ik zie dat zaden van andere planten nu overal aan het kiemen zijn in huis. Dus mss volgende keer wat later zaaien en de propagator als bodemverwarmer gebruiken.

Ter info : zaaiplaats, vensterbank met veel lichtinval. Zaaibakjes hadden koud.
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 13 feb 2013 14:41

Persoonlijk zou ik niet later zaaien maar juist eerder (september/oktober). De kans om dan het volgend jaar een bloeiende plant te hebben is veel groter. Als je later gaat zaaien maart/april weet je practisch zeker dat je met (grote) zaailingen komt te zitten die je moet overwinteren.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 13 feb 2013 16:10

Ik heb 2 zaailingen over deze doen het fantastisch ik hou mij wel aanbevolen voor nieuw zaad.
Dan hoor ik het wel via een pb wat betreft de kosten.
Groetjes Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 14 feb 2013 10:24

In april en juni/juli komt er veel zaad beschikbaar van koude brugmansias. Het betreft de volgende kruisingen:

Mobisu-kruisingen
De moederplant is een niet geurende koude brugmansia maar gedraagt zich 's zomers als een warme brugmansia: verdraagt zon, bloeit en groeit volop. En je kan er mooie "bomen" mee kweken (zie foto).
Het lukte de zaadkweker maar niet om geslaagde bevruchtingen tot stand te brengen. Daarom probeerde hij afgelopen jaar einde zomer een pollen-cocktail: een mengeling van pollen van diverse koude bruggen. Dit experiment slaagde heel goed zodat er nu heel veel zaaddozen aan de moederplant groeien. Het is totaal onvoorspelbaar welke kleur bloemen de nakomelingen hebben en of zij de mooie eigenschappen van de moederplant behouden.
Dit zaad is rond april rijp en hopelijk snel voor jullie beschikbaar (het zaad moet eerst nog getest worden of het levensvatbaar is).

mobisu-boom.jpg
mobisu-boom.jpg (89.46 KiB) 4171 keer bekeken

Rond juni / juli wordt er zaad verwacht van kruisingen van:
- Gelber Engel
- Sanguinea
- Schloss Charlottenburg
(Google even voor foto's van de moederplanten)

Al het zaad is tegen lage kosten (ik denk 10 zaden voor euro 2,50 incl. porti) voor forumleden beschikbaar. Voorwaarde is dat je van de eerste bloem een foto op dit forum plaatst en dat je (als het voor de zaadkweker een speciale bloem is) een stekje naar hem stuurt.
Het zijn allemaal unieke kruisingen die praktisch nergens op de wereld te koop zijn. Als je bedenkt dat er voor zaad van betrouwbare kruisingen van koude bruggen snel euro 2,- per zaadje + de portikosten betaald moet worden...

Spoedig meer info.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 14 feb 2013 11:56

vital1 schreef:Persoonlijk zou ik niet later zaaien maar juist eerder (september/oktober). De kans om dan het volgend jaar een bloeiende plant te hebben is veel groter. Als je later gaat zaaien maart/april weet je practisch zeker dat je met (grote) zaailingen komt te zitten die je moet overwinteren.

Dat begrijp ik,ik bedoelde nl.dat met de beperkte middelen die ik heb, voor zaailingen op te kweken ik wat later zou gezaaid hebben met meer kan op succes. Nu zijn van 6 zaden, 4 kiemers voortgekomen. En er rest me amper 2 plantjes. Jammer toch.

Ivm met het nieuw initiatief voor zaaien, mij mag je alvast terug noteren ;)
Ik geef niet op hoor :tong:

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken